Læsetid: 4 min.

Riveras revolution

27. november 1999

Diego Rivera var andet og mere end Frida Kahlos mand. Han var en eminent kunstner, en vital eksperimentator, en stor kvindeforbruger og en indædt livsnyder. Og så var han revolutionær til fingerspidserne

Udstilling
Kunstforeningen har satset hårdt på den udstilling, man i dag åbner dørene til, for det er ikke nemt at låne værker af den feterede, mexicanske maler, der i disse år sammen med sin endnu mere berømte viv, excentrikeren Frida Kahlo, rider på popularitetens bølge i såvel USA som i Europa. Mange af Riveras malerier er for tiden reserveret til udstillinger, der i hans hjemland skal markere årtusindskiftet, så det har været mere end vanskeligt at hjemkalde de kun 35 malerier og de omkring 90 skitser, som kan ses på udstillingen. Her ydes dog også hans murkunst retfærdighed, idet man har opsat lyskasser med fotos af disse fabelagtige, store, monumentale stykker.
Det er første gang, vi kan se Riveras værker i Danmark, og udstillingen turnerer videre til Helsingfors og Stockholm, så det er klart, at her er en enestående chance for at lære en vigtig kunstner fra et helt andet kontinent at kende.

Politisk militant
Diego Rivera (1886-1957) formåede om nogen at arbejde large scale. Han var en revolutionær, der i sine motiver - hvis sort/hvid tænkning i dag forekommer lovlig unuanceret - altid tog folkets parti. Han skildrede samfundet nedefra og op, skønt hans eget udgangspunkt var borgerskabet. Det revolutionære borgerskab, vel at mærke. Begge forældre var lærere, men faderens ejede adskillige sølvminer. Ligesom sin anden kone, den 21 år yngre kunstnerkollega Frida Kahlo, var han kreoler. Hans far var af russisk oprindelse, mens morens familie var spansk, og bedstemoren var indianer. Han var tvilling, men hans bror døde kun 18 måneder gammel. Familien flyttede fra staten Guanajuato til hovedstaden i 1892, og i i 1898 begynder den talentfulde 12-årige Rivera at studere på Akademiet i Mexico City.
Rivera var en bemærkelsesværdig kunstner, en karismatisk personlighed, der havde en politisk militant indstilling til samfundsforholdene, som han skildrede i et kunstnerisk sprog, der hele vejen igennem var tro mod hans udgangspunkt, men som dog viser flittige lån hos hans samtidige avantgardistiske, europæiske kolleger.
I årene 1907-21 opholdt han sig i Europa, navnlig i Paris, hvor han blev bekendt med den nye kunst, ikke mindst kubismen og postimpressionismen. Udstillingens værker viser tydelig påvirkning fra Ferdnand Léger og Henri Matisse, foruden Gauguin, Cézanne, Picasso, Juan Gris m.fl., men lærrederne gennemstrømmes altid af en tydelig påvirkning fra en genuin, mellemamerikansk folkekunst. Rivera er en gudbenådet maler, der maler intensivt, og med en uafviselig kraft. Rivera var i øvrigt en ivrig samler af præcolumbiansk kunst, og han tegnede og opførte et hus til sin samling, det såkaldte Anahuacalli i Mexico City, en veritabel inka-borg.

Riveras udsmykninger
I 1921 blev reformisten Alvaro Obregón valgt som præsident for Mexico, og Rivera blev af den ny regerings undervisningsminister, José Vasconcelos, hentet hjem for i de næste årtier at blive den ledende kunstner i et udsmykningsprogram, der i pagt med de revolutionære ideer skulle glorificere folkets indsats, skildre nationens historie og initiere en national identitet.
Det mest kendte arbejde er hans udsmykning af Nationalpaladset, der blev påbegyndt i 1929, men aldrig blev færdiggjort.
Riveras freskoer tjente et didaktisk formål: de skulle fungere opdragende på det mexicanske folk, der fortrinsvis var analfabeter. De er spektakulære, og viser en imponerende evne til at koreografere et stort antal figurer, der optræder meget tæt sammen samt en evne til at benytte både stiliseringer og realistiske skildringer i en meget frugtbar vekselvirkning. Der er koloristisk knald på med brug af stærke spektralfarver som ultramarin, rød, gul i kombination med glødende okker og andre jordfarver.
Han veksler virkemidler, så det er en fryd for øjet.

Rivera og kvinderne
Men Rivera var også tegner, grafiker, billedhugger, bogillustrator og arkitekt, foruden at han også lavede scenografi og kostumer til teatret. Hans navn associeres med europæiske navne som André Breton, Pablo Picasso, Leon Trotsky og naturligvis den legendariske Frida Kahlo. Og udstillingen viser den karismatiske malers fascination af kvinder, som han var en umådeholden forbruger af. Selv var han gift tre gange, men den tyske udstillingskurator, Christina Burrus, oplyser til Information, at man kan være sikker på, at de kvinder, han portrætterer, og som ofte iscenesættes som yppige seksuelle væsner, omgivet af kallaer, frugter og grønne planter, også har været hans elskerinder. De er lige til at spise, når de henslængt ligger eller sidder og byder sig til for maleren - og os.

Fischer og Rivera
Kunstforeningen har fremdraget en lidt interessant, dansk-skandinavisk vinkel, der er ukendt for de fleste. I årene 1915-21, hvor Rivera opholdt sig i Paris, blev han nær ven ikke kun med Picasso, men også med de danske kunstnere Ellen og Adam Fischer og den dansk/norske maler Georg Jacobsen. På udstillingen kan man i øvrigt se Adam Fischers kostelige buste af ham, som tilhører Statens Museum for Kunst. Samt en række malerier af de skandinaviske kunstnere, for ligesom at forankre ham i en vores egen kulturhistorie.
I øvrigt kan man af listen over sponsorer til udstillingen konstatere, at flere fagforbund har været med til at spytte i bøssen. De føler et politisk-ideologisk fællesskab med Rivera og vil gerne bakke op om en kunstner, de føler deler deres sag. Det fremgår også tydeligt, at Riveras drivkraft var en indignation over kaptialisternes undertrykkelse af arbejderen, men udstillingen viser også malerier med karikaturer af despoter som Hitler og et enkelt maleri af den fuldstændig sønderbombede, menneskeforladte Potsdamer Platz med førerbunkeren. Her går Rivera i sort.

*Diego Rivera. Kunstforeningen, Gl. Strand 48, Kbh. Ti.-sø. 10-17, on. 10-20. Til 27. feb. 2000. Åbner i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu