Læsetid: 3 min.

'Diesel dræber 52.000 indere årligt'

2. september 1999

Der er brug for selvransagelse hos vestlige bilproducenter, som indisk miljødirektør kalder 'forbryderiske' efter nye choktal, der peger på, at partikelforurening fra diesel hvert år slår 52.000 indere ihjel i utide

Hver eneste time døgnet rundt dør én indbygger i Delhi på grund af partikelforurening fra diesel. På landsplan dør 52.000 indere hvert år i utide på grund af lunge- og luftvejssygdomme forårsaget af netop luftforurening fra hovedskurken, landets vildtvoksende bilpark, der fortærer diesel i lange baner, fordi det er billigt og statsstøttet.
Diesel dræber, og vestlige selskaber som Fiat, Ford, Peugeot og Mercedes puster til 'diesel-døden' ved at dumpe utidssvarende dieselbiler med forældede motorer på det indiske marked.
Dét mener Anil Agarwal, direktør for det uafhængige indiske miljøforskningscenter Centre for Science And Environment, som i en ny undersøgelse anklager vestlige bilproducenter for at bære et blytungt moralsk ansvar for tusindvis af diesel-relaterede dødsfald:
"...de transnationale bilproducenter konkurrerer med hinanden om at fremme langsom død i Indien," skriver centeret i juli-nummeret af sit blad Down to Earth. Samme sted replicerer en rasende direktør for Mercedes i Indien, at 'udstødningen fra hans bil er renere end luften i Delhi' og antyder dermed, at det egentlige ansvar for den luftbårne død ligger hos Indiens regering.

Forbryderisk
Information har sat CSE's direktør, Anil Agarwal, stævne på Schæfergaarden i Gentofte, hvor den lille iltre og stærkt engagerede inder er på fransk visit.
Han indrømmer, at de indiske myndigheder ikke er pletfri: "Det er rigtigt, at den indiske regering er en førsteklasses skurk i den her sag. Men giver det selskaberne ret til ingen moral at have og slå folk ihjel, som det passer dem?" spørger han og fortsætter:
"Hvis miljømyndighederne i udviklingslande er fattige, kan man være sikker på, at de vestlige selskaber opfører sig nøjagtig så forbryderisk og morderisk som ethvert andet sted i verden. De har ingen skrupler over at slå folk ihjel for at tjene penge," siger han og henviser til, at bilproducenter som Mercedes, Peugeot, Ford og General Motors reklamerer intenst på det indiske marked for dieselbiler, som ifølge Agarwal ikke udnytter den bedste og mindst forurenende teknologi, man har i vesten.
I stedet dumpes gammel teknologi med unødvendig partikelforurening og dødsfald til følge:
"Vi havde håbet, at åbningen af den indiske økonomi ville føre til, at de udenlandske selskaber bragte god teknologi med sig - langt bedre teknologi end de indiske selskaber. Og at dét ville føre til miljømæssige forbedringer i Indien. Det var et stort håb, mange af os havde, fordi I har langt bedre teknologi, end vi har."
"Dieselsagen viser imidlertid, at selskaberne ikke agter at bringe den bedste teknologi med sig. Så længe den indiske regering ikke stiller skrappere krav, vil selskaberne derfor nøjes med at følge de lokale love," siger Agarwal.

Barske beskyldninger
Den indiske miljødirektør indrømmer, at de barske beskyldninger mod vestlige bilproducenter kan lyde hårde, men mener, at han kan dokumentere dem.
Tallene fra CSE bekræftes af verdenssundhedsorganisationen WHO, som har fastslået, at netop partikelforurening er den største dræber blandt luftforurenende stoffer. Næsten 460.000 dør ifølge FN globalt set før tiden på grund af partikelforurening.
Også Verdensbanken har i Indien gennemført et studie af, hvor mange der dør før tiden i indiske byer. Det gjorde 40.000 i 1991.
Netop Verdensbankens undersøgelse har dannet grundlag for CSE's nye undersøgelse:
"Vi har gentaget Verdensbankens undersøgelse og brugt den samme model - blot med 1995-data. Tallet i Indien er nu steget til 52.000. Alene i Delhi dør 10.000 om året før tiden på grund af partikelforurening. Det er et dødsfald hver time. 99 procent af den partikelforurening, der kommer fra biler kommer fra dieselbiler," forklarer Agarwal.

Hvem har ansvar
- Hvilke bilproducenter er hovedansvarlige?
"Af europæiske selskaber er Mercedes den væsentligste leverandør af dieselbiler. Saab og Volvo er også til stede. Og Peugeot er betydningsfuld, fordi firmaet er verdens største producent af dieselmotorer. Selskaberne bliver ved at hævde i den indiske presse, at der ikke er nogen problemer med dieselmotorer. De hævder, at partikelforurening også kommer fra benzinbiler. Men de glemmer at fortælle, at partikelforureningen fra benzinbiler kun er en hundrededel af den fra dieselmotorer," siger miljødirektøren.
Agarwal mener, at de vestlige bilproducenter handler mod bedre vidende, når de sælger gammel dieselteknologi på det indiske marked:
"Selskaberne har adgang til al den videnskabelige forskning, der findes," siger Agarwal og på, at der i stigende grad indføres restriktioner over for dieselbiler i vestlige lande.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu