Læsetid: 5 min.

Murdoch vil erobre Europa via sports-tv

30. oktober 1999

Mediemogulen Rupert Murdoch planlægger angreb på det tyske tv-marked, som led i en bredere offensiv på det europæiske kontinent

Magtkamp
Rupert Murdochs globale medienetværk, News Corporation, forbereder i disse dage et større fremstød på det tyske tv-marked. Det kan blive udslagsgivende for hans ambition om at blive det dominerende medieselskab på det europæiske kontinent.
Murdoch er i forhandlinger med den tyske mediemogul Leo Kirch om at købe en aktiepost på 20-25 procent i dennes digitale betalings-tv, Premiere - mod at Kirch får en aktiepost i det britiske betalingstv, BSkyB, hvor Murdoch er hovedaktionær.
Kirch-gruppen kontrollerer en stribe fjernsynstationer - bl.a. tyske SAT-1, sportskanalen DSF og Pro-7. En del af hans mediemagt er skabt ved at opkøbe rettigheder til gamle og nye Hollywood-film og købe tv-rettigheder til VM i fodbold i 2002 og 2006.
Men Kirch er økonomisk svækket. I maj måned kunne Murdoch - for næsen af Kirch - købe de tyske senderettigheder til Champions League i fodbold. Pris 600 millioner kroner. Murdoch vil, som han siger, bruge "sporten som affyringsrampe," og han sender nu Champions League kampe på den indtil i foråret ukendte tv-station, tm3.

Globalt sigte
Rupert Murdoch har større ambitioner end at tæmme Leo Kirch. Han har meddelt, at han også er interesseret i at byde på det kabelnetværk, som Deutsche Telekom - på grund af EU's konkurrenceregler - er blevet pålagt at sælge. Flere internationale købere står på spring for at købe eller få adgang til det attraktive netværk. Det er Europas største og kan overføre digitalt tv af høj kvalitet og levere højhastighedsforbindelser til Internettet.
Kampen om det tyske marked med 80 millioner potentielle tv-seere er et led i en global strategi. Den 68-årige australsk-amerikanske mediemogul har tv-stationer i USA, Canada, Storbritannien, Australien, Kina og Indien. Han kan med nyheder, sport og underholdning fra sine Fox- studier i Hollywood øve indflydelse på mere end halvdelen af verdens befolkning.
I årevis har Murdoch været storaktionær i det britiske betalings-tv, BSkyB. Opskriften på succes har været opkøb af tv-rettigheder til den engelske fodboldliga og andre vigtige sportsbegivenheder. Sidste år lancerede BSkyB et digitalt tv-tilbud med 140 kanaler, og med 1,8 millioner husstande tilkoblet er BSkyB det største digitale tv-netværk i Storbritannien. Murdoch forsøgte i foråret at overtage verdens rigeste fodboldklub Manchester United, men blev tvunget til at opgive sit forehavende.
På den anden side af Kanalen har Murdoch haft det sværere. Han har endnu ikke overvundet de forskellige nationale interesser og public-service traditioner.
Men for et år siden indledte han en europæisk offensiv og oprettede News Corporation Europe - under ledelse af den italienske kvinde, Letizia Moratti.

Skilsmisse
I Morattis tid har News Corp. Europe købt en 35 procents aktiepost i det italienske betalings-tv, Stream, der er oprettet af Telecom Italia. Og man har flere gange forsøgt at overtage mediemogulen Silvio Berlusconis tv-selskab i støvlelandet - men uden succes.
Et alvorligt tilbageslag kom, da de ville anvende den sædvanlige Murdoch-medicin - at bruge sporten som tv-affyringsrampe. Den gik ikke i Italien. Da News Corporation ville byde på tv-rettighederne for kampene til italiensk fodbolds serie A og B, indførte den italienske regering en national lov, der forhindrer enkeltselskaber i at købe mere end 60 procent af rettighederne.
Det tvang News Corp. til at sadle om og rette øjnene mod andre europæiske markeder. Men Murdoch nåede ikke til enighed med Moratti om, hvor kræfterne skulle sættes ind.
For en uge siden tog Moratti sit gode tøj og forlod sin post med en besk kommentar til Murdoch om, at "man ikke kan trænge ind i Europa uden at være europæer."
Letizia Moratti slog til lyd for en europæisk alliance mellem Murdochs britiske betalingstv, BSkyB og det franske tv-selskab Canal Plus. Det gav en vis mening. Canal Plus er med 13 millioner abonnenter i 11 lande Europas førende betalings-tv. Desuden har en af storaktionærerne i Canal Plus, Vivendi-gruppen, købt 25 procent af aktierne i BSkyB.
Men Murdoch, der ejer 40 procent af BSkyB's aktier, bryder sig ikke om et fransk ægteskab. Som han forklarede forleden: "Jeg er modstander af det. Det har intet at gøre med Canal Plus. Det er fransk politik. Vi har lært af de franske politikeres opførsel, at det ikke er et klima for et britisk selskab at operere i. (...) Det franske politiske establishment har den opfattelse, at fjernsynet skal kontroleres og reguleres meget stramt."

