Læsetid: 5 min.

MD vil have dansk dominans

25. september 1999

Selvom MD Foods har indvilget i at lukke konkurrenter ind, tyder intet på, at konkurrenter får en chance for at etablere sig i Danmark

Er der nogle blandt læserne, som tror på, at en ny mejerivirksomhed - der kan yde MD Foods bare en smule konkurrence - vil have etableret sig i Danmark indenfor de næste to år? Information stiller gerne en kasse øl på højkant.
Vi tror det ikke, men oddsene for et ja er ellers gode. Det er de, fordi vores konkurrencemyndigheder har en aftale med MD Foods om, at koncernen skal sælge nogle af sine snart nedlagte mejerier til nye konkurrenter.
Vinderen af væddemålet bestemmer selv ølmærket, for dem er der trods alt en del forskellige af herhjemme.
Det er langt sværere med mælken. Bortset fra tre små økologiske mejerier, som endnu har en fod indenfor i mindre supermarkedskæder, så kan forbrugerne stort set kun købe frisk mælk fra MD Foods mejerier.
Efter MD Foods opslugte det mindre Kløver mælk i marts måned i år kom koncernen til at sidde på over 90 procent af al den mælk, som danske landmænd kan malke ud af køerne.
MD Foods var i forvejen store, men efter Kløver Mælk er kommet ind i folden, er der ingen vej uden om at betegne koncernen som altdominerende.
Ingen danske konkurrenceregler kunne forhindre fusionen, da Danmark sammen med Luxemborg hører til de få vestlige lande, som ikke har en "anti-trust"-lovgivning.
Erhvervsministeren kunne dog have truet med at sende fusionen til vurdering i de noget skrappere EU-konkurrencemyndigheder.
Vi ved af gode grunde ikke hvad EU ville have stillet af betingelser for mælkefusionen. For sagen endte med, at MD Foods indgik en frivillig aftale med de danske myndigheder.
"Og den aftale er yderst lempelig og til klar fordel for MD Foods."
Sådan vurderer eksperten i konkurrence-ret Sune Troels Poulsen aftalen.

Når man vædder, kan det være dumt at fremlægge sine mest overbevisende argumenter. Vi har har dog en tro på, at om ikke andre, så må direktøren for Konkurrencestyrelsen, Finn Lauritzen, da turde være med, også selvom svagheder i aftalen her vil blive fremlagt.
Han anser nemlig aftalen for god, og han er sikker på, at MD's mejerier nok skal blive solgt.
Når tvivlen om aftalens substans begyndte at melde sig, skyldes det, at MD Foods netop har afvist at sælge det snart nedlagte Englevaad Mejeri til en kreds af interesserede landmænd på
Vestsjælland.
Borgmesteren på egnen, venstremanden Jens Stenbæk, finder MD's afvisning paradoksal, fordi MD jo netop er blevet pålagt at frasælge mejerier.
MD's formand Knud Erik Jensen siger, at mejeriet skal bruges til fjernlager for MD's mejeri i Slagelse.
Uanset om MD's undskyldning er reel, eller om økologerne overhovedet havde en chance for at rejse penge til at overtaget mejeriet, ændrer det ikke ved, at MD med sin afvisning fik skåret konkurrenceaftalens svaghed ud i pap.
Det er suverænt op til MD's ledelse at bestemme, hvilke mejerier koncernen vil sætte til salg. Bare kravet om at udbyde kapacitet til 180 mio. kg. mælk årligt - cirka fem procent af MD's nuværende produktion - bliver overholdt.

Med andre ord kan MD udbyde mejerier, hvor der ikke er købere.
"Ingen kan vel blive overrasket, hvis MD Foods udelukkende forfølger egen interesse. Det giver aftalen dem jo netop mulighed for, så hvorfor skulle de ikke udnytte det?" som lektor Villy Søgaard fra Syddansk Universitet, hvor han har fulgt mejeribranchen gennem en årrække.
MD giver ikke ved dørene, og det har koncernen aldrig gjort.
Og alle med kendskab til branchen ved, at det er hulens svært at starte et mejeri op.
"Det kræver en særlig lokal eller idébetonet motivation at etablere et mejeri. Men netop de steder kan MD jo lade være med, at sætte mejerier til salg," siger professor Torben Bager, Syddansk Universitet.
Hvis der skulle komme en køber til et mejeri, så er det ikke nok at være god til at drive et mejeri. Først og fremmest skal det have fat i leverancer fra landmænd. Og som lektor Villy Søgaard påpegede i gårsdagens Information, er de landmænd, der leverer mælken og er medejere af MD Foods, ikke selv interesseret i at få konkurrenter på banen. De risikerer konkurrence om mælkeprisen og dermed en lavere indtjening.
Så hvorfor skulle nogle af MD's andelshavere skifte fra den sikre favn til et usikkert foretagende.
MD brugte en halv mia. kroner på at udkonkurrere Kløver Mælk, og uden det er en omgåelse af aftalen med Konkurrencestyrelsen, vil MD straks kunne tage kampen op mod en ny konkurrent.
"Vi vil selvfølgelig konkurrere mod nye aktører. Alt andet ville da være mærkeligt," siger MD's formand Knud Erik Jensen.

Men hvad nu, hvis ingen vil købe de mejerier, som MD sætter til salg?
Tja, det er der ikke noget at gøre ved. Myndighederne har ingen sanktionsmuligheder, og MD vil have efterlevet sin del af aftalen, påpeger lektor i konkurrence-ret, Sune Troels Poulsen, Aarhus Universitet.
Når aftalen formelt er opfyldt, kan konkurrencemyndighederne ikke efterfølgende begynde at stille flere krav. Der er kun et skud i sprøjten - også selvom medicinen, der skulle øge konkurrencen og slække koncernens dominans, ikke virkede. Som omtalt i Information i onsdagens står slagterifusionen Danish Crown i nogenlunde samme situation.
Her er det EU som kræver, at den altdominerende koncern sælger slagterier fra til konkurrenter.
Og Danish Crown har pareret ordre og sat et nedlagt slagteri i Allingåbro til salg.
Problemet er bare, at der ikke er en køber . Der er der til gengæld til koncernens slagteri på Samsø, der lukker den 15. oktober. Men det vil Danish Crown nødigt sælge, hvis det skal bruges til slagteri.
Om MD Foods spekulerer i ikke at få konkurrenter, kan kun de næste år vise. Hvornår er ikke til at sige, da Konkurrencestyrelsen ikke vil offentliggøre fristen for, det tidspunkt MD skal have solgt mejerier fra.
Konkurrence-eksperten Sune Troels Poulsen, vurderer, at erhvervsministeren, der har ansvaret for konkurrenceområdet, ikke har haft en oprigtig hensigt om, at få skabt øget konkurrence på mælkeområdet. Hvis det var tilfældet, ville kravene til fusionen være langt skrappere.
Han tror ikke, at aftalen fører til øget konkurrence på mælkemarkedet.
Information vover pelsen og læner sig op af samme vurdering - trods risikoen for at tabe en kasse øl.

Tør du stå på det modsatte, så skriv til Indlandsredaktør Claus Dithmar, der den 1.10.2001 vil offentliggøre, hvem der fik ret.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu