Læsetid: 2 min.

Verdensmusik

12. oktober 1999

Basirus første
*Det er ikke til sige, om det er danske eller afrikanske bølgeskvulp, der indleder Basiru Susos første danske skive, men musikken er umiskendeligt afrikansk. Basiru Suso har stået i lære hos de lokale troubadurer, grioterne, i sit hjemland Gambia. Siden drog han til Mali for at fortsætte sin musikalske uddannelse på Institut National des Arts i Bamako. I dag bor han på Fyn. Basiru Suso er en dygtig musiker og komponist. Hans koraspil er på én gang varieret, spændstigt og sprødt. Og så har han en god stemme. En gave til det danske folk.
Basiru Suso: Suso Kunda. MændUdenSlips Records/
African Music Booking, tlf. 6596 7505

Mahlathinis sidste
*Der er masser af energi i rillerne på Earthworks og Stern's seneste skive med musik fra Sydafrika. Stilmæssigt er der både heftig mbaquanga-jive, den hotte kwaito, gyngende township-jive og maskanda (traditionel musik med rødder hos Natal-provinsens minearbejdere). Guitarrundgange, zuluernes karakteristiske klik med tungen, vokal-harmonier, råb og skrig - og i ny og næ en fløjte til at holde kadencen. Et dynamisk mix af førende lokale og internationalt anerkendte navne som Brenda Fassie, Soul Brothers og the Mahotella Queens sammen med den dynamiske Mahlathini, til hvis minde pladen er dedikeret. Mahlathini døde i juli i år.
The Indestructible Beat of Soweto Volume 6: South African Rhythm Riot. Earthworks/Stern's (Import: Amigo)

Over stok og sten
*Fransk-arabiske Orchestre National de Barbès (ONB) sætter kraftigt liv i kludene, når de står på en scene. Debutalbummet var da også en live-optagelse. Deres anden skive er lidt af en satsning, for Poulina er en ren studieoptagelse. Men rummer til fulde den galskab, som er ONB's varemærke. Det går over stok og sten i et dejligt jazzy mix med klart afsæt i gnawernes repetitive rytmer, båret frem af de store, klaprende jernkastagnetter karkabous. En lydcollage med så mange sjove facetter, at det indimellem lyder som et musikalsk kapløb mellem flere grupper, der spiller hvert sit nummer.
Orchestre National de Barbès: Poulina. ONB Corp./
Virgin (Import: Verdenshjørnet, MS)

Billedskabende toner
*Den libanesisk fødte komponist og oud-spiller Rabih Abou-Khalil er en sand mester i at skabe billeder med sin musik. Med Yara er han gået et skridt videre, for numrene på cd'en er faktisk skrevet til en film af samme navn. Med udgangspunkt i den mørke tone fra sit eget instument, oud'en opbygger Abou-Khalil en vibrerende intens stemning i et musikalsk grænseland mellem øst og vest i samklang med cello, violin og en orientalsk rammetromme. Ubestemmeligt. Og smukt.
Rabih Abou-Khalil: Yara. Enja Records (Import: Verdenshjørnet, MS)

Tilbageholdt Mali-blues
*Det blinde par fra Mali optrådte i Danmark under world.dk. Sou Ni Tilé (nat og dag) er deres første plade på vore breddegrader. Og ikke nogen ringe international debut. Mariams og Amadous stemmer slynger sig på skift rundt om Amadous elektriske guitar og en klagende violin oven på en bund af horn, keyboard og ydmyg percussion. Tilbageholdt, rykkende, rockende, rå og knirkende Mali-blues med diskret inspiration fra resten af verden. I længden desværre en lidt langtrukken plade.
Amadou & Mariam: Sou Ni Tilé. Emarcy/Polygram (Import: Verdenshjørnet, MS)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu