Læsetid: 2 min.

Ondt i identiteten

30. oktober 1999

Svensk scoop på Mungo Park i underholdende, psykologisk gyser

Teater
Vort berømte eksperimenterende provinsteater i Allerød har gjort et scoop ved at hente skuespilleren Göran Forsmark ned fra det store Sverige. Ikke at resten er dårligt, men Forsmarks brillante spil i Peter Reichhardts En ren formalitet er en oplevelse.
Hans krop er så levende, hans nærvær så intenst, at man ikke kan få øjnene fra ham. Han får et menneske ud af sin politimand - en, der godt ved, han ikke 'er noget'. Han giver et forhør i stykket drive og en lystspilagtig lethed, der ikke er ufarligt tonet. I kontrast til ham virker Bjarne Henriksen til gengæld noget farveløs som hans berømte offer.
Göran Forsmark arbejder i den svenske ødemark, hvor naturen giver sig rasende - med uhyggelig susen, torden og lynild. Dette er en gyser. En forvildet filminstruktør banker på døren for at få hjælp, men ser sig på kort tid mistænkt for mord. Der er ting, han ikke kan huske, men han er sig ikke nogen forbrydelse bevidst. Stemningen er Kafka-absurd.

Stort pres at være elsket
Efterhånden forstår man, at den succesfulde instruktør, Tor Svane, der engang hed Frederik Ernst, har ondt i identiteten. Hans gennembrudsfilm var egentlig ikke hans egen, og det, han kaldte kunst, var blot terapi. Nu har han klippet sit hår og skæg for at se sig selv. I krisen - og intrigen - indgår også kvinder og kærlighed: "Det er et stort pres at være elsket."
Forestillingen indledes med, at Tor skriver et afskedsbrev: "Tak og undskyld. Glem Tor Svane. Det er bedst."
Til slut skyder han sig og bliver derved fri.
Handlingen, mordet og politiforhøret skal forstås som en billedlig projektion af en indre proces.

Knald på
At blande thriller og psykologi er en ganske charmerende ide. Men som dramatiker kniber det for Peter Reichhardt at fylde ideen helt ud og holde spændingen uden tomgang. Og stilistisk skurrer realismen mod abstraktionen.
Det gælder også spillet, hvor Lars Topp Thomsens assistent f.eks. er langt ovre i noget stiliseret absurd over for Henriksens psykologiske realisme.
Bortset fra det, er der knald på iscenesætteren Reichhardt. Der er rigtig meget 'teater' i En ren formalitet. Scenografen Rikke Juellund bidrager med en skøn, realistisk svensk stuga med de rigtige løbere på gulvet, en humoristisk bort med elge på væggen, grimme lamper og et flytbart vandfad til opsamling af vand ovenfra.
Underholdende er det. Men med et blik såvel udad mod samfundets fremmedgørelse og succesræs som indad mod den enkeltes identitetsproblem.

*Teater Mungo Park: En ren formalitet. Af Peter Reichhardt. 29. okt.-25. nov.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her