EU mangler medielov
Imperiebyggeren Murdoch var i stedet mere optaget af ideen om at opbygge et tysk-romersk medierige. I foråret forsøgte han at overtale Berlusconi og Kirch til at lave et stort europæisk medieselskab, men også disse forhandlinger faldt på gulvet. Resultatet blev, at Silvio Berlusconi fik lov til at købe en lille aktiepost i Kirch-gruppen på 3,1 procent, mens Murdoch blev holdt udenfor.
Rupert Murdochs seneste manøvrer på det europæiske marked kommer efter en heftig fusionsbølge på det amerikanske marked, hvor Murdoch ikke er en af hovedpersonerne. Walt Disney-koncernen købte for nogle år siden Capital Cities og tv-netværket ABC for omkring 130 milliarder kroner, men den syvende september i år blev alle hidtidige rekorder slået, da Viacom (der bl.a. ejer Paramount-filmstudierne og musikkanalen MTV), købte det amerikanske tv-netværk CBS for omkring 240 milliarder kroner.
Mens amerikanerne har fusioneret og ruster op til nye globale fremstød, har det europæiske tv-marked indtil nu været præget af skiftende alliancer og gensidige aktieopkøb. Den danske medieforsker Frands Mortensen mener, at det ikke mindst skyldes indgriben fra Den Europæiske Unions tidligere konkurrencekommissær Karel van Miert.

Kontrol med de store
"EU-Kommissionen stoppede en aftale mellem Bertelsmann, Kirch og Deutsche Telekom, da de blev enige om en fælles digital dekoderboks til at sende digitalt tv. Det var i strid med EU's konkurrenceregler," siger Frands Mortensen til Information.
Den nye konkurrencekommissær, Mario Monti, har lovet at fortsætte Karel van Mierts hårde linie, men den danske medieforsker mener, at det er svært at forhindre mediekoncentrationen på længere sigt.
"EU mangler et egentligt direktiv for mediekoncentrationen. Det strandede for et par år siden efter modstand fra en alliance af public service stationer og den private storkapital. Det er praktisk meget vanskeligt at lave en sådan generel lovgivning. De nordvesteuropæiske og protestantiske lande er imod, men måske skulle man forsøge at lave nogle specifikke regler for, hvad der er public service. Så kan EU få nogle benhårde konkurrenceregler for den øvrige mediesektor," siger Frands Mortensen.

FAKTA
Murdochs besiddelser
Rupert Murdoch er hovedaktionær i News Corporation, der er det eneste egentlig globale medieimperium, og dets tv-kanaler kan potentielt ses af mere end halvdelen af jordens befolkning. News Corporation har 800 datterselskaber i 52 lande. 60 af datterselskaberne er hjemmehørende i skatteparadiser, som bl.a. Caiman Island, Jomfruøerne, de hollandske Antiller.
I USA ejer af Fox-television og filmstudierne 20th Century Fox, der bl.a. stod bag filmsuccessen Titanic. Desuden ejer af avisen New York Post og Harper Collins bogforlaget.
I Storbritannien hovedaktionær i betalingsfjernsynet BskyB og ejerskab af aviserne, The Times, The Sunday Times, The Sun og News of the World.
I Indien ejer af Zee TV. I Asien og herunder til Kina og Japan sender Murdochs Star TV. Og i Australien kontrollerer News Corporation 60 procent af avismarkedet, og han ejer Fox-filmstudierne og Fox-tv.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her