Læsetid: 5 min.

Flyvefisk og andet godt fra boghavet

28. oktober 1999

Der er rumligt sus og kraftfuld illustratorkunst i en række nye billedbøger af Modeweg-Hansen, Bartholin, Thau-Jensen og norske Ekman

BILLEDBØGER
"Er du mon ved dine fulde fem.?/spørger min tante min onkel/Næh, hvem gider dog være ved dem?/svarer min onkel Ranunkel./"
Sådan hedder det med et tydeligt Halfdan Rasmussensk aftryk i Trine Andersens digt "Ranunkel og Servante" i antologien Flyvefisk - og det citerede vers kunne såmænd godt være et samlet credo for den sprælske fortælleenergi, som udgør bærebølgen i den velredigerede og smukt lay-outede tekstsamling, hvor syv anmelderroste unge forfattere - der her for første gang skriver for børn- præsenteres i tæt samklang med tre af sen 90'ernes bedste illustratorer: Tine Modeweg-Hansen, Hanne Bartholin og Cato Thau-Jensen.

Hyldest til fantasien
Bogen er en hyldest til den fabulerende og sansende fantasi med Peter Adolfsens hæsblæsende action-eventyr om ræsergasen og drengen Didrik i den ene ende og Jeppe Brixvolds lidt vel sniksnakkende fantasirejse "Oskars rejse i træerne" i den anden ende af spektret. Begge de to nævnte er tæt og toneægte illustreret af Cato Thau-Jensen.
Fremhæves skal også Hanne Bartholins akvareltyste og poetisk meddigtende illustrationer til Charlotte Weitzes flot turnerede venskabshistorle om det røde og det grønne fyrtårn samt hendes udtryksfulde tuschlaveringer i Jesper Wung-Sungs identitetsfabel om det lille bjerg. Sidst men ikke mindst bidrager Tine Modeweg-Hansen med sin "tottede" bevægelsesdynamiske streg og frydefulde farveglæde til at afrunde indtrykket af en flyvsk og udtryksmættet udgivelse, der - også i international sammenhæng - hæver sig højt og er et flot visitkort til dokumentation af det høje stade dansk illustratorkunst befinder sig på i disse år.
Modeweg-Hansen er også aktuel med sit og Christina Hesselholdts opus 2, Brandmanden fra før, som følger efter sidste års meget roste Prinsessen på sandslottet. Niveauet er stadig højt i brandmandshistorien, som med tæt lydhør sprogføring og optimal udnyttelse af grundstoffet i en genkendelig liverdagshistorie om at have låst sig ude af sin lejlighed stadig kan skabe poesi og fantasiavlende nærvær, men den har ikke helt det kick, der var gennemgående i forgængerens svimlende leg med to tilsyneladende uforenelige universer.
Her gælder det Mille og hendes søn Petros, som må ty til en gammel bekendt, den venlige rødskæggede brandmand, da de belæsset med tunge indkøbsposer konstaterer at de ikke kan komme ind i deres hjem. Over en femetages flødeskumskage på en nærliggende café får Mille den idé at kontakte brandmanden, som til de måbende naboers udelte fornøjelse ruller den lange brandslange ud og får sikret adgangen til hoveddøren.

Et lykkeligt lille plask
Tine Modeweg-Hansen brillerer igen med en række frækt komponerede og tempofyldte illustrationer, der på fuld farveskrue nærmest kaster tilskueren gennem historien med den slyngede brandstige som visuel ledetråd. Persontegningen er livfuld, morsom og l tæt øjenhøjde med det præcist skildrede sceneri. Klovnehumør og kunstnerisk disciplin i sikkert kompagniskab.
Cato Thau-Jensen er ligeledes på banen som sparringspartner for Lotte Inuk i hendes billedbogsdebut Da havet skyllede ind over byen en nat, som beskriver hvordan en lille dreng i den forjagede storby finder en lille østers efter en nat, hvor havet i en kæmpestor men lydløs bølge er skyllet ind over byen, uden at nogen har opdaget det. Først efter en række forviklinger, hvor den perlemorsfarvede østers først er i kløerne på en hårdhændet guldsmed og siden havner som ufrivilligt fyld i en portion Spaghetti al Mare forenes østersen med drengen, som bærer sin lille ven ud til havet, hvor "den forsvandt i alt det susende og brusende og kæmpemæssigt endeløse sortblå med et lykkeligt, lille plask".
Tilbage ved sit hus finder drengen en smuk perle i det salte rendestensvand, hvor han før havde fundet den lille østers.
Inuk skriver sit lille poetiske lærestykke frem med den stilfærdige sans for det magiske i hverdagen, som er hendes litterære vandmærke. Teksten tenderer det lidt for stillestående og introverte, men får klædeligt modspil i Cato Thau-Jensens charmerende billedfriser, som vittigt og underfundigt skildrer såvel det bizarre hastige byliv som den stjernebestrøede poesi i opslaget, hvor drengen - på en bakketop med et lukket ishus - kaster østersen tilbage i havet bivånet af en rødlæbet og smilende måne.

Kat og lommetørklæde
Norske Fam Ekman var en af pionererne, da de første skandinaviske eksperimenter med en mere ekspressiv kunstnerisk eksperimenterende billedbog tog sin begyndelse i starten af 90'erne.
Gennem en række selektive udgivelser har Ekman gennem årene raffineret og videreudviklet det originale og grafisk forfinede billedsprog, der er blevet hendes særkende. Lommetørklædet er hendes ottende billedbog i dansk oversættelse alle fortjenstfuldt udgivet af forlaget Modtryk - og den viser endnu en gang, hvor finurligt Ekman udvikler sine ganske anderledes moderne eventyr. Lommetørklædet handler om en glemsom ældre dame med en hund og en egoistisk kat, som vender sit hjem ryggen, da damen - som binder knuder på sit lommetørklæde når hun skal huske noget - glemmer at købe makrel til den. Katten tager lommetørklædet med sig og drager ud i verden, hvor den afviser at hjælpe storken, den lille pige og den gamle mand, der alle har brug for lommetørklædet.
Midt i en succesfuld karriere som tryllekunstner glemmer katten lommetørklædet på et pensionat - og så er dens lykkekvote opbrugt.
En stuepige tager det til sig for senere - inspireret af sin romanlæsning- at tabe det med håbet om at en mand vil samle det op. Det snuppes dog i stedet af den gamle dames hund, som bringer det til fængslet, hvor katten er endt efter en mislykket kriminel løbebane.
Den mangler lige et lommetørklæde for at kunne fuldende den rebstige, der skal give den adgang til friheden. Ringen sluttes og den gamle dame får både sin kat og lommetørklædet tilbage.
Ekman står både for tekst og illustrationer og sidstnævnte bevæger sig i de stramt komponerede opslag i en underfundig barok balance mellem vemod og stilfuld humor.
I illustrationerne dyrker Ekman en grafisk blandingsteknik hvor en naivistisk streg spændes op mod en række ciselerede og rigt ornamenterede tableauer med hver deres individuelle farvetoning. Stilfuldt og visuelt prægnant anrettet - og også tekstmæssigt et flot internordisk supplement til flyvefiskens mere syrede hvirvelstrømme.

*Flyvefisk - en anlologi for børn, red. af Kari Sønsthagen, 112 s., 278, kr. Gyldendal

*Christina Hesselholdt: Brandmanden fra før, ill. af Tine Modeweg-Hansen, 40 s., 188 kr. Høst & Søn
nLotte Inuk: Da havet skyllede ind over byen en nat, ill. af Cato Thau-Jensen, 32 s., 188 kr. Høst & Søn
nFam Ekman: Lommetørklædet, på dansk ved Sanne Lyhne, ill. af forf., 32 s., 168 kr. Forlaget Modtryk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu