Læsetid: 3 min.

Før, nu og aldrig

12. november 1999

Henning Larsen er en af Danmarks store arkitekter som stjerne-kreatør af egne projekter, men også som Godfather for det store frugtbare fællesskab

Arkitektur
På Kunstmuseet Louisiana fortsætter man udstillingsrækken Arkitekturens Værksteder med en om Henning Larsen, der kan aflæses på flere måder. En måde, den umiddelbare, er at tage den fra en ende af: Man begynder med fotos og skitser af nyligt færdiggjorte værker (det er før), går derefter videre til en miniaturetegnestue med tegneborde, computere, materialeprøver og et væld af modeller af igangværende projekter (det er nu), for endelig at se en hel væg dækket med billeder af projekter som af den ene eller anden grund ikke er blevet til noget byggeri (det er aldrig).

Total præsentation
En anden måde at opleve udstillingen på er at iagttage de mange input og inspirationskilder, der også er udstillet, og se hvordan de indgår i løsningen af en arkitekturopgave, se hvordan forløbet fra konceptskitser til endeligt byggeri, hvor hver eneste detalje er nøje gennemtænkt og afprøvet i fuld skala, ender med at gå op i en højere enhed.
Materialet ligger frit fremme på borde og reolernes hylder, og dokumenterer en enorm arbejdsindsats fra et kreativt kollektiv. Og sådan kan man også betragte udstillingen. Som en præsentation af det team, der godt nok bærer Henning Larsens navn, men som mange arkitekter bidrager til.
Scenografisk er udstillingen bygget op i rum og lag: Præsentation af færdige projekter, primært i fotos, såsom BT-huset, Glyptotekets tilbygning og mange flere. Derefter stiger man ind i det høje rum hvor der dels er en væg med mock-ups af facadeelementer i fuld størrelse og i de virkelige materialer, tegnestue, en medieboks, hvor der kører videointerviews med Henning Larsen og fire diasapparater med projekter. Spredt rundt i rummet er der et væld af videomonitorer, diasshows og computeranimationer. En stor lagerreol er fyldt op med modeller, materialeprøver og bygningskomponenter. Opsætningen er en total præsentation.

Tegnestuens indre liv
Udstillingen er i stor udstrækning sammensat af Henning Larsens tegnestue selv. Der er altså ikke holdt afstand med en kurators lange arm, det er i høj grad blevet en egen præsentation, der fokuserer på tegnestuens indre liv og vejen til resultaterne. Til gengæld vil der sikkert være mange af Louisianas gæster der kunne tænke sig lidt flere regi-bemærkninger i form af tekster til indføring i det - for lægfolk - noget indforståede sammensurium af visuelle indtryk.
Til gengæld skinner det klart igennem det udstillede materiale, at Henning Larsen er en af Danmarks store arkitekter, og ikke blot som stjerne-kreatør af egne projekter, men også som Godfather for det store frugtbare fællesskab der er så nødvendigt for at kunne gennemføre så mange og så omfangsrige projekter. Tegnestuen, der er inde i en meget produktiv periode, har lige nu omkring 70 ansatte, men har været oppe på over 100, efter at man for et par år siden vandt 13 arkitektkonkurrencer i træk. Den slags giver meget projektarbejde efterfølgende.
Udstillingens katalog er en fin lille sag, rigt illustreret med skitser, projekter og inspirationsmateriale. Desuden er der to korte essays om Henning Larsen, af henholdsvis den engelske arkitekturskribent Peter Davey og den danske arkitekt Kjeld Vindum.

En særlig arbejdsmetode
Peter Davey kommer bl. a. ind på at Larsen og Co. ikke, som så mange andre internationale arkitekter, arbejder i sin egen specielle arkitektoniske stil. Derimod forsøger tegnestuen, som en af medarbejderne Troels Trolsen formulerer det, "at finde det særlige ved den enkelte opgave." Man har måske en særlig arbejdsmetode, men ikke en særlig stil.
Tegnestuen satser på at få sine opgaver ved at deltage i så mange konkurrencer, som man har tid og råd til. Og for nogle år siden, da man havde vundet 1. prisen om et nyt musikhus i København, overraskede Henning Larsen alle, inklusive sine egne medarbejdere, ved at benytte prisoverrækkelsen til at kritisere grundlaget for konkurrencen. En længe opsparet frustration over de offentlige bygherrers tendens til at ville have det hele, på ingen plads og med et skrabet budget, flød over. Den slags kræver civilcourage. Selv for en Henning Larsen kan dørene begynde at lukke sig, hvis man gør sig ud til bens. Ser man på de mange (til)bygningsprojekter i København, er kritikken dog forståelig - Det kgl. Teater, Statens Museum for Kunst og Det kgl. Bibliotek er alle tydelige eksempler på, hvordan det går for tiden. Gode arkitekter, stort anlagte konkurrencer og megen verbal velvilje, og alligevel bliver resultaterne enten ikke til noget, eller middelmådige. Musikhuset blev til et af Henning Larsens aldrig-projekter.

*Arkitekturens værksteder: Henning Larsen. Louisiana, 12. nov. 1999-27. feb. 2000. Alle dage kl. 10-17, onsdag 10-22

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu