Læsetid: 3 min.

En festival er født

28. september 1999

Det kunstneriske niveau fejlede ikke noget, da verdensmusikfestivalen 'world.dk' så nattens lys i den forgangne weekend. Men et par ting bør ændres, hvis verdensmusikken skal nå ud til et bredt publikum og world.dk finde fodfæste

Verdensmusik
Mens månen lyser koldt ned over det københavnske natteliv, er 108 DJ's i gang med at line op til det store pladevendertræf for et frit Tibet i Store Vega.
I Lille Vega står en lille flok opstemte københavnere og undrer sig. Aftenens sidste sæt med det tiljublede blinde par fra Mali, Amadou & Mariam, kaster ikke de ekstranumre af sig som både kunstnere og publikum er i stødet til.
Men aftenens tidsplan er stram og skrider, da Moussa Diallo og hans Kekélika Project ikke vil slippe scenen og publikum i første sæt. Det er synd. For publikum og for aftenens hovednavn, der er fløjet ind direkte fra Vestafrikas musikalske væksthus.
Vi skynder os væk. Langt væk fra Vega. I håb om at bevare den gode stemning, som musikken har givet os.
Trods stedets ringe tekniske formåen. For Amadou & Mariam gjorde faktisk deres bedste for at nå ud over scenekanten med deres charmerende udstråling og rykkende guitarbaserede Mali-blues.
De ramte en nerve i publikum, der lod sig rive med af parrets sange om kærlighed, tolerance og fredelig sameksistens. De gjorde det faktisk godt. Rigtig godt. Det kan man ikke sige om Vega's teknikere.
Korpigerne så godt ud, og de dansede og sang som engle. Men hvorfor var der kun lys på dem, på gulvet og på hovedpersonernes fødder? Og hvorfor drukner de sprøde klange fra Basiru Susos koraspil i først sæt i en grød af elektriske guitarer og anden støj?
Nuancerne er verdensmusikkens livsnerve. De skal plejes og passes. Det kræver professionelle teknikere med faglig stolthed. Og respekt for den musik, de er med til at formidle. Heldigt at flere af de internationale navne havde medbragt deres egne teknikere til både lys og lyd.

Couscous à la carte
Blandt andet derfor var afslutningskoncerten på
world.dk med fransk-arbiske ONB, Orchestre National de Barbès, i Pumpehuset søndag aften en fryd for alle sanser. Medlemmerne i ONB har deres rødder på begge sider af Middelhavet - i Marokko og i Frankrig, men bor nu alle i den nordlige ende af Paris, i Barbès-kvarteret et langspyt fra Montmartre og Sacré-Coeur: Et spændingsfelt mellem arabiske, afrikanske og europæiske kulturer.
ONB er et prima liveband, der tager publikum med på rejse ind i den arabiske musiks kringelkroge. De mixer lystigt gnawernes trancemusik og raï med stænk af reggae, afro og en forfriskende jazzet, fransk saxofon og fremtryller en krydret nordafrikansk gryderet, som med smittende humor hurtigt sætter liv i kludene. De elleve musikere på scenen leger sig bogstaveligt talt gennem aftenens andet sæt. Fornøjeligt og medrivende, med udfordrende rytmer og intense øjeblikke. Som da et elegant elorgel og et poetisk blåt lys stille lader den arabiske nat sænke sig over scenen.

Et velvalgt punktum
Søndagens koncert var både kunstnerisk og symbolsk et velvalgt punktum på en festival, som vil bygge bro mellem mennesker.
Og verdensmusikken er en oplagt formidler af forståelse og åbenhed over for ikke-vestlige kulturer.
Det er et godt initiativ, som vi venter os noget af, for det kunstneriske niveau er i top. Men hvis verdensmusikken skal nå ud til et bredt og blandet publikum, og world.dk skal finde fodfæste på spillestederne - og i folks bevidsthed, må der altså strammes op hist og her.
Man kan godt ærgre sig over at flere ikke havde fundet vej til de tomme sale. For de få fremmødte blev rundhåndet beriget og besmittet med nye impulser fra lande uden for vor egen kulturkreds.

PR skal være målrettet
Hvis man vil bygge bro mellem gamle og nye danskere, bør PR-indsatsen stå mål med de formidlingsmæssige og kunstneristisk ambitioner og rettes direkte, målrettet og massivt mod de miljøer og subkulturer, man vil have i tale.
Det kræver en nuanceret og gennemtænkt markedsføringsstrategi. Og - festivalens navn taget i betragtning, ikke mindst - en professionel hjemmeside, der er gearet til at supplere løbesedler, foldere og plakater - længe før festivalen er klar på affyringsrampen. Det fortjener både sagen, verdensmusikken og kunstnerne.

*world.dk: Moussa Diallo & the Kekéliba Project og Amadou & Mariam, Lille Vega lørdag aften. Orchestre National de Barbès, Pumpehuset, søndag aften

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her