Læsetid: 4 min.

Die Asta

8. oktober 1999

I en ny bog maler Marguerite Engberg et spændende portræt af Danmarks største filmstjerne, Asta Nielsen

Ny bog
"Kun en slank kvinde har hamret sig ind i vores hukommelse: En dæmonisk skikkelse med uudgrundelige øjne, med et ansigt, der som en klar sø genspejler sjælens stemninger, en kvinde, der kunne græde, så vi alle blev tunge om hjertet, og kunne le, så himlen blev klar og munter."
Således skrev den spanske forfatter Pablo Diaz betaget om den dansk filmstjerne Asta Nielsen, der i starten af dette århundrede begejstrede den ganske verden med sit formidable spil i en lang række stumfilm. Citatet er hentet fra filmhistorikeren Marguerite Engbergs bog om Asta Nielsen, Filmstjernen Asta Nielsen.
Engberg, der tidligere har skrevet om Asta Nielsen, har sat sig for at fortælle om Astas specielle talent, som på kun fire år gjorde hende til den største danske filmstjerne nogensinde, ja, faktisk var hun på det tidspunkt verdens største filmstjerne.
Ved at se på de mange film, hun lavede især i Tyskland, hvortil hun i 1911, året efter hun debuterede og brød igennem med det erotiske melodrama Afgrunden, forlagde residensen. For ligesom de danske teaterdirektører ikke havde kunnet bruge hende til noget i de mange år, hun var tilknyttet københavnske teatre, åbnede selv ikke Afgrunden og hendes seksuelt ladede spil over for Poul Reumert ikke det danske film- eller teatermiljøs øjne for hendes både realistiske og ekspressionistiske spillestil, der var så ulig alle hendes samtidige skuespillerkolleger.

Teateruddannet
Uddannet som teaterskuespiller fra Det Kongelige Teaters elevskole var Asta Nielsen, som flertallet af danske skuespillere, ikke meget for det nye medie, filmen, der bredte sig hastigt i starten af århundredet. Det var ikke fint nok, og kun det faktum, at hun havde gået arbejdsløs i otte år, før hun af sin senere mand, Urban Gad, fik tilbudt hovedrollen i Afgrunden, gjorde, at hun sagde ja til at spille klaverlærerinden Magda, der på grund af den farlige kærlighed går ned med flaget.
Men så var hendes berømmelse også sikret. Filmen spillede for fulde huse både i Danmark og verden over, og Asta Nielsen blev filmverdenens første, rigtige diva.
Engberg forklarer bl.a. grunden til hendes popularitet og gennemslagskraft således: "Hun forstod intuitivt, at film krævede en mere afdæmpet spillestil end teatret, at følelsens styrke ikke skulle udtrykkes med store armbevægelser og voldsomme grimasser, men derimod gennem en intensivering af følelsen, udtrykt med hele kroppen, men med små virkemidler. På denne måde blev publikum interesseret i den historie, der fortaltes."
Det var en teknik, som Asta Nielsen holdt fast i hele sin karriere igennem, og på sin vis er hun filmhistoriens første method-skuespiller, fordi hun netop arbejdede så inderligt med sine roller.
Urban Gad, med hvem hun lavede mere end 30 film, så det også som sin hellige pligt at skrive manuskripter, der lagde op til Astas fortolkning og udfoldelse. Sjældent brugte han derfor også tid på at instruere hende - hun fik selv lov til at finde sig til rette med rollen.
Som det fremgår af Engbergs bog, der gennemgår adskillige af Astas film, løber Asta Nielsens karriere parallelt med en væsentlig del af filmmediets tekniske og genremæssige udvikling.
Det i dag uundværlige nærbillede tillod hende netop at spille med sit indre, ligesom det var med til at sikre hendes stjernestatus, fordi publikum kunne genkende hende fra gang til gang. Ligeledes introducerede Gad et længere fortælleformat og så det erotiske melodrama, som skulle blive en Asta Nielsen-specialitet - selvom hun optrådte i snart sagt alle genrer - og som definerede hendes filmpersonlighed som kvinden, der altid stod lidt uden for det borgerlige samfunds normer, og derfor klædte og opførte sig mere udfordrende end andre kvinder.
Som en følge deraf, fik flere af Astas film problemer med den nordiske censur, nogle blev sågar totalforbudt i både Danmark og Sverige.

Storhedstiden
Astas mest frodige periode som skuespiller var årene 1911-14, hvor hun med Urban Gad lavede hele 32 film, otte om året. Siden tvang krigen hende til at forlade Tyskland, og i en periode gik hendes karriere i stå.
I mellemkrigsårene gik det nogenlunde, men med lydfilmens fremkomst og introduktionen af flere og flere unge stjerner, der fulgte Asta Nielsen-modellen, mistede hun en stor del af sin tiltrækning.
Hun lavede en enkelt tonefilm, Unmögliche Liebe, i '32 og spillede en smule teater, før hun i '36 forlod det politisk betændte Tyskland til fordel for en lejlighed på Peter Bangsvej i København. Kun et par småroller på københavnske teatre blev det efterfølgende til, og hun trak sig tilbage fra scenen og levede et liv med forskellige skriverier, bl.a. selvbiografien Den 10. muse, og sine kludeklip.
Asta Nielsen døde i 1972, 90 år gammel og med 74 film bag sig.

Bemærkelsesværdig
Marguerite Engberg har skrevet en på mange måder bemærkelsesværdig bog, der distancerer sig fra de øvrige bøger om hende ved så grundigt at se hendes liv og karriere gennem filmene, og de forhold, teknisk og samfundsmæssigt, de blev til under. Derved får Engberg på fornemste vis indkredset og illustreret den specielle gave, skuespillerinden Asta var i besiddelse af, og som den dag i dag gør hende til en seværdig skuespillerinde.
Engberg er en god fortæller, og hendes fascination af Asta Nielsen er tydelig, men den får ikke lov til at løbe af med forfatteren. Snarere ansporer den hende til at grave dybere og mere grundigt begrunde, hvorfor Asta Nielsen blev til Die Asta - Filmens Duse (efter en berømt italiensk operasangerinde).
Filmstjernen Asta Nielsen er fyldt med citater fra anmeldelser, interviews, Astas selvbiografi og hyldest- og smædeskrifter, og Asta træder næsten levende frem, som man læser de mange malende beskrivelser af hendes optrædender og ikke traditionelt smukke, men uhørt karismatiske fremtoning.
Til at hjælpe sig på vej har man også en hoben pragtfulde billeder af Asta og stills fra mange af hendes film - og på den måde er Marguerite Engbergs bog såvel en visuel nydelse, som en spændende og lærerig bog.

*Marguerite Engberg: Filmstjernen Asta Nielsen. 191 s., 260 kr. Klim

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu