Læsetid: 4 min.

En digital bombe under musikken

6. oktober 1999

'De unge må forstå, hvor alvorligt det her er,' siger musikerformand Arne Würgler, der ikke mener en afgift på cd-medier er vejen frem

Musikerne
"Hvad ville bagermestrene sige, hvis folk kopierede deres spandauere?" siger Arne Würgler, formand for Danske Jazz, Beat og Folkemusik Autorer (DJBFA), "mon ikke de ville hyle og skrige og spørge, hvordan de skulle kunne sælge wienerbrød, hvis folk kunne købe en maskine der kopierede kagerne?"
Musikerformanden kommer med sammenligningen som en kommentar til den aktuelle situation, hvor den danske pladebranche og musikere føler sig snydt årligt for et beløb i omegnen af 150 mio. kr. på grund af den tiltagende ulovlige hjemmebrænding af cd'er med kurant rock musik.
Situationen kræver handling, siger Arne Würgler, der mener, at hele det musikproducerende miljø befinder sig i en meget farlig periode.
"De fleste computere sælges med brændere, så folk rask væk kan starte deres egen fabrik derhjemme. Desuden er der problemet med links. Hvis man giver frit løb og siger, at privat digitalkopiering er okay, så ender det med, at ingen kan leve af at spille musik. Og det er til skade for forbrugerne."
Da kassettebåndoptagerne blev et udbredt forbrugsgode, frygtede musikbranchen enorme tab af indtægter. Kompromisset dengang hed blankbåndsvederlaget - en afgift på uindspillede bånd, til fordeling blandt udøvende kunstnere.

Stærk retsstilling
For tiden arbejdes der på et EU-direktiv med retningslinier for en eventuel afgift på blanke cd-rom medier, men sådan én vil danske ophavsmænd helst være fri for.
"Musikerne har en meget stærk retsstilling på det digitale område, derfor er der ikke behov for afgiftsordning for blanke cd-medier," siger Würgler. "I modsætning til analog kopiering er en digital kopiering en kloning. Det betyder, at materialet er mere sårbart. Fra en cd kan man lave en anden cd i fuldkommen cd-kvalitet. Den kan man sælge, og det gør unge, ved at brænde og lægge filer ud på nettet, og det er en alvorlig trussel. Derfor er ophavsmændene tilfredse med loven imod at kopiere digitalt. Man taber penge, hver gang der kopieres, og selv om man fik kompensation, ville det aldrig modsvare de tab, kunstnerne måtte lide."
"I den digitale verden står vi over for meget ændret teknologi, som kræver en helt anden form for bevidst styrkelse af retssikkerheden, både for de skabende og udøvende kunstnere og pladebranchen. Man kan ikke overføre den lovgivning, man har haft på det andet område, det vil være forkert."
- Men når det nu engang er så nemt at kopiere digitalt, som det er, er det så en gangbar vej for musikbranchen at føre storstilede kampagner og sagsanlæg?
"Det er en strategi indtil kunstnerne og pladebranchen teknologisk er i stand til at beskytte sig mod kopiering," siger Arne Würgler, "kopispærring og lignende er ikke effektivt endnu. Noget andet er, hvad der sker på internationale arena. EU-Kommissionen foreslår, at man strammer op på området, og vi forventer en betydeligt forbedret international retsstilling."

Svært for nye navne
"Generelt er den danske lovgivning god på området, fordi den fortæller, at den mest udsatte og sårbare i det her forløb, er dem, der skal leve af det, de laver, og de skal være sikret en retsstilling, så man ikke bare kan tage tingene. Kampagnen imod kopiering går ud på at vise unge, hvad faren er, hvor ulovligt det her, er. Mange tror, at edb-området er harmløst og uskyldigt, men konsekvenserne er meget alvorlige," siger Arne Würgler, som frygter, at den løbskløbne kopiering i længden vil gøre det sværere for ikke-etablerede navne at få udgivet musik hos pladeselskaberne.
"Kopieringen kan ikke andet end i længden være til skade for den akkumulering af værdier, der skal til, for at de skabende kan lave noget. Selskaberne, der i forvejen er meget selektive, vil reagere med at satse mere på hitbaserede bands, og det vil blive sværere for ukendte navne at få en kontrakt," siger Würgler, der dog tror på, at teknologien på længere sigt vil skabe tættere kontakt mellem kunstnerne og brugerne.
"I den forbindelse vil man indføre betaling direkte mellem kunstnere og publikum, og jeg ser store fremtidsmuligheder for distribution uden fordyrende led som plade- og detailhandel. Men jeg mener det rareste ville være, hvis det kunne løses på et almindeligt marked, uden at lovgiverne går ind og laver kompensationsordninger og andre ting."

Fakta - Musiktyveri
"Alle med adgang til en computer og en cd-brænder har mulighed for at lave kopier af cd-er; en kopiering som kan laves billigt og nemt," siger KODA, Nordisk Copyright Bureau, Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund samt pladeselskabernes paraplyorganisation, IFPI, som i fællesskab har iværksat en storstilet kampagne, der skal få danskerne til at fatte, at digital kopiering svarer til at stjæle. Gennem de sidste måneder har musikbranchens kontrollanter gennemtrawlet kollegier, diskoteker og hjemmesider i jagten på den organiserede kopiering. 100 piratsager efterforskes allerede, flere er på trapperne. En hjemmebrænder i Kalundborg er mødt med erstatningskrav på 650.000 kr., og tre drenge, der linkede til ulovlig musik på internettet, risikerer at skulle betale op til 100.000 kr. i erstatning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu