Analyse
Læsetid: 5 min.

Bilernes rigtige venner

6. oktober 1999

Rigtige venner kan ikke købes for penge. Men derfor kan man vel godt bede bilernes venner spytte i kassen for at forhindre en begrænsning af bilismen i København, synes åbenbart borgmester Søren Pind, Venstre

Den nye københavnerkomité Trafik Forum, som vil have "langt bedre forhold for privatbilerne i centrum" kom lidt skidt fra start i mandags. Komitéen er ansigt udadtil for en kampagne, som skal "udmatte modstanderne" af fri bilkørsel, flere p-pladser og biltunnel under Den lille Havfrue.
Københavns bygge- og teknikborgmester, Søren Pind, Venstre, har prøvet at holde sig lidt i baggrunden. Men det er ham, der har sat kampagnen i værk. Det viste sig tydeligt, da Information i går ringede rundt til de erhvervsfolk, der ikke ville være med til at betale for annoncerne og påvirkningen af medierne og offentligheden.
Slaget styres af reklamemanden Svend Gunbak. Foreløbig har følgende sponsorer indbetalt ca. 800.000 kr.: Almindelig Brand, C.W. Obel, Dansk Industri og Centralorganisationen af industriansatte, Carlsbergs Mindelegat, Egmont, GN-Store Nord, Hotel- Restaurations- og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening (HORESTA), Magasin, Nykredit, Tivoli og Tuborgfondet.
Takket være HORESTA's direktør, Jørgen Horwitz, og Dansk Naturfredningsforenings direktør, Lone Johnsen, har offentligheden fået et kosteligt indblik i, hvordan kampagnen er udtænkt.
Reklamebureauet Gunbak & Co. lavede et oplæg til strategi i maj. Der står blandt andet, at kampagnen skal bygge på "de samme teknikker, som blev brugt til at vinde folkeafstemningen i 1993 og i de nyeste britiske og amerikanske politiske kampagner." Blandt virkemidlerne er både reklamer, bøger, pjecer, påvirkning af medier og enkelte journalister, et sekretariat der skal overvåge trafikdebatten "time for time" og så altså den udadvendte komité.

Som "frontfigur" for denne komité skulle man bruge en kendt kvinde. Reklamebureauet forklarer det således:
"Kvinder i alderen 25-50 år, med politisk ståsted der bevæger sig fra Det Radikale Venstre til Enhedslisten, er vores største modstandere. Det betyder, at kvindetyper som Bettina Heltberg og Anne Knudsen vil være stærke ambassadører for vores synspunkter."
Men Bettina Heltberg sagde nej. I sidste uge henvendte Jørgen Horwitz sig til Lone Johnsen. Hun bad om noget skriftligt, før hun kunne svare. Så fik hun oplægget fra maj tilsendt. Men da hun så, at formålet var i strid med de synspunkter, Danmarks Naturfredningsforening arbejder for og en række navngivne personer var hængt ud som medlemmer af en fundamentalistisk miljølobby, fandt Lone Johnsen det mest anstændigt at sende en kopi til disse mennesker. Det drejede sig om trafikforskerne Jan Kildebogaard, Kaj Jørgensen og Uffe Jacobsen, Energimiljørådets formand Anne Grethe Holmsgaard, Transportrådets sekretariatschef Susanne Krawach og vejdirektør Henning Christiansen.

Det skal retfærdigvis siges, at komitéen, da den i mandags trådte frem med Jørgen Horwitz, Tivolidirektør Lars Liebst og Magasindirektør Ib Jessen som talsmænd, sagde, at strategipapiret fra maj ikke mere er Trafik Forums grundlag.
På den anden side er der ikke lavet noget nyt skriftligt grundlag, sagde Jørgen Horowitz på pressemødet.
Helt i overensstemmelse med Gunbaks strategi lagde Trafik Forum blødt ud. Den ville bare have en bedre, mere veltilrettelagt og glidende trafik, med bedre forhold for både biler, cykler, gående og kollektiv trafik. "Vi har ingen erklærede modstandere, og det er ikke vores ønske at polarisere debatten," sagde Jørgen Horwitz,.
Et sundt erhvervsliv i København har brug for en flydende trafik. Alle skal kunne transportere sig uden at være til gene for hinanden.
"Vi hilser Metroen velkommen, gerne med flere stationer og flere linier, hvis der er økonomi i det. Vi ønsker også flere tog og busser og især mere attraktive tog og busser. Det vigtige for os er en åben og oprigtig debat," forsikrede Jørgen Horwitz.
Trafik Forum vil have bedre forhold for alle trafikanter uden at dæmpe biltrafikken. Og uden at skade miljøet.
Men komitéen mødte ikke op til pressemødet med holdbare svar på, hvordan det kan lade sig gøre.
Situationen i København er, at flertallet på Rådhuset for længst har vedtaget en trafikmålsætning - nemlig at trafikbelastningen ikke må stige.
Men folk køber flere og flere biler og kører mere og mere i dem. Det gælder hele Storkøbenhavn, også selve Københavns Kommune og bykernen.
Vejchefen og politikerne har derfor mere end svært ved at overholde målsætningen. Problemerne med trafikpropper og trængsel, med deraf følgende forringelser for både biler og busser og cykler tager til.
Trafik Forum siger, at de bare vil have det hele til at glide, så alle kommer bedre frem. Det vil HT naturligvis også. Og bystyret. Hvem vil ikke det?
Problemet er bare, at det efter alt at dømme ikke kan lade sig gøre, uden at man dæmper biltrafikken, så flere skifter over til bus, S-tog, metro, cykel og gang.
Formålet med Søren Pinds kampagne er at forhindre denne dæmpning af biltrafikken.
Da Information spurgte, hvordan Trafik Forum, så vil opfylde regeringens målsætning om at begrænse udslippet af drivhusgasser fra trafikken - eller om de måske vil opgive målet - svarede Jørgen Horwitz, at man bestemt ikke vil have korrigeret målsætningen eller ønsker mere forurening. Men regeringen kunne jo sætte afgiften på miljøvenlige biler ned, foreslog han.

Det har regeringen jo faktisk gjort - med omlægningen til grøn ejerafgift. Men folk har bare købt endnu flere biler, og tungere biler, som de kører længere i. Med det samlede resultat at udslippet stiger.
Magasins direktør, Ib Jessen, beklagede at biltrafikken er stagneret i indre by, mens den på landsplan er steget med 60 procent de sidste fem år. Han mener, at man kan få flere kunder ind til city i bil, hvis man samtidig bygger en havnetunnel, så uvedkommende trafik kan køre uden om.
Den samlede trafikmængde skal altså forøges med den kapacitet, en havnetunnel har. Det vil beboerne på Østerbro og Amager næppe opleve som en forbedring af miljøet.
Hvordan Trafik Forum både vil øge fremkommeligheden for biler, busser og cykler uden at bygge andre nye veje end den famøse havnetunnel, har de ikke svar på.

Magasin ligger klos op ad den nye Metrostation. Tivoli ligger klos op ad Hovedbanegården. Men de to direktører mener åbenbart at Metroen og S- og regionaltog skal påføres ekstra konkurrence fra nye p-huse og p-pladser. Ellers bliver København ikke en moderne metropol og handelsby, men en cafeby, mener erhvervsfolkene. Ligesom Amsterdam? Som Wien. Som Zürich. Og alle de andre europæiske byer, hvor man har besluttet at dæmpe biltrafikken.
En af Trafik Forums støtter, sekretariatschef Jørgen Elikofer i Dansk Metal, siger til Information, at man bare vil styrke erhvervenes udvikling og få trafikformerne til at virke bedre sammen. For eksempel ved at bygge parkeringshuse ved Metrostationer på Amager og andre steder i udkanten, hvor der er god og hurtig forbindelse til indre by, siger han. Hvorfor støtter han så ikke bare det trafikpolitiske flertal, HT og miljøorganisationerne?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her