Læsetid: 4 min.

Film

21. oktober 1999

*John Boorman lægger ikke fingrene imellem i Excalibur, hans dystre og seksuelt ladede genfortælling af myten om Kong Arthur, ridderne af det runde bord og det magiske sværd Excalibur. Borman, der også stod bag Deliverance og Point Blank, er kendt for sine kompromisløse skildringer af mennesker og deres fejltagelser. I så henseende er historien om Kong Arthur godt materiale. Arthur var kongen, der for godt 1000 år siden fik samlet et krigshærget England. Han blev gift med den smukke Guinevere, men da hun tabte sit hjerte til Arthurs håndgangne mand Lancelot, truede oprør og sammenbrud - med hjælp fra mørkets hårdtarbejdende kræfter - endnu engang med at rive hans kongerige i stykker. Nigel Terry er Arthur, Cherie Lunghi Guinevere, Nicholas Clay Lancelot, Helen Mirren Arthurs svigefulde søster Morgana og Nicol Williamson den magtfulde troldmand Merlin. Selvom skuespillerne, især Mirren og Williamson, gør det godt, så er det de stemningsfulde, truende billeder, som hele tiden peger skæbnesvangert fremad, og de brutale slagscener, som hæver filmen op over det sædvanlige. Der er ingen misforstået eventyrromantik eller farvelade her - det er råt, beskidt og fyldt med lumpne, ryggesløse typer.
Excalibur - kongens sværd/ Excalibur. TV2, fredag 22.25-0.45

*Sharon Stone - uden trusser på - spredte sine velformede ben et ganske lille øjeblik i Paul Verhoevens stilfulde, men overfladiske og kølige thriller, Iskoldt begær (1992), og pludselig var hun stor stjerne. Michael Douglas spiller en strømer, som forelsker sig i en tiltrækkende, mordmistænkt kvinde (Stone), da han efterforsker en række blodige, seksuelt motiverede mord. Intrigen er da fermt skruet sammen, Douglas og Stone spiller godt op til hinanden, og som sagt er Verhoevens film æstetisk set ganske flot. Men Iskoldt begær synes mere interesseret i at se godt ud end at fortælle en god historie, så filmen er ikke en uforglemmelig oplevelse - på nær, selvfølgelig, Sharon Stones berømte, bundløse scene. Efter Iskoldt begær har den smukke skuespillerinde både leveret varianter over den beregnende maneater, men også mere komplicerede kvindetyper, som har stillet større krav til hendes dramatiske formåen. At hun faktisk er en ganske glimrende skuespillerinde, bag al glamouren, viser hun både i Martin Scorseses Casino og Peter Chelsoms The Mighty.
Iskoldt begær/ Basic Instinct. TV3, fredag 22.20-0.30

*Regner Grasten forlod for en stund sit pauvre forsøg på at genoplive folkekomedien, da han i 1993 gik i gang med nationalarven og lod skuespilleren Peter Schrøder instruere en filmversion af Hans Scherfigs berømte ungdomsroman Det forsømte forår. En gruppe velnærede bedsteborgere mødes til et skolejubilæum og tænker tilbage på dengang i 50'erne, hvor de som elever på Metropolitanskolen måtte ty til desperate midler for at overleve den modbydelige lektor Blomme (Frits Helmuth i en pragtpræstation) og hans lærerkollegers sadistiske indlæringsmetoder. Tomas Villum Jensen, Hardy Rafn, Bjørn Watt-Boolsen og Jesper Langberg er blandt de vigtigste medvirkende i en film, der så absolut er glimrende skrevet, instrueret og spillet. Ganske tro mod forlægget blev filmen selvfølgelig en stor succes, og et par år senere prøvede trekløveret Schrøder, Grasten og manuskriptforfatter Peter Bay så lykken igen med Kun en pige, der baseret på forfatteren og journalisten Lise Nørgaards erindringer blev en endnu større succes.
Det forsømte forår. DR1, lørdag 21.00-22.30

*Harrison Ford er i topform i Flygtningen som lægen Richard Kimble, der uretmæssigt bliver beskyldt for mordet på sin kone. Således eftersøgt af politiet, tager den handlekraftige Kimble flugten tæt forfulgt af blodhunden og US Marshall Sam Gerard (Tommy Lee Jones), samtidig med at han forsøger at finde den rigtige morder. Baseret på den langt løbende tv-serie Flygtningen fra 60'erne og instrueret af håndværkeren Andrew Davis, er filmen blevet en ganske effektiv thriller, hvor Ford og Jones giver den på alle tangenter som henholdsvis uskyldig mand i uoverstigelige vanskeligheder (Fords glansnummer) og meget determineret politimand uden øje for andet end sit bytte. Undervejs i den mere og mere desperate jagt opstår en vis forståelse mellem de to, der hver især gør, hvad de bør gøre. Jones vandt en Oscar for sin præstation, hvilket forekom en smule mærkeligt, da hverken film eller hans rolle var i særklasse. Filmen tjente mange penge, hvilket banede vejen for en middelmådig efterfølger, hvor Jones stadig var jægeren - denne gang ude efter endnu en uskyldig stakkel spillet af Wesley Snipes.
Flygtningen/ The Fugitive. TV2, søndag 20.50-23.05

*Jim Carrey er nok den af 90'ernes unge komikere, der indtil videre har udvist størst holdbarhed. Efter at have fulgt den slagne vej fra stand up over tv til film, har han fra de mere fjollede, men ganske lukrative roller (han får i dag 20 mio. dollars pr. film), arbejdet sig op til at favne mere dramatiske præstationer. Oven i købet uden at miste sit store publikum. Hans første succes var i Tom Shadyacs Ace Ventura (1994), hvor Carrey folder hele sit komiske talent ud. Han spiller titelrollen som den mildest talt excentriske kæledyrsdetektiv Ace Ventura, der hyres til at finde et fodboldholds forsvundne maskot-delfin. Handlingen er papirtynd og egentlig bare et påskud for, at Carrey kan få lov til at vise sin formidable evne til at kombinere fysisk og talt humor. Han mimer og gestikulerer sig opsigtsvækkende gennem filmen, der er fyldt med visuelle gags og fjollede vittigheder. Det er meget morsomt - hvis man altså kan lide Carreys form for humor, der i denne film og hans efterfølgende, Dum og dummere og Ace Ventura 2, tangerer det yderst platte.
Ace Ventura - detektiv/Ace Ventura, Pet Detective. TV3, søndag 21.00-22.40

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her