Læsetid: 2 min.

Luften i storbyerne er farligere end hidtil antaget

2. november 1999

Nye målinger viser, at luften i de store byer har højere indhold af de mindste og farligste partikler, end man hidtil har antaget

Københavns miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard, SF, bad i går Miljøkontrollen sætte gang i nye undersøgelser af de dræbende småpartikler i byluften.
"Vi er i forvejen i front på det område. I torsdags vedtog borgerrepræsentationen, at alle kommunens dieselbiler skal køre med lavt svovlindhold og have partikelfilte," siger han. "Og samtidig presser SF i forhandlingerne om finansloven på for at få indført miljøzoner, hvor bilerne enten skal have filter eller betale en ekstra afgift for at køre," siger han.

Nano-partikler værst
Stadslægen i København har for nylig skønnet, at der dør 100-300 personer ekstra om året på grund af de små partikler, der især kommer fra dieselbilerne.
Nye målinger tyder på, at der er flest af de allermindste partikler.
"Vi har udviklet en metode til at måle mængden af ultrasmå partikler og fandt ved målinger på Jagtvej i København og Albanigade i Odense, at der var fleste af de helt små på 20-30 nanometer (milliardtedele meter)," siger Finn Palmgren, Danmarks Miljøundersøgelser.
Jo mindre partiklerne er, jo farligere er det at få dem i lungerne, fordi de har større overflade og svæver bedre.
Langt det fleste partikler kommer fra dieselmotorer. 95 procent af dem kan fjernes med et filter, der koster 50-60.000 kr. Det kræver diesel med lavt svovlindhold. Det Økologiske Råd har derfor foreslået et tilskud til den slags filtre, finansieret ved en afgift på dieselbiler uden filter.
Trafikminister Sonja Mikkelsen har hidtil sagt nej, med henvisning til, at regler på nogenlunde samme niveau ventes vedtaget i EU fra år 2006.
Men i mellemtiden vokser salget af dieselbiler. Salget af nye personbiler med dieselmotor er steget fra fire til ni procent i løbet af kun et år. De nye dieselmotorer er mere støjsvage og energieffektive end de gamle. Men nye motorer frembringer flere af de helt små partikler end de gamle, siger miljømedicineren prof. Steffen Loft til Berlingske Tidende.

Mindre trafik effektivt
Hvor mange mikropartikler der kommer fra benzinbiler er ikke helt klart endnu. På Jagtvej i København, hvor langt de fleste biler har benzinmotor, målte Danmarks Miljøundersøgelser, at halvdelen kom fra diesel og halvdelen fra benzin. På Albanigade i Odense, hvor der kører mange busser og lastbiler, var der overvægt af partikler fra diesel-motorer.
Der er også behov for mere viden om filtrenes effektivitet. De skal nu testes ved et måleprogram i Odense og på Teknologisk Institut i Århus.
Men de undersøgelser, der hidtil er lavet i udlandet, viser, at filtrene er lige så effektive over for små partikler på 20 nanometer som 'store' på 1000 nanometer, siger Flemming Bach fra motorafdelingen på Dansk Teknologisk Institut i Århus.
Selv om der muligvis er problemer med at opfange med de mange partikler, der er endnu mindre - og partiklerne fra benzinbilerne - er det ingen undskyldning for at tøve med at indføre de eksisterende filtre så hurtigt som muligt, siger sekretariatschef Christian Ege, Det Økologiske Råd.
Og det mest effektive er jo stadig at begrænse trafikken og gå over til renere teknologi som f.eks. gas, el og brint, tilføjer Bo Asmus Kjeldgaard.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her