Læsetid: 3 min.

Ryggen mod muren

4. september 1999

TV-2 med manden, der ønskede meget mere end extra volume og tørbenet synkronsvømning

Århus festuge
Stilhed. Rødt lys i strimler. Silhouetter af mennesker med adrenalinen parat. Og så én eneste mand med urolige hænder:
Steffen Brandt med det skinnende blik, langt tilbage på scenen. Manden der ikke ønskede at holde sig i ro. Manden der ønskede sig (meget mere end) en havudsigt. Og som hurtigt kom frem bag de duggede ruder af lys og så ind, helt ind i vores øjne, mens unge kroppe, yngre og veltrænede og tavse kroppe, dukkede frem fra scenens firkantede podie - alle på udkig efter meningen og kærligheden og den eneste ene...
For også denne gang har Steffen været på udkig efter kærligheden. Den kærlighed, som holder fast på trods af alt det umulige, man kan komme til at gøre ved den. Den kærlighed, som bliver mere end sig selv nok - eller prøver på det. Eller med Steffens egne ord: "nogle punktnedslag i en gruppe moderne menneskers livsforløb, fra ung til voksen."

Smægtende violinsus
Forestillingen, som altså er en teaterkoncert af gammelkendte kærlighedsnumre, er festugens mest opreklamerede: TV-2 på scenen sammen med Peter Schaufuss Balletten og RadioUnderholdningsOrkestret, diskret arrangeret og dirigeret af 'Shakespeare in Love'-Nick Ingman. Og der er da også violinsus, så det smægter, og stramhudet kød, så det smækrer. Og Steffen, der er ligeså skøn og uovervindelig som altid.
Alligevel bliver forestillingen ikke til noget afgørende mere end TV-2, sådan tilsat lidt 'extra volumen'. Som almindelig dødelig lytter er det i hvert fald svært at høre, at Radiounderholdningsorkestret bidrager med uundværligt nyt til TV-2's landeplager, der netop har en væsentlig del af deres styrke i den lavmælte betroelse eller det fandenivoldske udbrud.
Det forkromede preller af på både Baby Blue og Hundene over Jacobshavn. Og det store orkesters fysiske fremtoning på scenen skaber en unødig distance op til de fire fyre, det hele handler om.

Barbie-splits
Schaufuss Balletten har bedre chancer, sådan som danserne indtager forscenen i deres rulleskøjteoutfits med albuebeskyttere og postkassefarvet hår. Seks piger og seks fyre farer forivret rundt i deres heftige scoringsleg, mens et erfarent par, sådan over de 30, forsøger at holde fast på hinanden - altsammen udtrykt gennem Barbie-splits og spagatgaranterede gebrækkeligheder, der faktisk fremstår som Schaufuss' foreløbig mest helstøbte showkoreografi.
Men show er det, lutter ben uden ansigter, også selv om dansere som Adam Lüders, Quang Van og Amy Hollingsworth igen beviser deres indlysende talenter. Og efter pausen er der intet nyt hverken under solen eller stjernerne. Længst ud kommer Schaufuss, når han lader 'et populært tidsfordriv' være tørbenet synkronsvømning...

Selvtilstrækkelig
Koblingen mellem Manden der ønskede sig en havudsigt og festuge-temaet 'Ti år efter murens fald' er yderst spinkel - og vel også uden større betydning.
Men ret beset passer denne oppumpede forestilling foruroligende godt ind i østlandenes billede af Vestens selvtilstrækkelighed og materielle selvopfattelse. I hvert fald sådan som det skildres i fotoudstillingen Together again? nede i Galleri Image, hvor f.eks. den 30-årige polske Muarycy Gomulickis fotoserie af en tøjgines lokkende læbestiftmund fremstår som den eneste tilbageværende sanselighed i Vesten. Men også som den jævnaldrende
østriger Gerold Tusch skildrer det i sine installationer i Am Anfang war på Kunstbygningen, hvor englevinger kontant er spiddet op på væggen som jagttrofæer. Farvel, poesi...
Men alt det har Steffen såmænd nok også tænkt på. For han synger jo selv:
"Det' ryggen mod muren/
selv den sjoveste replik/kan intet stille op mod historiens komik."
Og så bliver der igen helt stille.

*Manden der ønskede sig en havudsigt. TV-2, Peter Schaufuss Balletten og RadioUnderholdningsOrkestret, Musikhuset, torsdag. Opføres igen 20 og 21. nov. i Falkoner Salen, Frederiksberg

*Together Again?, Galleri Image, til 5. sep.

*Am Anfang war..., Århus Kunstbygning, til 26. sep.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her