Læsetid: 4 min.

Det nytteløses indtog

26. november 1999

Ved at beskrive det nytteløse stiller vi en masse spørgsmål, siger skuespilleren Nikolaj Lie Kaas. Det er ligefrem blevet et tema i dansk teater

Det nye skuespil
Indtil Nikolaj Lie Kaas kom på teaterskolen, havde han mest lavet film, men nu trak teatret pludselig også. Det blev her, han fandt en glæde ved være skuespiller og lærte at sætte pris på de mange facetter af teatret.
"Tidligere syntes jeg, at teatret var røvkedeligt. Det er det på mange måder stadigvæk, men jeg har fundet ud af, hvad det kan. Når det virkelig lykkes, er det utroligt fascinerende," siger Nikolaj Lie Kaas, i hvis lejlighed på Nørrebro, vi sidder.
En af de ting, der fascinerer ham ved teatret er, at publikum skal involvere sig langt mere i det, de ser, når det foregår på en scene end på et lærred. For i teatret bruger man ligeså meget publikum som en medspiller.
"Hvis man ser en film, kan man jo tit æde en pizza og lægge hjernen i køkkenet, mens man ser den. I teatret bliver du stillet til regnskab med det samme. I film bliver man i højere grad bekræftet i det, man tror på i forvejen," siger han og kigger på mig med et søgende blik, som for at sikre sig, at det ikke er helt ved siden af.
Nikolaj Lie Kaas, 26 år, er forholdsvis ung i den danske teaterverden. Men efter at han blev færdig fra teaterskolen for lidt over et år siden, har han haft fuld fart på. Udover at være involveret i diverse film bl. a. Lars von Triers Idioterne, en rolle, der indbragte ham en Bodil for bedste birolle, har han spillet snævre stykker på Københavns små scener og klassiske stykker på Det Kgl. Teater. Men som yngre var han lige så flegmatisk som mange andre unge og tog livet lidt på gefühl, som han selv udtrykker det.
"Jeg fandt dog ud af, at man som menneske er nødt til at satse noget for at vinde noget større. Mit mål var at blive en god skuespiller."

Amager Scenen ok
Han vil ikke definere hvilken form for teater, der efter hans mening fungerer. Tidligere var han god til at lange ud efter folk, hvis det, de lavede, var for letkøbt.
"Men man skal også tænke på, hvad folk har lyst til at se. Dengang Amager Scenen var på sit højeste, spillede flere hundrede forstillinger af folkekomedierne hver eneste sæson. En stor del af Danmarks befolkning har jo brug for den slags. Og der skal være plads til det. På en måde er det også med til at bekræfte det, som jeg står for."
Nikolaj Lie Kaas er for tiden knyttet til Det Kgl. Teater, men tager dog foreløbig kun denne sæson. Så vil han prøve noget andet.
"Det Kgl. Teater vil aldrig kunne løbe fra, at det har et bestemt publikum, der har en holdning til, hvordan dette teater skal være. Skuespilchefen Klaus Hoffmeyer har kastet sig ud i at lave et teater, som han synes, at det bør være. En model, ikke alle er enige i, er den rigtige, men det er ret modigt af ham," siger Nikolaj Lie Kaas, der i indeværende sæson skal spille med i to stykker, Holbergs Den vægelsindede og Shakespeare-komedien Kærligheds Kværulanterne.
Mange af de danske film, som er dukket op i de seneste år handler om unge, der er rodløse, i forhold til sig selv eller kærligheden.
"Nytteløshed er blevet et gennemgribende tema i danske film og skuespil. Ved at beskrive det nytteløse stiller vi en masse spørgsmål, men typisk for tiden kommer der ikke nogle svar. Idioterne er et eksempel på det. Det er en anden måde at søge efter en mening med tingene. Ved at skildre det nytteløse, kan man måske finde ens egen meningsfuldhed. Vi kan ikke finde ud af, hvad der er godt eller skidt. Derfor bliver meget teater en form for søgen, som det også har været i tidligere generationer."

Mere kamikaze
En tendens, Nikolaj Lie
Kaas mærker tydeligt i den nye generation af skuespillere, er måden at tænke teatret radikalt anderledes på.
"Der er meget mere kamikaze-stemning i den måde, vi tænker skuespillet. Egoet har fået lov til at sprudle mere. Man har nok mere lov til at tage sig plads og ikke bare opfylde opgaven, men gøre den til sit egen. I dag kan man som skuespiller tillade sig at spille actionhelt i en film den ene uge og på Det Kgl. Teater i den næste. Man vrænger ikke på næsen ad dem, der spiller med i Taxa. Måske kan der godt være lidt omkring komedier, men det er mere et brancheproblem," siger han med et skævt smil.
Han mener, at det forholder sig på samme måde med det at medvirke i reklamefilm. Med lidt mismod i stemmen fortæller han om et tilbud på 'mange tusinde kroner' for en dags optagelse på en reklamefilm. Han måtte dog svare nej.
"Det kunne være så fedt, men jeg laver ikke reklamefilm. Ikke endnu i hvert fald. Ens ansigt bliver for slidt af det. Men jeg kommer nok til det på et tidspunkt, for der skal være plads til det hele."

Serie - Det nye skuespil
Skuespillet i Danmark har ændret sig. Inden for de sidste 10 år er der sket et ryk fra teatertraditionen til et filmisk, moderne udtryk... som igen virker tilbage på og benyttes i nogle af teatrene. Information bringer i denne uge samtaler om kunsten og håndværket med fire skuespillere fra den generation, der nu for alvor er slået igennem: Sofie Graabøl (23. nov.), Mads Mikkelsen (24, nov.), Lotte Andersen (25. nov.) og Nikolai Lie Kaas. Hvad skyldes forandringen? Hvordan gik det til? Serien er hermed afsluttet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her