Læsetid: 4 min.

Børn skal lære noget i børnehaven

24. september 1999

Slut med pasning og omsorg. Nu skal børnene i Gladsaxe lære noget, når de opholder sig i en vuggestue, dagpleje eller børnehave

Det gælder om at holde tungen lige i munden, når man er tre år og skal balancere to kander vand på en gang.
Ditlev styrer målrettet gennem Møllehusets fællesrum, og selvom der bliver lidt vådt på gulvet, er der ingen tvivl om, at han har prøvet det før.
Det er en god måde at lære både balance og medansvar på, mener Rita Agerholm. Hun er leder af daginstitutionen i Gladsaxe. Møllehuset har gennem flere år målrettet arbejdet på, at børnene skal blive "selvstændige og livsduelige mennesker."
Gladsaxe Kommune har opstillet en målsætning for daginstitutionerne på vej ind i det næste århundrede. Omsorg er erstattet af læring, og med målsætningen i hånden kan forældrene i fremtiden forvente, at deres børn både kender til computerens univers og har udviklet sig menneskeligt og motorisk, inden skolestarten melder sig.

Vælg yndlingsfarven
"Den nye målsætning ligger ikke langt fra den måde, vi allerede arbejder på," siger Rita Agerholm.
Hun mener, det er vigtigt, at børnene får opgaver, og at de lærer at vælge.
"Vi laver ikke et specielt program for eksempelvis motorik, men vi lægger det ind i den daglige praksis."
I Møllehuset, hvor børnene er fra 0-6 år, starter dagen med, at børnene vælger mellem tre forskellige slags morgenmad fra en buffet. Balancen trænes, når børnene selv henter maden, og ved at vælge yndlingsfarven på koppen, udvikler de en æstetisk sans, mener Rita Agerholm.
"Vi indtænker i alle aktiviteter, hvad børnene selv kan gøre og forsøger på den måde at lære dem at se opgaverne som en udfordring. Det er faktisk meget simpelt."
Målsætningen for daginstitutionernes arbejde i Gladsaxe beskriver konkrete emner, der skal indgå i pædagogernes arbejde med børn fra 0-6 år. Det handler om alt fra at kunne binde snørebånd til at udvikle sociale relationer og kunne forstå en tekst eller lege med computer.
"Planen forholder sig til, hvilke kompetencer man skal udvikle hos et moderne barn i et moderne samfund," siger Niels Erslev, pædagogisk konsulent i Gladsaxe.
Han mener, tiden er inde til at lave klare mål for det pædagogiske arbejde, så forældrene kan se, hvad de kan forvente.
Den nye plan i Gladsaxe skal vedtages af kommunalbestyrelsen i marts måned til næste år, men i nogle daginstitutioner - heriblandt Møllehuset - er arbejdet allerede i fuld gang.

Computerens indtog
Selvom Møllehuset er på forkant på en række af punkterne i den nye målsætning, er der stadig stof i de nye plan til diskussioner i forældrebestyrelsen.
Planen er sendt til høring, og et af de emner, som forældre og pædagoger i den kommende tid skal forholde sig til, er forslaget om, at de 0-6 årige børn skal lære at bruge en computer.
"Jeg har egentlig aldrig tænkt over, at det var en mangel. Men jeg kan godt se, at det er dobbeltmoralsk, hvis man ikke vil have computere i daginstitutionen, når mange børn får lov at sidde ved dem hjemme," siger Majbritt Møller, der er næstformand i Møllehusets forældrebestyrelse.
Hun er mor til Markus på fem og Mathias på to år, og hun mener ligesom institutionens leder, Rita Agerholm, at det er godt med nogle klare mål for, hvilken pædagogik institutionen arbejder efter.
"I bund og grund er det vores ansvar som forældre at lære børnene de ting, som er beskrevet i målsætningen. Men når børnene bruger så megen tid i institutionen, er det også institutionens ansvar. Derfor er det vigtigt, at det ikke bare er en opbevaring," siger Majbritt Møller.

Ingen skolificering
Også i Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) er formanden Bente Sorgenfrei positiv over planerne i Gladsaxe.
"Pædagoger har været fremmede over for at diskutere læring og har fokuseret mere på processer end på målene med arbejdet," siger formanden.
Der er for hende ingen tvivl om, at pædagogerne har en opgave med at gøre børnene parate til skolestarten.
Bente Sorgenfrei understreger dog, at målsætninger ikke må føre til alt for strukturerede forløb, fordi det handler om at motivere børnene til at blive nysgerrige.
"Vi skal ikke skoleficere børnehaven, men i højere grad gå foran. Derfor er det godt, at pædagogerne får en målsætning for, hvad børnene skal have ud af at være i institutionerne," tilføjer formanden.
I Gladsaxe findes der dog også skeptikere til dele af de nye planer. Spørgsmålet om informationsteknologi blev rejst på et stormøde i sidste uge, og nogle forældre og pædagoger er bange for, at daginstitutionerne bliver til en skole.

Ikke et skoleskema
"Man kan sagtens se planen som et skoleskema, men det er på ingen måde intentionen med projektet i Gladsaxe," siger lektor ved Institut for Småbørnspædagogik på Danmarks Lærerhøjskole, Stig Broström.
Han har været konsulent på projektet og mener, det både er nyttigt og nødvendigt med klarere mål for daginstitutionernes arbejde. Og det gælder ikke kun i Gladsaxe, påpeger han.
"Børnehaverne er sandet til, og mange af de kvaliteter, der før lå i institutionerne, er forsvundet." Han nævner sanglege som et eksempel.
Stig Broström er ikke betænkelig ved projektet i Gladsaxe, og det hænger sammen med, at målsætningen er blevet til i et tæt samarbejde mellem daginstitutionerne og forvaltningen.
Ligesom i Gladsaxe er tilsvarende planer i Søllerød Kommune blevet til i et samarbejde mellem pædagogerne og kommunen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her