Læsetid: 3 min.

Cobra Dacapo

22. september 1999

Cobra-folket garneret med en blandet repræsentation af dansk samtidskunst i ujævn udstilling og underholdende bog

Ny bog & udstilling
Norske Per Hovdenakks engagement i Cobra-kunsten er velkendt og for nyligt manifesteret på den store mindeudstilling for Cobra på Arken.
Denne sommer har han præsteret en bog og en udstilling Dansk kunst 1930-50. Og lade det være sagt med det samme, det er en titel, som lover mere, end den holder. Vi får ikke en balanceret præsentation af perioden som sådan, men let gang gennem periodens kunst med øjnene rettet mod den frie farve og det fabulerende formsprog, som blev til Cobra.

Bogen
Bogens sigte er, ifølge forfatteren, at "en række banebrydende kunstnertekster lægges frem sammen med et synspunkt på danske kunstneres bidrag til periodens internationale kunstretninger."
I de indledende, knappe afsnit orienterer Hovdenakk om periodens unge hovedaktører, deres forventninger, teorier og forudsætninger i ud- og indland, mens periodens lidt ældre, men stadigt væsentlige kunstnere spises af med ligegyldigheder. En pointe er, at Hovdenakk ud fra sin norske baggrund påpeger, at situationen i det besatte Danmark adskilte sig væsentligt fra den i de andre tyskbesatte lande.
Danske kunstnere kunne stort set arbejde uden indgriben fra besættelsesmagtens side. Nok blev den frodige udvikling, som var begyndt i 30'rne, med rejser og nære kontakter til ligesindede i Paris, afbrudt, men det, som var begyndt, blev i isolationen 1940-45 udviklet og beriget med et stærkt nordisk islæt. Og efter krigen opdagede danskerne, at mens de havde arbejdet videre på basis af førkrigstidens eksperimenter, havde franske og nederlandske kunstnere måttet koncentrere sig om at overleve. Altså havde dansk kunst noget at tilbyde.
Hvad der var før og samtidigt i dansk kunst omtales kun, hvis det på en eller anden måde er relateret til de nye tendenser og figurerer i de mange genoptrykte artikler, som er bogens hovedindhold. Disse er på ganske enkelte nær, hentet fra tidskrifterne Helhesten, 1941-43, Linien, 1934, redigeret af Ejler Bille samt surrealismens Konkretion, 1935-36, ved Vilhelm Bjerke Petersen.

Udstillingen
I udstillingen i det herlige Silkeborg Bad kommer Hovdenakk nærmere på den lovede titel, idet der foruden Høst og Linien-udstillingernes kunstnere er en betragtelig deltagelse med maleri og grafik af periodens ældre og yngre kunstnere af anden observans.
Af tidens alternativer vises politisk og social kunst ved bl.a. Axel Jørgensen, Jane Muus, Palle Nielsen, Anton Hansen og Storm P. For surrealismen står Wilhelm Freddie, Bjerke Petersen og Erik Ortvad og for de konkrete Richard Mortensen, Robert Jacobsen, Preben Hornung osv.
Naturalismen i symbolsk og ekspressionistisk retning fylder godt med mange billeder af Erik Raadal, en Ejnar Nielsen, flere Anna Klindt Sørensen og hele tre sale med Jens Søndergaard samt en overdådighed af mørke, seje billeder af Martin Kaalund-Jørgensen, formentlig fordi han var lærer og ven af Asger Jorn. Et lille rum er viet Vilh. Lundstrøm, et andet Rie Nissens fornemme portrætkunst. Men hvor havde det været interessant, hvis Hovdenakk virkelig for alvor havde analyseret effekten af den nye koloristiske frihed og de problemer, som fulgte med, for de kunstner, som forblev tro og bundet af et naturalistisk verdenssyn. Men sådan et projekt forbyder sig selv, når valget af kunstnere er ubalanceret både kvalitativt og kvantitativt.
Der er et par fine billeder af Immanuel Ipsen, men hvor er Svend Guttorm? Og hverken Erik Hoppe eller Niels Lergaard, de to mest markante eksponenter for en personlig holdning til efterkrigstidens koloristiske ekspansion, er inddraget. Det er et stort og kun delvis opdyrket emne Hovdenakk har givet sig i kast med, og det er svært at se, hvad han egentlig har villet, med det, han viser, som er Cobrafolket garneret med en blandet repræsentation af andre danske værker fra perioden.

*Per Hovdenakk: Dansk kunst 1930-50. 192 s., 299 kr. Borgen

*Dansk kunst 1930-50. Kunst Centret Silkeborg Bad. Dagligt kl. 10-17. Til 3. okt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her