Læsetid: 3 min.

Dansens apoteose

12. november 1999

Carlos Sauras spanske flamenco-udgave af 'Carmen' fortryller stadig

Ny film
Hvad er en Carmen ribbet for de fleste dekorative strudsefjer, farvemættede kostumer, eksotiske dekorationer og ydre scene-illusioner? Kan man fortælle den høj-romantiske Carmen-historie i et nøgent øvelokale, med skuespillere i jævnt arbejdsdress, omgivet af prosaiske kantine-stole og døre til omklædningsrum og toiletter?
Ja, det kan man selvfølgelig godt, men det er Carlos Sauras og hans medvirkendes fortjeneste at ophæve denne kontrast mellem det jævnt hverdagslige og det ophøjet lidenskabelige ved at skære ind til benet af den erotiske besættelse og fortærende jalousi. Følelserne står rene og uafviselige som vidnesbyrd om det uforanderlige i kærlighedens væsen.

Den fødte Carmen
En dansegruppe øver sig på deres helt egen flamenco-version af Prosper Mérimées og Bizets Carmen, men i filmens fiktion kan de den næsten allerede. Filmen handler kun på stærkt stiliseret vis om kunstnerisk tolkning og skabelse: det meste af arbejdssveden er udeladt, så vi uforstyrret kan nyde resultatets skønhed.
Det er koreografen Antonio Gades, der er centrumsfigur i både opførelsen og i den virkelighed, hvor han forelsker sig i den danserinde, han har valgt til Carmen-rollen: en purung begynder spillet af Laura Del Sol.
Hun er dog ikke hæmmet af novicens usikkerhed, men går nærmest skræmmende gnidningsløst ind i den rolle, hun også kommer til at spille i privatlivet. Vi aner det fra starten, når vi ser den smertefulde betagelse i Antonio Gades' blik: han drages mod ilden, og han ved fra starten, at han vil brænde sig.

Spandevis af karisma
På virkelighedsplanet fungerer Carmen som en bevidst forenklet udgave af forlæggene. Man får kun få af det sædvanlige realistiske dramas baggrundsinformationer og psykologiske motivationer.
Det kan Saura tillade sig, fordi han har to exceptionelt karismatiske hovedrollespillere, som det er svært at få øjnene fra. Antonio Gades med sin forfinede udgave af ulmende spansk machismo, sin ildnende inkarnation af kunstnerisk besættelse og sin smukke, buespændte danser-beherskelse af de mindste kropsbevægelser. Og Laura Del Sol med dådyrøjne, snart kølige, snart lynende, og en - for dansere usædvanlig - æggende kropsfrodighed.

Danseglæde
Til slut glider virkeligheden mere og mere over i fiktionen, og man savner en stærkere forløsning på realitets-planet.
Men filmen bæres oppe af den lysende glæde ved flamenco-dansen som disciplin og følelsesudtryk: denne fascination bliver styrende i Sauras æstetisk velplejede og fornemt tilrettelagte iscenesættelse.
Ironisk nok formidles danseglæden måske allerbedst af Christina Hoyos, der kasseres til Carmenrollen som for gammel, men synes at rumme hele flamenco-traditionens stolthed og fyrighed i sin stadig veltrænede krop.
Men hele holdet er med, når kroppene gennemglødes, fødderne arbejder som musikalske stempler, og hænderne bliver som graciøse duer. Højdepunktet for mig er cigaretfabrik-scenen, hvor Saura - midt i det prunkløse øvelokale - skaber en verden af gnistrende danse-skønhed.
Dansen alene skaber illusionen, og den øvelokale-virkelighed svinder ind og bliver til intet.

*Carmen. Instruktion: Carlos Saura. Manuskript: Carlos Saura og Antonio Gades. Spansk (Gloria)

Fakta - Om Carlos Sauras dansetrilogi
Carlos Sauras Carmen havde oprindeligt premiere i Grand 30. sep. 1983. Den fik Bodil som årets bedste ikke-amerikanske film.
Carmen er anden del af Carlos Sauras danse-trilogi fra 80'erne, alle med Antonio Gades i hovedrollen (og på de to sidste er Gades også medforfatter).
Den første, Blodbryllup (Bodas de sangre 1981), er et dansemelodrama efter Federico Garcia Lorcas skuespil. Filmen blev vist i DR 18. aug. 1983. Og Ilddansen (El amor bruja 1986) er en flamenco-drama i sigøjnermiljø. Den havde premiere i Grand og Øst for Paradis i 10. okt. 1986.
Laura Del Sol fik et opsigtsvækkende gennembrud i Carmen. Hun har siden medvirket i 15 spanske film, deriblandt Sauras Ilddansen i samspil med Antonio Gades. Hun havde også en hovedrolle i Stephen Frears' engelske gangsterdrama The Hit med Terence Stamp.
Antonio Gades lagde - med undtagelse af Ilddansen - filmarbejdet på hylden efter Carmen.
Carlos Saura har bl. a. lavet Carmen Maura-filmen Ay! Carmela (1991) om et dansepar under borgerkrigen i Spanien og dokumentarfilmen Flamenco (1995), der havde premiere i Dagmar og Gloria 26. sep. 1997.
Sauras og Gades' dansetrilogi vil være tilgængelig som købevideo i begyndelsen af år 2000. Pim.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her