Læsetid: 4 min.

Effektiv øjeåbner

3. september 1999

Kubricks 'Eyes Wide Shut' åbnede onsdag Venedig Film Festival

Filmfestival
Med Stanley Kubricks Eyes Wide Shut og gæsterne Tom Cruise og Nicole Kidman på plads havde den 56. Venedig Film Festival i år sikret sig omtale verden over ved åbningen onsdag. Som Tom Cruise tørt og træt kommenterede på en overrendt pressekonference, var det the biggest press, han havde set i sit liv. Ægteparret valgte ikke at give interviews under deres korte besøg på Lidoen, og derfor var stemningen endnu mere hysterisk end normalt under den halv time lange udspørgen.
Bortset fra en enkelt afbrydelse, hvor en forelsket milaneser konstaterede, at Tom Cruise og han havde meget til fælles for we both looooove Nicole Kidman, kom der heldigvis mange svar på bordet omkring Kubricks hemmelighedsomgærdede sidste film. Bl.a. at filmen forelå nøjagtig, som han ønskede den inden hans død, og at det eneste, der er blevet pillet med i den amerikanske kopi, er den store orgiescene. Den var ved at skaffe filmen en pornofilms-censurering, og derfor valgte Warner Brothers digitalt at tilføje kroppe, som skygger for de kropsdele, amerikanerne ifølge censuren ikke kan tåle at se.
Eyes Wide Shut handler om et ægtepar i New York, spillet af ægteparret Cruise og Kidman. Efter en fest, hvor begge har flirtet, fortæller Kidman i en potrus sin mand, at hun en gang var lige ved at have en affære. Det sætter fantasier i gang hos Cruise, og da han drager på sygebesøg om natten, møder han adskillige fristende muligheder for hævn. En ulykkelig datter til en afdød patient, en sympatisk luder og til sidst sniger han sig ind til et eksklusivt sex-orgie, som er omgærdet af fare og mystik.

En delt presse
Der er trods filmens næsten tre timer ikke den store historie. Kubrick tager sig god tid og får mest muligt ud af den korte roman Traumnovelle fra 1929 af østrigeren og Freud-vennen Arthur Schnitzler, som filmen er baseret på. Til gengæld er der en dragende drømmestemning med erotisk ladning, mystiske maskeballer og Kubricks utrolige billedkompositioner, der næsten kan få en til at se bort fra det langsomme tempo og Cruises ikke altid lige overbevisende præstation.
Den europæiske presse lader som i USA til at være delt, men det rør ikke ægteparret, som ikke kunne rose Kubrick nok og står fuldt ud bag filmen. Kidman konstaterede endda, at det er rart, at være med i en film, som fremprovokerer vidt forskellige reaktioner og dermed debat.
Cruise supplerede med, at noget af det karakteristiske ved Kubricks film er, at der er liv i dem længe efter premiereweekenden, og det kommer der i hvert fald til at være her, hvor filmen og stjernernes besøg vil være på alles nethinder indtil prisuddelingen næste lørdag.
Kubricks kontroversielle film vises uden for det officielle konkurrenceprogram, der ikke byder på mange rendyrkede amerikanske indslag.

Få italienere
Skuespilleren Antonio Banderas debuterer som instruktør med sin kone Melanie Griffith i hovedrollen i Crazy in Alabama, men ellers repræsenteres amerikansk film af udlændinge som australske Jane Campion med Harvey Keitel og Kate Winslet i dramaet Holy Smoke og svenske Lasse Hallströms
John Irving-filmatisering The Cider House Rules.
Den italienske presse sukker over, at det kun er blevet til to italienske bidrag blandt de 18 konkurrencefilm, men den kan til gengæld glæde sig til at se bl.a. Mike Leighs Topsy-Turvy og nye film af iranske Abbas Kiarostami (aktuel med Smagen af kirsebær), kinesiske Zhang Yimou, franske Phillip Garrel og den polske skuespiller Jerzy Stuhr (aktuel med Kærlighedshistorier).

Hård linje
Festivalens nyudnævnte programlægger Alberto Barbera har lagt en hård linje over for de italienske film, som har ry for at blive favoriseret ved både programlægningen og prisuddelingen i Venedig.
Barbera har ikke ladet de etablerede italienske instruktører komme til, men har i stedet prioriteret debutanter højt i de andre kategorier og været med til at stifte en ny pris for bedste første film. Barbera vil sende progressive signaler, og hans erklærede mål med programmet har været at vise film, som giver et nyt syn på verden og filmkunsten.

Utraditionel jury
Hans valg af jurymedlemmer signalerer også alt andet end tradition og mainstream. Emir Kusturica er jurypræsident for en broget skare bestående af den italienske instruktør Marco Belocchio, den franske filmkritiker Jean Douchet, Hong Kong-skuespilleren Maggie Cheung, den britiske forfatter Jonathan Coe, den mexicanske instruktør Arturo Ripstein, den japanske producent Shozo Ichiyama og den amerikanske kunstner Cindy Sherman.
Efter at have udtrykt sin fornøjelse over, endelig at være blevet præsident, som han altid har drømt om, fortalte Kusturica en anekdote, som nok sætter juryens holdninger i perspektiv. Da han for 18 år siden vandt en pris i netop Venedig, skrev Time Magazine at nobody from nowhere won. Kusturica lovede, at juryen ikke bevidst ville prøve at være too much original, men det skæve og særprægede står nok stærkest i årets uddeling af guldløven.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her