Læsetid: 5 min.

Ironien er et varemærke

24. november 1999

De nye skuespillere og instruktører vil gerne sige en masse, også om meget moralske emner, men uden at sige det direkte...

Det nye skuespil
Mads Mikkelsen har aldrig gået meget i teater, alligevel føler han sig overbevist om, at dansk teater er røvsygt. En påstand, der for ham at se også er årsag til, at hans generation er begyndt at tænke teater på en ny måde.
"De fleste stykker er støvede og kan ikke give os noget som helst. Der har været en række koryfæer i dansk teater, som er blevet ved med at være koryfæer, og som til stadighed fortæller historien om Jeppe på bjerget og lignende historier. Vores generation vil noget andet. Vi er vant til film og et helt andet fortælletempo og en anden realisme. Det er en af grundene til, at jeg synes, at traditionelt dansk teater er kedeligt."
Mads Mikkelsen giver sin personlige og skarpe vurdering af, hvordan mange af de nye unge skuespillere tænker, samt hvilken betydning det har fået for dansk teater og danske film.
Vi er i omklædningsrummet i bunden af Dr. Dantes Aveny på Frederiksberg Alle i København, hvor to stole, en båndoptager og en pakke smøger udgør scenen den næste time.
Det er tre år siden, Mads Mikkelsen blev tilknyttet Dr. Dante. Før den tid stod han på scenen på Aarhus Teater til afgangsforestilling. Allerede dengang havde han skabt sig et vist navn i filmbranchen med sin præstation i Nikolas Winding Refns Pusher som den kronragede håndlanger Tony og som indsat i kortfilmen Blomsterfangen af Jens Arentzen. Senest har man kunne opleve ham i filmen Bleeder, hvor han spiller en usikker filmnørd, der med få replikker alligevel får sagt en hel del.
Mads Mikkelsen mener, at mange af de unge filminstruktører er inspireret af den supernaturalisme, der havde sin storhedstid i 70'erne med Martin Scorsese og Cassavetes.
"Her er tale om en genre, hvor man ikke får smidt pointen og moralen i hovedet allerede i begyndelsen af filmen. Man får ikke løsninger, men en række følelser at forholde sig til."
Han tror dog også, at der stadig blandt de unge skuespillere hersker en lyst til at spille de store og klassiske teaterstykker.

Ironisk teater
"Jeg kan godt lide at spille Shakespeare, men jeg har ikke lyst til at gå helt stift på storkeben. Jeg læser en energi og en drift i hans stykker, som betyder mere end det sproglige. Det sidste skal med, men det bliver sekundært."
Både på teatret og i film har den nye generation af skuespillere og dramatikere i mange år brugt ironien som et væsentligt virkemiddel, når historier og pointer skal frem.
"Vores generation har flere gange fået påklistret, at den bruger ironien og sarkasmen som virkemidler. Vi vil gerne sige en helvedes masse og mange gange også meget moralske ting. Men vi vil helst gøre det uden at sige det. Personligt orker jeg ikke de gammeldags stykker, hvor der er en, som fortæller os pointen eller moralen i stykkerne. Derfor bruger vi ironien til at fortælle, hvad det er, vi vil. Men ironien er også den form, vi taler i. Det er en tendens i måden at kommunikere. Når sproget i høj grad er med til at skabe det, der er kendetegnende for den nye generation af skuespillere, så bliver ironien et kendetegn eller varemærke. Men der er allerede nogle nye skuespillere på vej, som taler/tænker på en anden måde. For dem vil ironien nok være latterlig," siger Mads Mikkelsen
Han mener også, det er vigtigt at skelne mellem, hvad man bruger ironi og sarkasme til. Hvis nogle figurer i teaterstykker og film benytter sig af ironi, er det reelt nok, men det er uinteressant at lade en hel film blive ironisk. For eksempel synes han, at en film som Pulp Fiktion er en ironisk og sarkastisk film.
"Personligt kunne jeg ikke bruge den til noget. Scorsese er et andet eksempel på, hvordan man kan bruge ironien i film. Her er det figurerne, der har en ironisk personlighed. Selv har Scorsese en høj moral og en klar mening med de film, han laver. Han bruger ironien reelt i stedet for at forherlige den."

Hr. og fru Hansen
Mads Mikkelsen mener, at en skuespiller altid skal forholde sig til reelt til sin rolle og aldrig må stå uden for den.
"En skuespiller må ikke gå ind og sige 'se nu, hvor ond jeg er som Hitler'. Det er ikke min opgave som skuespiller. Det må være filmens eller teatrets opgave. Jeg skal forstå Hitler 100 procent og kunne stå inde for ham. Publikum skal kunne forføres af Hitler. Ellers bliver skuespillet en kommentar," siger han, der mener, at det er de samme budskaber som kærlighed og søgen efter livets mening, der optager den nye generation af skuespillere. Men der er kommet et nyt sprog, som præger måden, de spiller på, og det, som bliver lavet.
"Det er ikke bare et talesprog, men et forståelses- og formuleringssprog."
At den nuværende generation af skuespillere virker stærkere og mere udadvendt end den forrige, mener Mads Mikkelsen bl.a. skyldes den medieopmærksomhed, som er kommet i de senere år. Men det hænger også sammen med, at generationen selv er begyndt at skrive de stykker, den spiller med i.
Han fortæller om den første danske film, der virkelig gjorde intryk på ham. Filmen Mig og Charlie. Her syntes han pludselig for første gang, at skuespillerne spillede godt.
"De stod ikke og sagde poetiske sætninger. De spillede. Der har været en tendens til, at 95 procent af danske film endte i en folkekomedie-stemning, hvor vi helst skulle grine, når vi gik derfra. Der var lidt til både hr. og fru Hansen, børnene og bedsteforældrene. Hvad teater angår, var det i 70'erne skilsmissedramaet, der var det gennemgående tema. Men nu er det den fortabte generation af 'ofrene' fra alle skilsmisserne, der er kommet til."

Fakta - Det nye skuespil
Skuespillet i Danmark har ændret sig. Inden for de sidste 10 år er der sket et ryk fra teatertraditionen til et filmisk, moderne udtryk... som igen virker tilbage på og benyttes i nogle af teatrene. Information bringer i denne uge samtaler om kunsten og håndværket med fire skuespillere fra den generation, der nu for alvor er slået igennem: Sofie Graabøl (bragt i går), Lotte Andersen, Nikolai Lie Kaas og Mads Mikkelsen. Hvad skyldes forandringen? Hvordan gik det til?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her