Læsetid: 3 min.

Bamse er ingen kylling

12. oktober 1999

Flemming 'Bamse' Jørgensen træder i karakter på ny engelsksproget cd, som let kan ende som en evergreen

Ny cd
Jeg var nok ikke den eneste, der var ved at få poseteen i den gale hals forleden morgen. Frem på tv-skærmen tonede Bamse. Borte havde taget smækbuksen, den forvoksede Lille Per-t-shirt og 50 kg. Tilbage stod en voksen mand ved navn Flemming Jørgensen, der lignede en mellemting af Joe Cocker og Sean Connery. Og sang sin sjæl og krop ud, og trods det misundelsesværdige vægttab er der stadig en del tilbage af begge dele.
Anledningen var albummet Stand By Me, som nu er i handlen. Og lad mig ustilistisk starte med konklusionen: Det er en fremragende, stilsikker og alligevel hele tiden ydmygt søgende plade, der viser, at Bamse ikke er en nogen kylling.
På mange måder kan pladen sammenlignes med Peter Bellis rockcomeback i '91.
At Bamse kan synge, har ingen vist været i tvivl om, og med årene har han flirtet med bigbands, men hans indbyggede svaghed for det sødladne er altid blevet forstærket i Bamses Venner, hvor der går lidt for meget 8-16 driftsikkerhed, carportsrealisme og jovialt halbal i den, trods melodiernes charmerende folkelighed.

Gåsehudsfremkaldende
Det sødladne er nu blevet til sødme, og i hver en frasering er samtidig en smertelig viden om, hvor forgængeligt selv det evige er. Hør bare hans gåsehudsfremkaldende "Have I Told You Lately That I Love You". Her er ingen grund til at sammenligne med Van Morrison. Prags Symfoniorkester akkompagnerer her som på andre numre på pladen, men Bamse lader sig ikke lede af strygerne. Han leder dem med en autoritet og musikalitet, der leder tankerne hen på Frank Sinatra.

Valgt med hjertet
I ledsagehæftet til cd'en fortæller Bamse, at sangene er valgt med hjertet. Det kan høres, men alligevel kunne man have ønsket sig et endnu dristigere valg.
Duetten med Trine Rein på Cindy Laupers "Time After Time" lyder lidt for formaliseret, og sange som "Sometimes When We Touch" og "I'll Never Get Over You" lyder lidt for meget som et forsøg på at gøre ham til en kvindelig Jette Torp. Hvorfor f.eks. ikke medtage en sang af Dylan eller Bob Seger, som Bamse som sangskriver dog ellers nok har kunnet bruge som - skal vi sige - inspiration?
Men, men, men ... at synge sig ind på "Wind Beneath The Wings," så man glemmer originalen og 117 cocktail-lounge-kopier siger alt om, hvor meget han investerer af sig selv her.
Han udfordrer den konstante risiko og faldlem ved disse sange, som er blevet så bedøvende kendte - mange af dem er gået over i udødeligheden som elevatormusik og underlægning til deodorantreklamer og charterpassagersnak.
Bamse tager sikkerhedsbæltet af, og redder ikke så få af sangene. For helvede, hvor er det en fornøjelse at høre hans orgel-løse udlægning af Procol Harums "A Whiter Shade Of Pale" i telepatisk dialog med Kontra Kvartetten! Bamse synger som om han ved, hvad den sang handler om. Han giver mystikken nyt liv.

Tilbage til bluesrødderne
Og en sang som "When A Man Loves A Woman" vender tilbage sine bluesrødder i et nedtonet guitarakkompagnement ved Poul Halberg og Peter Bødker, som sætter scenen for Bamse. Her er en mand, der har elsket, elsker og aldrig holder op med det. Det er dampende godt. Lige så naturligt giver han "Stand By Me" en industriel modernisering, som igen gør denne sang til alvor, liv og død. For ikke at glemme hans nøgne a cappela-udgave af "Yesterday". Jeg vidste ikke den sang var gospel. Det ved jeg nu, og jeg glemmer det aldrig.
Stand By Me er ikke kun en triumf og et forsinket, men gennemført kunstnerisk svendestykke for Flemming 'Bamse' Jørgensen, men sandelig også for producer Jan Sivertsen og strygerarrangøren Carol Brydenfelt. Af evergreens har de selv skabt en evergreen. Det bliver svært at vende tilbage til Vimmersvej efter dette.

*Flemming 'Bamse' Jørgensen: Stand By Me. Producer: Jan Sivertsen. RecArt Music

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her