Læsetid: 1 min.

BUPL i faglig strid

10. september 1999

Hvem skal organisere pædagoger i skolen?

I Skive Kommune er opstået en faglig grænsestrid mellem lærere og pædagoger, som kan få konsekvenser for, hvordan landets skoler kan tilrettelægge indskolingen for børn i de mindste klasser.
Under mottoet "leg og læring" har skolerne i Skive inddraget pædagogerne i undervisningen, og samtidig ansat pædagoger på lærer-overenskomst.
Men den går ikke, mener pædagogernes fagforening, BUPL, der har indbragt tvisten for en faglig voldgiftsret.
"Pædagogerne kan sagtens deltage i undervisningen og alligevel være dækket af vores overenskomst," siger Mogens Brinch Dinesen, der er faglig sekretær for BUPL i Viborg Amt.
Omvendt hævder Danmarks Lærerforening, at pædagoger, der underviser, skal på en lærer-overenskomst, som det er tilfældet for pædagoguddannede ledere af børnehaveklasserne.
Netop Skive-modellen om "leg og læring" har det seneste år bredt sig til mindst 40 skoler landet over, og flere andre er ved at komme med.
Grænsestriden mellem lærere og pædagoger er nærmest indbygget i modellen.
Fra børnehaveklasse til anden klasse får børnene udvidet skoledagen til seks timer mod normalt fire timer. Til gengæld indgår pædagoger fra skolefritidsordningen i undervisningen.
Overgangen mellem leg og læring skal være mere flydende, lyder tanken, men så opstår grænsestriden.
"Voldgiftens fortolkning vil ikke bare gælde for Skive men for alle steder i landet," påpeger Mogens Brinch Dinesen fra BUPL.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her