Læsetid: 2 min.

Malmø er lukket for osende biler

8. november 1999

Flere svenske byer har miljøzoner, der forbyder busser og lastbiler uden filter til at fjerne os og partikler fra udstødningen

Når Øresundsboren åbner næste år kan danske dieselbiler køre til Sverige, men de kan ikke komme ind i Malmø, hvis de oser for meget.
De svenske byer Stockholm, Göteborg og Malmø har nemlig miljøzoner.
Det betyder, at det i dag ikke tilladt for lastbiler og busser, som er mere end otte år gamle, at køre ind i midten af byerne uden et filter, der fjerner os og partikler fra udstødningen.
"Reglerne gælder endnu ikke for udenlandske køretøjer," siger Richard Johansson fra miljøforvaltningen i Malmø kommune. "Men de tre byer samarbejder netop nu om et sæt nye regler. De vil betyde, at også udenlandske køretøjer skal opfylde skærpede krav til udstødningen. Vi venter, at de nye regler kan træde i kraft, inden der er gået et år."
De svenske regler er allerede ændret én gang for at bringe dem i overensstemmelse med EU. Grundlaget for miljøkravene skal i fremtiden være EU's normer og reglerne, og de skal gælde for alle - uden national diskrimination.

Danmark bagud
I Holland har man haft miljøzoner i mange år. I Danmark er man først nu ved at ændre færdselsloven sådan, at kommunerne får mulighed for at oprette miljøzoner - som forsøg.
Trafikministeren vil fremsætte sit forslag om det i nær fremtid.
Københavns kommune har besluttet at sætte filtre på sine egne dieselkøretøjer. Københavns miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard, vil gerne have påbud om filtre i de belastede dele af byen.
Men indtil videre nøjes hovedstaden med en frivillig ordning. Den omfatter en del af de vognmænd, der kører med varer til den indre by. Men byens butikker og andre erhverv vil ikke være med, beklager direktør Michael Svane i vognmændenes organisation, Dansk Transport og Logistik.
De fleste HT-busser kører også uden filter.

EU-krav kan bruges
Miljøstyrelsen er ved at skaffe sig overblik over miljøzoner. I et notat fra august i år konkluderes det blandt andet, at zonerne ikke er i strid med EU's krav om varernes frie bevægelighed og forbud mod diskrimination efter nationalitet, hvis blot reglerne er ens for alle og bygger på EU-normer.
Notatet vurderer, at man kan halvere luftens indhold af partikler ved at kræve filter på de tunge dieselkøretøjer i en miljøzone.
En større forbedring af luftens kvalitet i byernes miljøzoner kan man opnå ved en fremskyndet anvendelse af de krav til udslip fra biler, der er vedtaget i EU. Disse normer gælder nye biler og strammes gradvis frem til år 2005-2008. Hvis normerne gradvis bliver en betingelse for at køre ind i bykernen, kan luftforureningen halveres.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her