Læsetid: 2 min.

Borgmester bag billobby

5. oktober 1999

Kampagne for privatbiler i København er sat i værk af bygge- og teknikborgmester Søren Pind fra Venstre, bekræfter erhvervsledere

Det er venstremanden Søren Pind, der har taget initiativ til den kampagne for privatbilerne i København, der blev lanceret i går. Komiteen Trafik Forum benægter det, men en række erhvervsledere bekræfter, at det er tilfældet .
Komitéen er kampagnens ansigt. Den har kun tre medlemmer. Det er direktør Jørgen Horwitz fra Hotel- og Restaurations- og Turisterhvervets arbejdsgivere, direktør Lars Liebst, Tivoli og adm. dir. Ib Jessen, Magasin.
Jørgen Horwitz sagde i går til Information at Søren Pind hverken er medlem, stifter eller bagmand eller på nogen måde delagtig i kampagnen.

Pind-kampagne
Information har spurgt en række virksomheder og organisationer, om de har støttet kampagnen.
"Nå, den der Søren Pind-kampagne," svarer direktør Søren B. Henriksen, Dansk Handel&Service.
"Vi er en lobbyorganisation, og vi sympatiserer nogenlunde med formålet, men det er ikke normalt for os at lade os trække ind i noget, der er startet meget partipolitisk. Vi ønsker at stå frit," siger Søren B. Henriksen.
Formanden for elinstallatørernes forening i København, Leif Jacobsen, siger at han var med til det første møde hos Søren Pind, men at hans forening ikke havde råd til de 100.000 kr. som man forventede i bidrag til kampagnen. "Jeg så måske også gerne et lidt bredere politisk forum," tilføjer han.
Direktør Ole Jacobsen, Nilfisk siger også, at han deltog i det første møde hos Søren Pind, men derefter overlod sagen til Radiometers direktør, Johan Schrøder, der i går var bortrejst.
Finansrådets direktør Lars Barfoed, sagde nej til at støtte økonomisk. Det samme gælder Danske Dagbladets Forening, siger direktør Ebbe Dal. Ligesom Dansk Arbejdsgiverforening og en række andre landsdækkende organisationer sagde fra.

Betingelser
Dansk Industri og CO-Industris beskæftigelsesudvalg for København sagde ja.
"Men vi har betinget os, at Søren Pind ikke er med, og at det er helt uden partipolitisk sigte," siger Jørgen Elikofer i CO-Industri.
Med i kredsen, der har betalt i alt ca. 800.000 kr. er også Alm. Brand, C.W.Obel, Carlsbergs Mindelegat, Egmont, GN Store Nord, Nykredit og Tuborgfondet.
Pind havde ikke tid til at tale med Information i går, men sendte en fax, hvor der står: "Søren Pind understreger at han hverken er medstifter eller medlem af Trafikforum".
"Jeg var ikke klar over, at Søren Pind har taget initiativet. Men det undrer mig ikke," siger Københavns miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard.
"Han har jo længe benægtet den sagligt velunderbyggede kendsgerning, at trafikken i København er ved at bryde sammen. Hvis vi ikke får biltrafikken begrænset effektivt, går både busserne, bilerne og erhvervslivet i stå. Det er naivt at se bort fra det", siger Kjeldgaard.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her