Læsetid: 3 min.

Kvindekunstkritik

7. september 1999

Ny essay-samling af The grand old lady i amerikansk kunstkritik, Rosalind Krauss

Kunstbog
Når den amerikanske kunstkritiker Rosalind Krauss har givet sin nye essaysamling titlen Bachelors, på dansk
ungkarle, så er det med en slet skjult ironi, for alle teksterne handler nemlig om kvindelige kunstnere. Fra de to surrealistiske fotografer Claude Cahun og Dora Maar over tre af 60'ernes og 70'ernes mest indflydelsesrige skikkelser Eva Hesse, Louise Bourgeois og Agnes Martin til de nutidige foto- og installations-kunstnere Cindy Sherman, Francesca Woodman, Sherrie Levine og Louise Lawler. Det er kunstnere, som Krauss mener har haft en afgørende betydning for den moderne kunst, men i første omgang vel at mærke ikke fordi de er kvinder. Titlen skal nemlig forstås som en henvisning til den såkaldte 'bachelor-machine', der mest eksplicit findes i Marcel Duchamps hovedværk The Bride Stripped Bare By Her Bachelors, Even (1915-23), men som også er et motiv hos andre kunstnere fra dette århundrede, indenfor både litteratur og billedkunst. Denne ungkarle-maskine er udtryk for et mekanisk forskelsløst og subjektløst begær, hvor det ikke gør nogen forskel, om man er mand eller kvinde. Og det er dette moderne begær med alt hvad det medfører af excesser og paradokser, død og autoerotik mellem produktiv ophidselse og manglende tilfredsstillelse, som Krauss finder tematiseret hos bogens ni kvindelige kunstnere.
Teksterne i Bachelors er en samling af hendes artikler fra kataloger og tidsskrifter fra 1979 til 1996 med et nyt introducerende essay.
Der er stor forskel på ambitionsniveauet, den teoretiske argumentation og længden de enkelte tekster i mellem, og de viser både styrkerne og svaghederne i Krauss' for-ståelse af det tyvende århundredes kunst.

Kønnet som mulighed
Hendes analyse af Cahuns selvportrætter er et perspektivrigt oplæg til en diskussion af kønnet og begæret i kunsten som en mulighed for at spille stadigt nye roller, for at destabilisere strukturer og symboler og for at undslippe det dominerende og fikserende maskuline blik.
Det er analysen af Cindy Sherman som er bogens mest vellykkede i forhold til dette oplæg. Her går Krauss tæt på værkerne, især rækken af film-stills, og giver et relevant alternativ til den tradi-tionelle psykologisering og mytologisering som findes i de feministiske fortolkninger af Shermans værk. Krauss ser modsat film-stills'ne som en undersøgelse af de fotografiske virkemidler, bagprojek-tion, close-up og lyssætninger, altså fortællinger om kvinde(billede)r skabt af mediets rent formalistiske aspekter. Dette fokus fører hun så op til de senere fotografier, hvor Sherman leger med iscenesættelsens og kunstighedens mere groteske sider. Det er en konsekvent, nuanceret og overbevisende analyse af Shermans brug fotografiet til en leg med forholdet mellem kønnet, og blikkene, som et spil af stadige forbindelser.

Halvfærdigt projekt
Desværre bliver denne diskussion ikke rigtigt fulgt op i bogens øvrige afsnit. Et par af analyserne er simpelthen for korte i forhold til problemstillingerne, mens andre fortaber sig i teoretisk udenomssnak.Bachelors viser da heller ikke noget nyt fra Krauss' side, men gentager en række af hendes velkendte synspunkter, der bekræfter fordomme og forventninger. Selvom hun stadig er en skarp læser, så virker hendes metode flere gange næsten anakronistisk i sin insisteren på at indskrive værkerne i en post-strukturalistisk og psykoanalytisk diskurs. Det er en metode, som har tendens til gentagelser, f.eks. bruger hun samme formuleringer om to forskellige kunstnere(Bourgeois og Levine).
Bachelors virker således lidt som et halvfærdigt projekt. Ingen af artiklerne er skrevet igennem, men trykt i deres oprindelige form, vel nok for at give et indtryk af udviklingen i Krauss' metode. Det gør de også, men det er samtidig ærgerligt, at især det korte essay om Eva Hesse ikke er opdateret i forhold til den nye kontekst. For netop Hesses videreførsel og brud med minimalismens hårde drenge synes at være en oplagt mulighed for at diskutere kønsidentitet og værk på den måde Krauss selv lægger op til, nemlig som en mulighed for den grænsesøgende og udfordrende kunst, og ikke som kvinde mod mand.

*Bachelors af Rosalind Krauss, s. 222, MIT Press, 1991. Fås i Arnold Busck til 269 kr.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her