Læsetid: 4 min.

Astor Piazzollas arvtager

24. november 1999

Argentineren Marcelo Nisinman har indledt et samarbejde med danske TangoOrkestret. Information fangede ham mellem noderne i Paris

Tango
Den nu afdøde Astor Piazzolla trådte den argentinske tango alvorligt over tæerne for knapt et halvt århundrede siden. Piazzolla ville have instrumentet bandoneonen længere frem i rampelyset. Han skabte en ny stil: tango som lyttemusik. Og fik tæv for det.
Bandoneonspilleren Marcelo Nisinman, en følsom knægt på 28, går videre ad den vej, hans store forbillede trådte dengang: "Piazzollas musik var en naturlig videreførelse af tangoen. Ikke til at komme udenom," siger Nisinman i den anden ende af røret: "al musik udvikler sig fra sit oprindelige udgangspunkt."
Det er ingen overdrivelse, når det siges at Marcelo Nisinman løfter arven efter Astor Piazzolla, for han besidder et stort talent og en dyb, dyb følsomhed over for musikken, som kommer til udtryk, både når han spiller og når han komponerer:
"Jeg elsker tango og jeg elsker Piazzolla. Det var en naturlig udvikling for mig at fortsætte, hvor han slap."
"Piazzolla kom ofte i mit barndomshjem. Han var en nær ven af huset. Det har betydet meget for mig at kunne diskutere musik med ham."
"Da jeg var 17, kom han hver dag over en periode på et par måneder for at øve på vores Ronisch piano. Da havde jeg studeret bandoneon i et par år. Forestil dig, hvad det betyder, at Piazzolla står og spiller i din dagligstue. Det er simpelt hen den bedste skole, man kan forestille sig."

TangoOrkestrets tango
Men følsomhed og inspiration gør det ikke alene: "Hårdt arbejde - masser af hårdt arbejde er også nødvendigt, hvis man vil være en dygtig musiker," siger Nisinman, der for en tid har slået sig ned i Paris, hvor han studerer piano og komposition ved Edgar Varese Konservatoriet. Når han ikke turnerer som solist eller med navne som Gary Burton og Gideon Kraemer. Eller komponerer.
I skrivende stund er han i gang med et stort projekt sammen med danske TangoOrkestret. De danske tangodrenge har igennem de sidst 10 år dyrket Piazzollas tangomusik til stor fryd for mange både herhjemme og i det nærmeste udland. Et flittigt turnerende fritidsorkester, der også har nået at udgive en håndfuld skiver med deres elegante og originale Piazzolla-fortolkninger.
Nu tager de hul på en ny æra i orkestrets historie og taler med slet skjult stolthed om verdens dygtigste bandoneonspiller, der skal løfte TangoOrkestret ind i det nye årtusinde:
"Nisinman har sagt ja til at komponere specielt til os," fortæller Carl Quist Møller, orkestrets slagtøjsmand, fra et sted i Jylland via en dårlig mobilforbindelse: "han er en stor kanon!"
Original tilgang
I mellemtiden sender Nisinman første sending: 60 sider partiturer til det første stykke, skruet sammen til de fem tangodrenge, som fra deres base i Danmark har formået at 'forny' Piazzollas tangomusik med deres originale tilgang til musikken. Og en ret utraditionel tangobesætning: Kaare Munkholm på marimba og vibrafon, Palle Windfeldt på elektrisk guitar, Henrik Sveidahl på sax og basklarinet, Kristian Jørgensen på violin og Carl
Quist Møller på trommer og andet udefinerbart slagtøj.
"Jeg holder meget af deres måde at spille på," siger Nisinman: "deres besætning er jo meget langt fra den traditionelle tangobesætning, der typisk består af violin, piano, kontrabas, guitar og bandoneon. Og det har de grebet meget originalt an. Samtidig er den måde de spiller Piazzolla på meget Piazzolla."

Til nerven i musikken
"Mange af Piazzollas finesser står slet ikke i partituret," forklarer Nisinman: "og dem har de også fået med. De har lyttet sig ind til nerven i musikken ved at lytte til indspilninger med Piazzolla på plade. Og så har de omsat det, de har hørt, og det man kan læse af partituret, til deres helt personlige fortolkning for instrumenter som vibrafon, trommer og basklarinet."
Nisinman er tydeligt begejstret: "Deres måde at spille Piazzolla på er ret cool. Og så er de dygtige. De er musikere til fingerspidserne."
Nisinman beskriver sit arbejde med at komponere til TangoOrkestret:
"De stykker jeg komponerer til TangoOrkestret, er skrevet specielt til dem. Til deres lyd. Min musik bygger naturligvis på tangoen og på Piazzolla. Det er mit oprindelige musikalske fundament. Men jeg har TangoOrkestret i tankerne, når jeg skriver. Og man kan ikke sige, at der i min egen musik er elementer af det ene eller det andet. Den musik, jeg skriver til dem, er lidt anderledes end det, de tidligere har spillet." Nisinman tøver: "Det er ikke Piazzolla. Det er Nisinman."
Samarbejdet skulle gerne munde ud i en plade engang til næste år. I mellemtiden kan vi glæde os til uropførelsen af de første stykker på fredag, når TangoOrkestret og Marcelo Nisinman optræder sammen i medborgerhuset Gimle på Islands Brygge.

*TangoOrkestret med gæstesolist Marcelo Nisinman (bandoneon) og dansere, efterfulgt af TangoNatBal i Gimle, fredag den 26. november kl. 20

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu