MD Foods kan nøjes med at frasælge smør- og ostemejerier og dermed beholde sit monopol på frisk mælk
Mejerikoncernen MD Foods kan helt undgå at åbne op for konkurrence om frisk mælk.
Også selvom MD har indgået en aftale med Konkurrencestyrelsen om at sælge mejerier til konkurrenter - netop for at få mere kamp om mejerivarer.
"Der står intet i aftalen om, hvilken type mejerier koncernen skal sælge fra, og dermed kan MD frasælge smør- og ostemejerier, hvor der i forvejen er en vis konkurrence," siger Villy Søgaard, der er lektor i erhvervsøkonomi på Syddansk Universitet.
Samtidig er indtjeningen ved smør- og osteproduktion generelt lavere end ved frisk mælk, så Villy Søgaard vurderer, at der ikke vil være købere til et nedlagt MD-mejeri af den type.
Med andre ord har MD mulighed for at opfylde aftalen med Konkurrencestyrelsen ved udelukkende at sætte smør- og ostemejerier til salg, hvilket bekræftes af fuldmægtig Joan Frederiksen fra styrelsen.
Og MD er ikke forpligtet til at forsøge at lempe monopolet på frisk mælk til danskerne.
Englevaad er frisk
Det kunne forklare, hvorfor MD Foods afviser at sælge det vestsjællandske Englevaad Mejeri til en kreds af økologiske landmænd og lokale interessenter.
Mejeriet kan nemlig kun producere frisk mælk.
Selv siger MD Foods formand, Knud Erik Jensen, at Englevaad Mejeri skal benyttes til fjernlager.
Det særlige ved markedet for konsummælk er, at forbrugernes krav om dugfrisk drikkemælk meget vanskeligt kan honoreres af udenlandske konkurrenter - blandt andet på grund af den længere transport.
Dermed har MD Foods et de facto monopol med 95 procent af hjemmemarkedet, som kun har levnet plads til tre mindre økologiske mejerier.
Og modsat ost og smør, som ligger i hård international konkurrence, og hvor supermarkedskæderne lettere kan true med at købe ind fra udlandet, så er konsummælken en god forretning.
"Hvis jeg var MD Foods, så ville jeg da også forsøge at undgå at skabe konkurrence på markedet for frisk mælk, De overtræder jo ikke aftalen med Konkurrencestyrelsen, hvis de ikke sælger frisk-mælks-anlæg fra," siger Villy Søgaard, der har fulgt mejeribranchen gennem en årrække.
Konkurrence nej tak
Han vurderer, at det uanset mejeritype bliver svært for nye aktører at starte mejerivirksomhed i Danmark. I bedste fald bliver de små økologiske mejerier, hvor der er en særlig idebetonet interesse bag.
"De fleste mælkeproducenter har en stor interesse i at bevare MD som monopol. Så nye mejerier ville få svært ved at skaffe leverandører," mener Villy Søgaard.
At landmændene ikke er interesseret i konkurrence, bekræfter Poul Smidt, der er talsmand for de cirka 500 økologiske mælkeproducenter, som leverer til MD Foods.
"Jeg forstår da godt, at MD ikke vil sælge Englevaad mejeri til konkurrenter. Vi er ikke interesseret i at få mere konkurrence på konsummælkmarkedet, og dermed risikere en lavere afregningspris," siger han.
I stedet har de økologiske landmænd indenfor MD foreslået koncernen selv at videreføre Englevaad Mejeri som et rent økologisk MD-mejeri. Men den tanke er ikke slået igennem i koncernledelsen.
Det lykkedes ikke torsdag, at få en kommentar fra MD Foods om koncernens planer med frasalg af mejerier.