Israel bebuder stramninger over for Den Islamiske Bevægelse. 'Men vi er ikke ude på at erklære Israels arabere krig', siger minister
TEL AVIV - Den israelske regering bebudede i sidste uge stramninger over for Den Islamiske Bevægelse, hvis radikale dele på det sidste har gjort tydeligere opmærksom på sig selv. Knap en måned efter bombeeksplosioner i de nordisraelske byer Haifa og Tiberias og kort før dette, mordet på to unge på skovtur, havde bevægelsen i weekenden sammenkaldt til massemøde i byen Umm el Fahm, for at "frelse den hellige Al Aqsa Moské."
Det forlyder ikke videre, med hvilke midler og fra hvad, bevægelsen har til hensigt at frelse moskeen, som ved sin beliggenhed i Jerusalem gør byen til islams helligste efter Mekka og Medina. Men tonen i budskabet og de øvrige begivenheder giver deres vidnesbyrd om det tilspidsede forhold mellem den israelske stat og dens arabiske mindretal.
Censur
De foreslåede israelske tiltag omfatter genindførsel af pressecensur og bedre muligheder for retsforfølgelse for agitation mod Israel. Det juridiske grundlag for initiativerne eksisterer allerede, men har ikke været i brug siden tidligt i 80'erne. Samtidig afviser man, at der kan blive tale om begrænsninger i bevægelsesfriheden eller demonstrationsretten, således som højrefløjens oppositionspolitikere har krævet.
"Vi er alle enige om, at vi skal intensivere overvågningen for at kunne vurdere lovligheden i Den Islamiske Bevægelses aktiviteter," sagde Israels minister for intern sikkerhed, Shlomo Ben Ami, til pressen. Han tilføjede, at den islamiske presse og imamernes taler og prædikener i moskeerne vil blive underkastet større kontrol, således som det er almindelig praksis i den arabiske verden.
"Vi er ikke ude på at erklære Israels arabere eller Den Islamiske Bevægelse krig," sagde ministeren imidlertid også. "Majoriteten, næsten alle israelske arabere, er loyale over for staten Israel."
Den 5. september dræbtes tre israelske arabere af bomber i Haifa og Tiberias. Senere politiundersøgelser har afsløret, at de var på vej til at anbringe sprængladningerne i busser midt i myldretiden, men at de detonerede en time for tidligt, idet man under tidsindstillingen ikke havde taget højde for, at Israel natten forinden var gået bort fra sommertid.
Ideologisk identiske
Blot en ugen forinden, mens de sidste detaljer i
den israelsk-palæstinensiske Sharm el Sheikh aftale var ved at blive forhandlet på plads, havde en anden israelsk araber myrdet to unge jøder i en skov i det nordlige Israel.
I alle tilfælde var gerningsmændene israelske arabere med tilknytning til Den Islamiske Bevægelse, og alle havde herudover forbindelse til den militante Hamas organisation på Vestbredden.
"Bevægelsen har hele tiden haft forbindelse til Hamas," siger Hillel Frisch fra Det hebraiske Universitet i Jerusalem. Han er mangeårig iagttager af islamisk fundamentalisme.
"Ideologisk har de to bevægelser altid været temmelig identiske, kun i handling har der indtil nu været forskel. Jeg har i mange år læst bevægelsens nyhedsbrev Al Haq al Khuriyeh, som trofast har publiceret alle kommunikeer fra Hamas og som redaktionelt ofte har bevæget sig på kanten af rabiat antisemitisme."
Hillel Frisch forklarer, at begge bevægelsers oprindelige formål er socialt arbejde blandt samfundets fattigste, ligesom det jødisk ultraordodokse Shas parti først og fremmest er en social protestbevægelse.
Dette var også budskabet, da Tawfik Hatib i israelsk tv blev stillet til regnskab for en tidligere udtalelse, hvor han ideologisk placerede sig tæt på Hamas.
"Det mener jeg stadig," sagde Hatib, som repræsenterer Den Islamiske Bevægelse i Ra'am, det største arabiske parti i Knesset.
"Men det vigtigt, at adskille det sociale budskab fra det voldelige, som jeg slet ikke kan gå ind for."
Jihad legitimt middel
Forskellen på de to bevægelser er ikke mindst opstået, fordi de har eksisteret under forskellige betingelser. Hamas udsendte sin første løbeseddel - bevægelsens foretrukne meddelelsesform i de første år - den 14. december 1987.
Samme dato anføres normalt som starten på den palæstinensiske modstand, intifadaen, et sammenfald, Hamas ikke har været tilbageholdende med at bryste sig af. Løbesedlens indhold var et andet, men ikke desto mindre tager Hamas æren for at have taget initiativet til intifadaen.
Det arabiske ord hamas betyder 'gejst' eller 'iver', men egentlig er bevægelsens navn et akronym af Harakat al Muqawama al Islamiyya - Den Islamiske Modstandsbevægelse. Lige fra starten har Hamas betragtet sig selv som en palæstinensisk udgave af Det Muslimske Broderskab, men ideologisk har man også lige fra starten været langt mere militant end broderskabet. Hvor dette findes i den arabiske verden har man stort set kunnet indordne sig under dagens politiske orden, som man ser det i Jordan. Hamas derimod taler åbent om jihad som legitimt politisk kampmiddel.
Også til forskel fra broderskabet eksisterer en militært organiseret kamporganisation, Izzadin Kassem, under Hamas' organisatoriske paraply.
"Den samme opdeling er ved at blive synlig for Den Islamiske Bevægelses vedkommende," siger Hillel Frisch videre til Information og forklarer, at stort set alle bevægelsens ledere har rod i væbnet kamp mod Israel, men at flertallet gennem årene er nået til en mere pragmatisk indstilling.
"Sheikh Abdallah Nimr Darwish var medlem af en radikal terrorcelle, og sad fire år i fængsel i slutningen af 70'erne," fortæller han om bevægelsens stifter og åndelige leder, som selv uddyber:
"Vi hverken kan eller vil ødelægge Israel. Ikke alle drømme lader sig opfylde. Platon skrev en bog om det perfekte samfund. Det findes stadig kun i bogform!"
Darwish demonstrerede sit standpunkt ved at afvise deltagelse i bombemændenes begravelse, hvilket mange ellers havde ventet af bevægelsens åndelige leder.
Bevægelsen splittet
"Den islamiske shari'a er ikke i strid med Israels love," tilføjer Sheikh Kamal Khatib, en anden af bevægelsens moderate ledere.
"Jeg har ikke skabt Israel og har heller ingen ret til at ødelægge den jødiske stat. Jeg ønsker det heller ikke. Kun Gud har ret til at give og tage liv."
Dette er holdningen i bevægelsens såkaldte syd-fraktion, som også er den største. I slutningen af 80'erne splittedes bevægelsen i to fraktioner, hvoraf nord-fraktionen, som har sine højborge i landets nordlige dele, valgte den radikale linje og fastholdt kontakten til Hamas.
"Det er altså interessant at se, at hvor hele bevægelsen gennem flere år havde undergået en stærk moderering for at lægge vægt på socialt arbejde i lokalsamfundene, kom dette brud, hvor den ene fraktion skilte sig ud i opposition mod fredsprocessen og genoptog de tidlige års paroler om væbnet kamp mod Israel," fortsætter Hillel Frisch.
Sidste år, i forbindelse med 50-årsdagen for 'Katastrofen', som er palæstinensernes betegnelse for statens oprettelse i 1948, samlede nord-fraktionen over 30.000 tilhængere ved et offentligt møde i landsbyen Daburiyeh, hvorfra iøvrigt to af septembers bombemænd stammede.
"Også dér var det religiøse budskab tydeligere end det sociale. Hvor syd-fraktionen fortsat taler om gratis børnehaver og bedre sociale vilkår, samler nord-fraktionens ideologi sig om religiøse symboler med Al Aqsa Moskeen som det vigtigste."
"Vi bryder os ikke om, at Den Islamiske Bevægelse skal straffes kollektivt, for det er en lovlig organisation, som arbejder inden for lovens rammer," sagde Muhammed Zeidan da arabiske ledere fra hele Israel mødtes torsdag for at drøfte situationen.
Handlede på egen hånd
Zeidan er blevet valgt til formand for en særlig komité, som skal holde øje med myndighedernes nye tiltag.
"Den Islamiske Bevægelse har ikke taget nogen hemmelig beslutning om at iværksætte angreb. Gerningsmændene handlede på egen hånd."
En lignende reaktion kom i Jordan, hvor myndighederne også har slået hårdt ned på Hamas. Den 30. august blev bevægelsens hovedkontor i Amman lukket, og i sidste uge blev Khaled Mashaal og to andre Hamas-ledere arresteret, da de ankom til den jordanske hovedstad fra Teheran. Uventet krævede Det muslimske Broderskab øjeblikkelig løsladelse af de fængslede. Broderskabet har altid et meget spændt forhold til Hamas på grund af uenighed om arbejdsmetoder.
"Broderskabet og Hamas har aldrig været særligt gode venner," siger Hillel Frisch. "Broderskabet, hvis arbejde er rent socialt, har ofte været på kollisionskurs med den militante rival. At man kommer dem til hjælp nu signalerer, at man betragter Mashaal og de øvrige som repræsentanter for den politiske del af Hamas, og at man derfor frygter, at også Broderskabet kunne blive udsat for arrestationer og forbud."