Læsetid: 2 min.

Farlige familieforhold

15. oktober 1999

Tim Roth debuterer som instruktør med et barsk men bevægende incestdrama

Ny film
Der er emner, som det er vigtigt, at der bliver lavet film om, men som det ofte næsten ikke er til at holde ud at se behandlet. Incest er et af dem, og mange instruktører, der vælger at arbejde med det, nøjes derfor med at hentyde til de forbudte familieforhold eller vise konsekvenserne af dem i stedet for at følge selve forholdet.
Senest fulgte Thomas Vinterbergs Festen det dramatiske opgør mellem en misbrugt søn og hans far mange år efter, og sidste års The Sweet Hereafter af canadiske Atom Egoyan valgte også at fokusere på de efterfølgende forviklinger og ikke det kødeligt konkrete.
I familiens hjerte (med den engelske titel The War Zone) sætter imidlertid selve incest-forholdet i centrum og inviterer os inden for hos en engelsk familie, hvor intet er for privat til, at vi kan kigge med. Det er et barsk besøg, men Tim Roths sobre og sikre instruktion og det stærke skuespil gør det trods ubehagelige scener til et indblik, man ikke ville have været foruden.
Fra begyndelsen tegner familien med far, mor, to børn og en lille ny på vej ellers til at være forholdsvis lykkelig. Godt nok er de lige flyttet fra London til den lille kystby Devon i Sydengland, hvor der ikke er meget andet end storslået natur, men de lader til at have det godt sammen. Moderen føder en datter, og alle virker glade for den lille ny.
Men en dag ser den 15-årige søn Tom sin 18-årige søster Jessie og faderen sammen i badeværelset, og han begynder at få mistanke om, at der foregår noget mellem dem. Han konfronterer søsteren med det, men hun afviser det. Tom tror hende ikke og begynder at udspionere hende og faderen. Langsomt afdækker han den forfærdelige sandhed og bliver tvunget til at handle. Tim Roths nøgterne film slutter imidlertid med flere spørgsmål end svar. Der tilbydes ingen forsonelse eller anger, og man må selv forsøge at forstå, hvordan karaktererne skal komme videre efter det skete.

Skrabede scener
I familiens hjerte er stærkt stof, men filmens stramme manuskript gør det vedkommende i stedet for frastødende. Vi følger familien gennem iagttageren Tom, og de skrabede scener taler for sig selv. Intet bliver overforklaret eller udpenslet, og vigtigst af alt har vi sympati for alle familiemedlemmer langt hen ad vejen. Faderen bliver ikke fremstillet som et endimensionelt monster, men har i Ray Winstones skikkelse også mange gode sider, der gør incestforholdet endnu mere uforståeligt. Tilda Swinton fra Orlando er troværdig som den højgravide og siden nybagte mor, der ikke ænser problemerne mellem barnegråden og bleskiftene.
Og debutanterne Lara Belmont og Freddie Cunliffe er helt enkelt fantastiske som det hårdt prøvede søskendepar, der kæmper med forvirringen og skylden.

*I familiens hjerte / The War Zone. Instruktion: Tim Roth. Manuskript: Alexander Stuart baseret på hans roman 'The War Zone'. Engelsk. (Gloria, København og Café-Biografen, Odense)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her