Læsetid: 5 min.

Dukkeleg for voksne

30. oktober 1999

Aardman og Bolex, to animationsstudier i England, er pionerer inden for den populære
3D-animation. Information har talt med to af mændene bag

Animation
Det er i Bristol, England, det sker. I hvert fald, hvis man taler om animationsfilm, nærmere bestemt tre-dimensionel animation af traditionelt døde objekter som dukker, lerfigurer og helt almindelige hverdagsting.
En lang række små og store animationsstudier med pionéererne Aardman Animations og Bolex Brothers i spidsen arbejder på livet løs med innovative reklamefilm, små syrede tv-vignetter, morsomme serier for børn og voksne, sort-humoristiske kortfilm og bredt anlagte spillefilm.
Faktisk har Aardman og Bolex været i gang i små 20 år, og deres film, som i weekenden er genstand for en minifestival i Filmhuset og et seminar om 3D-animation, har siden starten vakt begejstring.
Ikke mindst Aardmans Nick Park har fået succes og opmærksomhed med bl.a. sine Oscar-vindende ler-animations-film om elskelige Wallace og Gromit, en mand og en hund, der elsker ost og involveres i sindsoprivende eventyr.
I Danmark har dukkemagere og 3D-animatorer set med misundelse på udviklingen i Bristol, og festival og seminar er blevet til på foranledning af fotograf og filmmand Sten Dalin. Hans håb er, at initiativet, som bl.a. støttes af lederen af Filmskolens animationslinje, Gunnar Wille, kan sætte gang i ny, eksperimenterende dansk 3D animation.
David Sproxton og Dave Borthwick, medstiftere af henholdsvis Aardman og Bolex, gæster Danmark for at medvirke i seminaret, og jeg fik en snak med de to konkurrenter og venner om 3D-animation, om hvorfor det er blevet så populært og om at spille Gud.

Starten
Dave Borthwick: "Jeg synes, at det er interessant, som de to studier er startet på næsten samme måde og formodentlig under meget ens omstændigheder - to mennesker, som af en eller anden grund bare var besat af animation - og den start har dikteret hvilken retning, vi hver især er fortsat i."
"For Aardmans vedkommende var det primært leranimation, mens vi startede - ligeså fattigdomsramte som dem - med ting, vi fandt og kunne animere. Vi ville bare animere, og det var ligemeget, hvad det var. Så vi brugte en masse forhåndenværende objekter, legetøj, alt, hvad der bestod af små, bevægelige dele."
David Sproxton: "Jeg tror, at vi ser tingene fra en mere fortællemæssig og karakterdrevet synsvinkel. Da Peter og jeg startede, var vi fascineret af, at vi ved at bygge kulisser, modeller og figurer kunne skabe denne mytiske verden og så give den liv. Hvilket man kan gøre med modelanimation. Det er meget let at styre - hvis man laver realfilm, så har man brug for et større filmhold, og logistikken er meget mere vanskelig."
Dave Borthwick: "De første tre film, vi lavede var basalt set en kombination skuespillere, som blev animeret side om side med alt muligt andet. Og det frembringer en vis form for magi for mig, som er meget forenelig med den fascination, jeg havde af filmmekanismer i forvejen. Jeg havde på det tidspunkt været kameramand i branchen i 15 år, og var endnu ikke kommet mig over, at 24 billeder passerer linsen i sekundet, og at man kan stoppe og lege med dem. Det dikterede en vis stil for Bolex Brothers."
"Jeg arbejder med elementer, som man forventer at se i et realfilm-projekt. Der er skuespillere, kulisser i naturlig størrelse, animérbare 'statister', om du vil - og at kombinere de to elementer i kameraet er en fascinerende proces. Når man leger i det ingenmandsland mellem animation og realfilm, kan man virkelig udforske mange spændende områder."
David Sproxton: "Jeg har altid syntes, at Bolex Brothers' film var gotiske sammenlignet med vores ting, som var en smule pige- og eventyr-agtige, men begge kunne vi skabe ekstraordinære verdener. Deres verden var fremmed, chokerende, ikke voldelig, men underlig og på en måde rædselsvækkende."
- Det gav jer en mulighed for at spille Gud og have total kontrol over det kreative.
David Sproxton: "Ja, præcis. Jeg viser et stykke ler-animation i morgen, hvor Peter (Lord, den anden medstifter af Aardman, red.) bogstavelig talt spiller Gud. Man kan skabe fantastiske billeder og opbygge hele verdener."
Dave Borthwick: "Det er i hvert fald en af de ting, som tiltrak mig ved animation. Jeg arbejdede som sagt med realfilm, og det var frustrerende, at jeg ikke kunne blive involveret i alt. Så da jeg pludselig opdagede, jeg selv kunne skabe det hele, var det en vidunderlig frihed og kontrol at få. Ikke fordi man ønsker kontrol, men fordi man bliver fuldstædig opslugt af procesen."

Baggrund for succes
- Hvorfor, tror I, er Bristol animation blevet så populær?
David Sproxton: "Når man ser model-animation, ved man, at det er model-animation, men hvis det er rigtig godt, så ignorerer man sin vantro og vil gerne træde ind i den verden. Men mange tænker også, 'for fanden, dét der kan jeg også lave på mit køkkenbord, hvis jeg havde tid og kunnen'. Det er ikke en bevidst disrespekt, men en sympati med processen, fordi det er så tydeligt, at det er håndlavet, og at nogen har brugt en masse timer, energi og kreativitet på det."
- Fordi det virker mere tilgængeligt end tegnefilm og computeranimation?
Dave Borthwick: "Alle kan animere modeller, hvis de helliger sig det. Det kræver formodentlig, at man er en god skuespiller for at blive en god animator, men det er alle discipliner, som kan læres."
- Hvorfor er miljøet i Bristol blomstret sådan op?
Dave Borthwick: "Aardman er ligesom toppen af bjerget. De unge animatorer starter hos os og begynder siden at bevæge sig mod Aardman. Men det virker begge veje, og jeg tror, at sålænge der er andre satellitstudier i Bristol, så er den form for krydsbestøvning en meget sund ting. Man samler ting op, som man tager med sig til det næste studie og omvendt."
"Hos Aardman er man nødt til, pga. deres størrelse, at specialisere sig inden for en bestemt ting - ellers ville det ende i kaos - mens vi har bevaret en mere organisk, flydende struktur. Vi opfordrer animatorerne til at bygge modeller og modelbyggerne til at animere og prøver at holde fast i grunden til, vi selv startede med animation."

*Masser af små og sjove animationer fra både Aardman og Bolex kan opleves i Filmhuset i København lørdag og søndag. Sproxton og Borthwick deltager lørdag fra 10 til 16 i seminaret 'Why Bristol?'

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu