Læsetid: 3 min.

En polak kom forbi

19. november 1999

Roman Polanski har just tilbragt et par dage på Den danske filmskole, hvilket ikke forløb helt gnidningsløst

Film
"Welcome, Mr. Polak!" lød de knapt så bevingede ord fra en lidt befippet Poul Nesgaard, da Filmskolen onsdag eftermiddag kunne byde velkommen til et to-dages seminar med den polsk-fødte filminstruktør Roman Polanski, der i dag bor og arbejder i Frankrig.
Nesgaard fik reddet sin fortalelse i land umiddelbart bagefter, men besøget fra den anerkendte instruktør, der har begejstret publikummer og kritikere med værker som Chinatown, Rosemarys baby og nu er aktuel med den okkulte thriller The Ninth Gate, havde tydeligvis rystet de ellers vidende og scenevante folk bag seancen.
Mikrofonerne virkede ikke efter hensigten, og arrangementets moderator, lektor i filmvidenskab Peter Schepelern, lagde også uheldigt ud ved at referere til The Ninth Gate som "endnu en film om heksekunst" fra Polanskis hånd.
Således påkaldte han sig Polanskis irritation, idet instruktøren selv mener, at Rosemarys baby og den nye film som de eneste blandt hans værker beskæftiger sig med det okkulte.

Skoletiden
Sproglig misforståelse eller fortalelse, i hvert fald syntes en ganske veloplagt, men også lidt krukket og arrogant Polanski under resten af det tre timer lange spørgsmål og svar-arrangement at have et horn i siden på Schepelern, som han konstant stak til, og som derfor aldrig fik en chance for at genvinde fatningen.
Blandt de ca. 200 fremmødte var indlysende studerende og lærere fra Filmskolen, men da Polanskis besøg var arrangeret af Filmskolens efteruddannelse var antallet af tidligere elever og folk fra filmbranchen også ganske stort. Man noterede sig bl.a. instruktørerne Jonas Elmer, Susanne Bier og Martin Smith, skuespilleren Sidse Babet-Knudsen og fotografen Eric Kress.
Polanski startede med at fortælle lidt om dengang i 50'erne, han selv gik på den polske filmskole i Lodz.
Hvor kedeligt og uinspirerende, han syntes, det var. Om at han intet lærte, og om de ikke så magelige forhold, eleverne havde under det stalinistiske styre. Men, som han forklarede sine danske efterfølgere, "det vigtigste er at se filmene og snakke om dem. Det handler ikke om, hvordan de er lavet, men hvad de siger."

Humor og spænding
Så fortsatte den 66-årige instruktør med at fortælle lidt om baggrunden for The Ninth Gate, der er baseret på en meget rost bog af den spanske forfatter Arturo Perez Reverte, Dumas-klubben, og handler om bogjægeren Corso, som bliver blandet ind i alskens farligheder, da han efterforsker en bog angiveligt medforfattet af Djævelen.
Dumas-klubben tiltalte Polanski, fordi den rummede både humor, spænding og intellektuelle kvaliteter. "Det er ikke noget dybt emne, den kommer ikke til at ændre jeres liv, men det er god underholdning," fortalte Polanski, der selv elsker bøger, deres udseende og lugt.
Derefter ville Polanski gerne hellige sig sin cigar, hvorfor han spurgte Schepelern, om han ikke kunne "sige noget på dansk om mig, mens jeg ryger færdig? Du må da have forberedt noget!"
Således hængt ud igen gav den hårdt prøvede Schepelern ordet til publikum, og efter en noget mager start begyndte spørgsmålene langsomt at finde vej til Polanski, der livede gevaldigt op, når han blev udfordret med et spørgsmål udover det sædvanlige. Det vil tage for lang tid at nævne alle de gode spørgsmål og svar, men selvfølgelig blev Polanski også spurgt, om han havde hørt om Dogmefilmene. Det havde han. Spørgeren opfordrede ham så til at lave en sådan film, hvortil Polanski svarede: "Alle laver dem jo nu - min seksethalvt-årige datter gør det hele tiden, når hun render rundt med sit digitale videokamera!"
Så var det hele snart forbi for den dag, og Roman Polanski hastede videre for at spise middag med åndsfællen Lars von Trier.
Åbenbart er sårene helet fra dengang, hvor Polanski som formand for juryen i Cannes var med til at forbigå Triers Europa som modtager af De gyldne palmer, og Trier efterfølgende kaldte den 165-cm høje instruktør for en dværg, der intet vidste om film.

*'The Ninth Gate' får dansk premiere den 25. december og bliver selvfølgelig anmeldt her i avisen. I ugen op til premieren bringer vi et interview med Roman Polanski om hans karriere og den nye film

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her