Hårde forretnings-metoder har givet MD Foods et flosset image. Det finder MD's formand uretfærdigt, fordi kun et stormejeri kan forsvare danske interesser internationalt
Nok er der udkæmpet flere kanabalistiske mælkekrige gennem årene, og nok kan man finde rester af bitterhed blandt landmænd, som har fået opkøbet deres lille mejeri af mejerigiganten MD Foods.
Men det får ikke landmand Knud Erik Jensen til angre over MD-koncernens fremfærd - set i bakspejlet klare skær.
"Vi har været gennem en helt nødvendig strukturudvikling af dansk mejeribrug, og vi har brugt de metoder, som enhver virksomhed benytter sig af i konkurrencen," siger Knud Erik Jensen, formand for det MD Foods, der opslugte Kløver Mælk i for-året og dermed blev landets enerådende mejerivirksomhed.
Senest har MD Foods stået for skud, fordi koncernen har nægtet at sælge det snart nedlagte Englevaad Mejeri til en gruppe økologiske landmand på Vestsjælland.
Også selvom MD Foods har indgået en aftale med Konkurrencestyrelsen om at sælge mejerier for at få øget konkurrencen på mælkemarkedet.
"Jamen vi har aldrig overvejet at sælge mejeriet, fordi vi kan bruge det til lager for vores mejeri i Slagelse. Alternativt skulle vi opføre en dyr lagerbygning," siger MD's formand.
Mest til eksport
- Det kunne efterlade den mistanke, at I netop ikke vil sælge mejerier, hvor der er mulige købere.
"Jamen, vi har slet ikke afklaret, hvilke mejerier vi vil sælge fra, da vores struktur endnu ikke er på plads efter fusionen med Kløver Mælk. Derfor kan jeg ikke sige meget mere om, hvad vi vil sælge fra. Umiddelbart har vi ikke tænkt os at sælge mere fra, end vi skal, selvom der er købere i et område"
- Men disse sager er jo med at give jer noget af den dårlige omtale, som I også slås med.
"Vi går ikke efter at få et dårligt image, men jeg kan godt få fornemmelsen af, at dele af pressen og nogle politikere ikke har forståelse for vores vilkår. Og de er, at to-tredjedel af produktion går til eksportmarkedet, hvor konkurrencen er benhård og hvor vores kunder og konkurrenter bliver stadigt større. Så vi opfatter ikke os selv som en dominerende koncern"
- Men I kommer jo ikke uden om, at MD har udvist en hård fremfærd herhjemme ved at nedlægge mejerier og klausulere at andre ikke kunne bruge bygningerne til mejeri, og I har opkøbt og lukket veldrevne mejerier.
"Sådan er betingelserne, som alle bruger i konkurrencen. Det gjorde Kløver Mælk også. Vi har bare været i stand til sikre en så god indtjening og høj betaling til landmændene, at vi er endt, hvor vi er."
500 mio. kr. på krig
-Men I har brugt en halv milliard kroner på at tvinge Kløver Mælk i knæ, så det ikke havde andet valg end at lade sig overtage af jer.
"Det er korrekt, at det var en meget hård og dyr affære, men begge parter var lige gode om at konkurrere hårdt mod hinanden."
- Når I nu er så store, så går der vel ikke skår af jer, hvis I levner plads til andre, mindre aktører?
"Vi lever udmærket med, at der er andre små mejerier tilbage. Men føler vi os truet på nogle af vores hovedprodukter, så tager vi kampen op - sådan er vilkårene."
- Nu skal I snart sælge mejerier fra. Tror du på, at der vil være købere, der hvor I sætter dem til salg?
"Jeg vil ikke sige, at der nok er købere. Det er svært at komme ind og drive rentabelt mejeribrug. Vi har set Nestle-koncernen har trukket sig ud fra Danmark, fordi det var for dyrt. Når vi kan gøre det, er det fordi, vi producerer kvalitet, så nye købere skal nok have nogle ideer med til særlige produkter."
"Vi giver samtidig en høj pris til vores andelshavere, der generelt er meget tilfredse med at være i MD, så det vil være svært for nye at tiltrække leverandører."
- Men hvis en ny aktør får fodfæste og dermed får skabt den øgede konkurrence, som er hensigten med jeres aftale med Konkurrencestyrelsen. Vil I så lade en ny aktør overleve?
"Vi er ikke forpligtet til at holde hånden over nogen. Dette marked er jo ikke beskyttet, og møder vi konkurrence, så konkurrerer vi, som vi altid har gjort," siger den 56-årige landmand, der driver en gård ved Grenå sammen med sine tre sønner.
FAKTA
En af de største
MD Foods sidder på over 90 procent af al dansk mælk, og er en af Europas største mejerikoncerner.
MD Foods er ejet af omkring 10.600 landmænd.
I øjeblikket forhandler MD Foods med den dominerende svenske mejerikoncern Arla om fusion.
MD Foods blev født som ide af en række fattige smør- og ostemejerier midt i 1960´erne under sloganet "alt dansk mælk i en junge".
Efter flere opkøb og blodige mælkekrige blev sloganet til virkelighed, da MD Foods i foråret 1999 opslugte Kløver Mælk.