Læsetid: 4 min.

Film

23. september 1999

n*Bill Murray der helst holder sit udtryksregister mellem det skamløst forsorne og det bundløst kyniske og har en uefterlignelig nonchalant facon, er både medinstruktør af og stjerne i denne komedie. Den handler ikke mindst om byen New York - som en forbandelse og en fælde. For den lokale Olsenbande - bestående af en klovneudklædt Murray, Randy Quaid og minsandten Gena Davis - har godt nok held til at røve et millionbeløb fra en bank, men oplever det som betydeligt sværere at nå gennem
byen og ud til flyvepladsen med alle pengene. Taxa-chauffører kan ikke finde vej, og alt bryder sammen. Især en scene på Times Square udvikler sig mareridtsagtigt. - Ikke på nogen måde en ambitiøs film, men en nydelig instruktionsdebut med god storby-atmosfære, selvfølgelig optaget on location af Murray, der har Howard Franklin som medinstruktør og manuskriptforfatter. Og bakkes op af en række strålende birollespillere, deriblandt gamle Jason Robards som opdager.
Quick Change/ Hurtige penge. DR 2, fredag kl. 20.00-21.25

*Warren Beatty gør op med sit sunde, renskurede helte-image i denne gangsterfilm fra '91, hvor han spiller den myrdende gangsterpsykopat Benjamin 'Bugsy' Siegel som et slags vrængbillede af den pågående forretningsmand, med tillært fine manerer, skræddersyet tøj og velsmurt tungebånd. I Hollywood fører han sig - ind imellem sine ugerninger - frem som solbrændt playboy og forfører, men det er som en fremsynet grundlægger af Las Vegas, han især huskes. En splittet paradoksal personlighed, som Beatty både giver vindende charme og ægte farlighed. Annette Bening (fru
Beatty i det virkelige liv) ses som kvinden i Bugsys liv, med hvas replik og styr på tingene: en flot moderne udgave af den gangster moll, der i det gamle Hollywood blev spillet så stilsikkert af Gloria Grahame og Ida Lupino. - Barry Levinson har instrueret det over-lange drama med stærk periode-fornemmelse og en energi, der også tager forbillede i filmbyens gamle gangsterfilm. I biroller står Ben Kingsley, Elliott Gould og Harvey Keitel meget stærkt
Bugsy. TV2, fredag kl. 22.25-00.40

*Finn Henriksen er blandt de bedre danske folkekomedieinstruktører. Ikke at det siger så meget, men denne kønsrollekomedie blev i '67 trods alt modtaget som til at bære. Morten Grunwald er skolelæreren, der skal stå for det meste af husholdningen, da Ghita Nørby får en ledende stilling på en slipsefabrik, og det kan jo slet ikke gå, især ikke for Ghita. Først da hun, som det sig hør og bør, bliver gravid og opgiver jobbet, falder alt i lave efter naturens orden. - Altså pivende reaktionært, men Grunwald får faktisk en del sjov og charme ud sine køkkenbesværligheder, og Finn Henriksen afvikler den hambre historie ganske professionelt.
Far laver sovsen. TV2, lørdag kl. 20.35 - 22.25

*David Cronenberg udfolder nogle af sine mest besættende surrealistiske visioner i denne makabre fremtids-skrøne om en tv-programlægger, der bliver lidt for optaget af de sm-film, han indfanger fra satellit-senderne. Den canadiske Cronenberg, der sidst udfordrede med Crash, er her tidligt ude ('83) med en blanding af fascination og fordømmelse af video-dillen, udmøntet i scener, hvor video-apparatet er ved at sluge sin bruger. Eller hvor det indføres i selve den levende menneskeorganisme! - Plottet er desværre
uigennemskueligt indviklet i en gyser, der ellers flere gange når en autentisk uhygge og vinder ved en stærkt hovedrollespil af James Woods og rocksangerinden Deborah Harry.
Videodrome. TV3, lørdag kl. 01.35-03.10

*Lotte Svendsen har fået sig en stor og velfortjent publikumssucces med sin debutspillefilm Bornholms Stemme. Men allerede inden kom gennembruddet med den satiriske novellefilm Royal
Blues, hvor Rikke Louise Anderssons stædige, men naive Belinda - som en anden Candide - krydser gennem forskellige samfundslag i den bedste af alle mulige verdener, den danske velfærdsstat. Hun vil have sin fængslede kæreste kongeligt benådet, men hvordan få det gjort begribeligt på højeste sted, Amalienborg? - Royal Blues er mere besk end Bornholms Stemme, en spiddende historie om klasseskel og hierarki i et samfund, hvor alle nominelt er lige. Den troskyldige Belinda kastes hid og did på sin færd gennem de forskelligste miljøer, hvor hun kan bruges til lidt af hvert, blot man ikke skal tage hendes andragende alvorligt. - Rikke Louise Andersson er rørende i hovedrollen, og Sofie Stougaard, der spiller fiskerfruen i Bornholms Stemme, giver et forrygende morsomt (!) portræt af en alkoholisk bistandsmodtager, der er fuld af aggressioner mod 'systemet'.
Royal Blues. DR 1, søndag kl. 20.00-20.50

*Paul Newman yder sin bedste alderdomspræstation i dette lavmælte portræt af en halvfallereret arbejdsmand, der dalrer rundt i en sneklædt lilleby i staten New York. Han får tiden til at gå med små-plat og gåen-til-hånde og ligner grangiveligt det værste visse amerikanere kan forestille sig: a loser, hvis det ikke var for en egen næsten komisk vedholdende optimisme på trods. Som ægtemand og far har han spillet fallit, men ikke endegyldigt - som det viser sig, da han får genoptaget kontakten med sin akademiker-søn. - Newman er sej og rapkæftet, men også nederlagsramt i en velskreven rolle, som han låner sin stjerne-karisma uden at falde uden for filmens glimrende ensemblespil. - Robert Benton har instrueret med myg hånd og smuk indlevelse i et amerikansk hverdagsmiljø præget af arbejdsløshed og anden social modgang. Bruce Willis og Melanie Griffith gæster de ydmygede steder og falder godt ind i omgivelserne, som de glimrende skuespillere, de kan være, når de giver sig selv lov.
Hvem er fuldkommen? /Nobody's Fool. TV2, søndag kl. 20.50-22.40

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu