Boghandlerne nøler, mens udlandet ruster sig til kampen om de danske læsere
Litter@tur
Mens Munksgaard og Gyldendal forsøger at sælge den danske internetboghandel, Saxo, ruster udenlandske internetboghandlere sig til efterårets kamp om de faste bogpriser - og om de danske læsere.
Efter Saxo-fiaskoen står kampen om fremtidens læsere primært mellem det engelske myboox, det svenske bokus og det amerikanske amazon, som alle er kapitalstærke virksomheder. I første omgang er der én sikker vinder, nemlig læseren, og én sikker taber, nemlig de danske boghandler. For læseren betyder det billigere bøger og for boghandlerne betyder det tabt markedsandel.
Fremtidens boghandel
Det er meget få virksomheder, der ville kunne sælges for hen ved 150 mia. kr., selv om den aldrig har præsteret et overskud. Men forventningerne til verdens største internetboghandel, amazon, er store. Og det er ikke ubegrundet. Siden starten i 1995 har amazon.com udvidet sit salgsområde til også at omfatte musik, legetøj, spil og elektronisk udstyr, og på bare to år er kundekredsen steget fra 2 mio. til 11 mio. kunder. Grunden til at der alligevel ikke har været overskud endnu er, at pengene er blevet brugt til at udvide salgsmulighederne.
Den samme optimisme finder man hos både bokus og myboox, der begge påregner overskud i år 2000. "Selvom vi er konservative med vores projekteringer er det svært at være pessimist," siger Henrik Riis, myboox' danske direktør.
Billigt og nemt
Grunden til optimismen hos internetboghandlerne hænger sammen med to faktorer: Det er billigt, og det er nemt at købe bøger via Internettet. Når bøgerne ikke længere er bestemt af faste priser, kan de danske boghandlere ikke følge med. Tager man et eksempel som Johannes V. Jensens klassiker, Kongens Fald, der i de danske boghandler (og SAXO) sælges til 158 kr., tilbyder myboox og bokus den, ligeledes på dansk, til under halv pris, nemlig 68 kr. De lave priser skyldes en hård indbyrdes konkurrence, men hvad der i et fremtidsperspektiv er mere interessant er, at det er meget billigere at sælge bøger via Internettet, da man ikke har udgifter til lager, butikslokaler, inventar og traditionelt butikspersonale. I stedet bestilles bogen direkte fra forlaget og sendes med eksprespost til det pågældende internetforlag, der derefter sender den videre til køberen.
"Vi har lavere omkostninger end de traditionelle boghandlere og kan nøjes med en lavere avance for at få det til at køre rundt," siger bokus' markedschef i Danmark, Uffe Erup Larsen.
Udover at det er billigt, er det for læseren også en nem måde at finde den litteratur, man efterspørger, for i modsætning til boghandler af mursten og mørtel kan man på under ét minut finde bogen, man efterspørger på en virtuel hylde, og så derefter sende ordren afsted.
Pres på de faste priser
Konkurrencen om fremtidens læsere viser sig også i forbindelse med de faste bogpriser, som er en undtagelse i den nuværende konkurrencelovgivning. Den giver forlagene i samarbejde med boghandlerne ret til at fastsætte en pris på en bog, som så alle forhandlere skal rette sig efter det år, bogen bliver udgivet samt det efterfølgende kalenderår. Mens kritikerne råber monopol kan boghandlerne læne sig op ad en bred politisk opbakning, hvis væsentligste argument er, at en frisættelse af bogpriserne vil betyde, at en række mindre boghandlere i provinsen vil være tvunget til at lukke.
Men presset for ophævelse af de faste bogpriser er steget, og den samlede branche venter i spænding på Konkurrencestyrelsens oplæg, der kommer i slutningen af november. Senest har myboox afleveret en rapport udarbejdet af advokatfirmaet Plesner & Grønborg, der vurderer de juridiske aspekter af sagen. Ifølge Henrik Riis strider undtagelsen mod EU's regler på konkurrenceområdet.
"Det bliver interessant at se, om den undtagelse, der er nu, overhovedet er gældende mere. Men det er op til Konkurrencestyrelsen at vurdere," siger Henrik Riis, der ikke vil afvise, at myboox vil gå videre med sagen i EU, hvis Konkurrencestyrelsen vurderer, at de faste bogpriser ikke er i strid med lovgivningen.
Bogcaféer
Meget tyder altså på, at boghandlernes nuværende gunstige situation vil undergå voldsomme forandringer i den nærmeste fremtid.
I udlandet har mange boghandlere erkendt denne udvikling og skaber derfor andre grunde til at gå ind i en rigtig boghandel. Besøger man således en boghandel i London, New York, Prag eller Berlin, er der mulighed for at sætte sig i bløde møbler, drikke en kop kaffe og læse i butikkens bøger. Om aftenen er der foredrag med forskellige forfattere, der præsenterer deres værker.
I Danmark har man set meget få tiltag i denne retning. Direktør for Arnold Buscks detailgruppe, Allan Dittler erkender, at der ikke er sket det store på området.
"Vi følger udviklingen nøje i udlandet. Vi har jo som detailhandler muligheder, som internetboghandlerne ikke kan tilbyde. Men vi har ingen konkrete planer," siger Allan Dittler.
FAKTA
Bøger på nettet
www.amazon.com
*Amerikansk ejet med tysk og engelsk hjemmeside.
Tilbyder ingen danske titler.
Leveringstid: 3-6 dage på de mest almindelige titler. Man skal påregne portoudgifter. Bestiller man i Tyskland eller England er der betalt told og skat. Betalingen foregår med kreditkort.
www.bokus.com
*Svensk ejet med norsk, svensk, finsk og dansk hjemmeside.
Tilbyder 30.000 danske titler. Leveringstid 3-8 dage
Ingen portoudgifter på danske titler. Betalingen foregår via girokort eller kreditkort.
www.myboox.com
*Engelsk ejet. Dog er den største investor Brandts Klædefabrik med 21 pct. af aktiebeholdningen.
Også svensk og dansk hjemmeside. Tilbyder 30.000 danske titler. Leveringstid 3-6 dage på de mest almindelige titler. Ingen portoudgifter på danske bøger. Betalingen foregår via girokort eller kreditkort