Læsetid: 4 min.

Ondskaben højnes

15. november 1999

Den amerikanske forfatter Thomas Harris har med 'Hannibal' begået en frygtindgydende, forfærdelig spændende og velskrevet opfølger til 'Ondskabens øjne'

Ny bog
Da den amerikanske udgave af Thomas Harris' seneste bog, Hannibal, kom på gaden for snart et halvt år siden, var den allerede, som Informations korrespondent i London kunne berette, solgt i svimlende antal på forhånd - bogen ligger stadig på de internationale bestseller-lister. I Arnold Busck Boghandel i København, hvor bogen var at finde på hylderne samtidig med resten af verden, kunne man melde om udsolgt allerede et par dage efter udgivelsen.
Det bliver helt spændende at se, om der overhovedet findes købere til den danske udgave, som udkommer i dag.
Hannibal er formodentlig en af de mest ventede opfølgere nogensinde. Lige siden Harris senest lod høre fra sig i 1988 med Ondskabens øjne, der blev en stor litterær succes og i '91 en Oscarvindende storfilm med Jodie Foster og Anthony Hopkins, har læserne holdt vejret og den amerikanske forlagsbranche og ikke mindst Hollywood åbnet posten i håb om, at den skulle indeholde et manuskript fra Harris.
Da Hannibal endelig blev en realitet, midt i alle forhandlinger mellem bogforlag og Hollywood, meldte frygten sig så for, om Thomas Harris kunne leve op til sig selv. Men Harris, der er kendt for at tage sig sin tid og aflevere et fiks og færdigt manuskript, skuffer så absolut ikke. Hannibal er en mere end værdig efterfølger til Ondskabens øjne.
Bogen er fremragende skrevet og indeholder ikke mindre end 459 sider pakket med uafrystelig underholdning og uforglemmelige øjeblikke.

Lecter igen
I Ondskabens øjne fulgte vi den unge FBI-agent Clarice Starling, som med seriemorderen, kannibalen og psykiateren Hannibal (the Cannibal) Lecters hjælp stoppede en anden seriemorder med 'kælenavnet' Buffalo Bill. Det lykkedes dog Hannibal at flygte som et indirekte resultat af eftersøgningen på Buffalo Bill, og bogen slutter med en effektiv cliffhanger, hvor hverken Clarice eller læseren ved, hvor Dr. Lecter næste gang vil dukke op.
Syv år er gået, siden Hannibal forsvandt, og Bill blev skudt, da vi i Hannibal første gang møder Starling, der trods sin succes med Buffalo Bill ikke er havnet, hvor hun gerne ville. Nemlig i kælderen under FBIs afdeling i Quantico hos læremesteren Jack Crawford og hans afdeling for adfærdsvidenskab - afdelingen, der laver de psykologiske profiler af alverdens forbrydere og er eksperterne, når det kommer til seriemordere af Hannibal Lecters kaliber.
I stedet arbejder hun med overvågning, da en rutineopgave udarter sig til et frygteligt skyderi, som truer med helt at sætte en stopper for hendes karriere, p.g.a. skjulte dagsordener og kønsracistiske chefer.
Men da Lecter pludselig lader høre fra sig igen, sættes Clarice på sagen, bl.a. fordi en mand med en vis indflydelse, det eneste overlevende af Dr. Lecters ofre, kødmillionæren Mason Verger, ønsker det. Han pønser på hævn, og selv om hans skrøbelige fysiske tilstand, et resultat af mødet med Lecter, ikke tillader ham at være direkte involveret, så bruger det hovedrige og perverterede menneske sine omgivelser i sit helt eget skakspil.
Spørgsmålet er så, om Verger er en bedre skakspiller end Lecter.

Ordsnedker
Thomas Harris, der startede sin skrivende karriere som journalist, er en ferm ordsnedker. Han skriver bedre end de fleste af sine samtidige, væsensbeslægtede kolleger, ligesom han er en mester til at bygge stemninger op og underholde effektivt. I løbet af sine 25 år som forfatter har han kun skrevet fire bøger (der alle er blevet bestsellere), og han er kendt for at være grundig og researche i dybden, inden han sætter sig ved skrivemaskinen.
Hans engagement har kunnet mærkes siden debuten i 1975 med Sort søndag og ikke mindst i Hannibal, der er en slags afslutning på den Hannibal-trilogi, han startede med Den røde drage ('81) og fortsatte i Ondskabens øjne. Hans miljø og menneskeskildringer er troværdige, og Harris synes ligså velbevandret i kunst, kultur, videnskab og alverdens forhold som den altvidende Lecter.
Harris er ikke kun interesseret i at tilfredsstille sine læseres mest basale behov for at gyse og lade sig fornøje.
Som i Ondskabens øjne og sine to tidligere bøger gør Harris sit yderste, for at folde sine karakterer helt ud for læseren. Han graver sig helt ind i deres inderste drømme og mareridt, så vi begynder at forstå, hvorfor de tænker og handler, som de gør.
Undervejs erfarer vi meget om den menneskelige psyke, om de mørke steder i ethvert menneskes bevidsthed, hvor ingen har lyst til at komme. Perversion, lidelse, ulykke, ondskab, afstumpethed har hans interesse. Hvorfor, synes han at spørge og forsøger så selv at besvare spørgsmålet.
Selvfølgelig er det Clarice og hendes sjæleven, Lecter, der er bogens hovedaktører, men også en halvkorrumperet italiensk poitimand, en sardinsk lejemorder og den hævngerrige Mason Verger får lov til at blande sig betydeligt, ligesom et væld af farverige og velkendte skikkelser (fra forgængeren) myldrer frem fra bogens sider og gør historien spillevende.
Det komplekse monster Lecter får vi en chance for at lære nærmere at kende. Vi får en forklaring på hans appetit på menneskekød, på fascinationen af Clarice, og efterhånden kommer han til at fremstå som det mest civiliserede og forførende sympatiske menneske blandt de mange forbrydere, mordere, svindlere, politikere og øvrighedspersoner, Hannibal er fyldt med. De mange udflugter ind i Lecters prægtige hjernepalads er originalt tænkt og simpelthen fremragende skrevet.
Man kan altid frygte, at slutningen på så velturneret og hårrejsende et eventyr ikke lever op til resten af bogen, men i Hannibals tilfælde har Harris begået en lille genistreg, der utivlsomt vil rumstere i læsernes hoveder - som den gjorde i mit - længe efter de har lagt bogen fra sig.
Hannibal kommer med de varmeste anbefalinger. Læs den, og benyt chancen for at få læst Harris' tre foregående bøger.

*Thomas Harris: Hannibal, 459 s., kr. 298. Lindhardt og Ringhof. Udkommer i dag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her