Læsetid: 3 min.

Sex, drugs og dadaisme

1. november 1999

Emmy Ball Hennings udnævnte sig selv til dansker under Første Verdenskrig. Hun var født
i Flensborg og medstifter af Cabaret Voltaire i Zürich, hvor DADA blev født. En fortrinlig udstilling i hendes hjemby skildrer en bevæget eksistens

Kvindeliv
I beskrivelserne af dadaismens historie figurerer en dansk varietésanger, som det ikke har været helt let at få rede på.
I og for sig er hendes tilværelse veldokumenteret, idet hun har skrevet fængslende erindringsbøger, men hvordan det egentlig forholdt sig med danskheden var mere tåget. Nu kan man studere Emmy Ball Hennings omtumlede tilværelse på en fantasifuld udstilling i Flensborg, der ledsages af et endnu mere spændende katalog.

Særpræget kvindeliv
Det er et særpræget kvindeliv, der begynder i Flensborg den 17. januar 1885, i et forarmet kvarter med mange danske naboer. Emmy får den nødtørftigste skoleundervisning og må ud at tjene som 14-årig.
Snart følger det første ægteskab, et barn, der dør og en skilsmisse. Derefter endnu et barn med en vidtløftig ungarer og en skrøbelig karriere på de meget skrå brædder hos omrejsende teater-trupper.
Udstillingen har taget udgangspunkt i dette omflakkende liv og grupperer resterne af vagabonderiet i flyvende kufferter.
En er viet fængslet, hvor hun kommer ind for at have bestjålet en af sine kunder - Emmy trækker nemlig, for at få penge til barn og senere til alle de rusgifte, hun og bohème-vennerne fylder sig med. Æter, morfin, opium, snaps, absinth - foruden en kraftig omgang katolicisme, der i hendes ungdom virker lige så opstemmende som narkotika.
Dette liv har Emmy selv dokumenteret i sine digte og i sine memoirer, og udstillingens citater ledsager kufferterne med alle de mange kærlighedshistorier, hun vikler sig ind i med store dele af den tyske avantgarde. Langsomt bliver der mere konsistens i hendes eget arbejde som kabaretsangerinde, og virkelig dybde når hun til, da hun kort før udbruddet af første verdenskrig møder digteren Hugo Ball.

Kunstnerkabaret
Det er meningen, at de vil skabe et rigtigt kunstnerteater, med Kandinskij, Franz Marc, Klee og Schönberg, men det sætter krigen en stopper for. Det er også på dette tidspunkt, Emmy kommer i fængsel for at have bestjålet en kunde, en oplevelse hun skriver hudløst om. Hvorfor kan en mand betale for elskovstimer, når en kvinde kommer i fængsel for at modtage betalingen?
Dette funderer hun over i sine bøger, og det ville nok undre hende, at spørgsmålet endnu ikke kan besvares tilfredsstillende ved udgangen af århundredet.
Den aldrig lige vej går igen i fængsel, dennegang i forbindelse med en vens desertering, og da hun og Hugo Ball flygter til det neutrale
Schweiz er jorden også brændende under deres fødder.
Hun må vende tilbage til det allermest åndløse varietéteater, indtil de får så meget styr på økonomien at de kan starte Cabaret Voltaire. Derved forandrede de grundigt det kunstneriske landskab for efterverdenen.
Få har de været, de personer, der kom, så og hørte dadaisternes skandale-forestillinger, og endnu færre har været der med bevidstheden om, at her var den yderste grænse for eksperimenter med billeder, lyde og ideer. Men hvem så også, live,
Beuys' samliv med coyoten i galleriet i New York, som lige så radikalt vendte op og ned på begreberne? De virkeligt radikale begivenheder eksisterer næsten kun i mytens form, selv om vi nu har videoer af det meste.

Billeder
Særligt indtryk gør billederne på den meget fantasifuldt iscenesatte udstilling, de små fotos af Emmy først på postkort som kornfed bondepige i en suspekt dansk folkedragt, siden som hærget stofbruger med udslukte øjne og ved sit lange livs slutning som statelig bondekone i det schweiziske eller bohème i Italien.
Fra den vildeste tid som mange mænds elskede i Tyskland eksisterer der en grafisk mappe af Rudolf Reinhold Junghans: Variationer over et kvindeligt tema, 1912, der er et ganske rystende monument over en udmarvende tilværelse. At Emmy Hennings kom videre, til et smukt ægteskab med en mand, der ikke tog rusmidler og en dybere indlevelse i katolicismen, er forbløffende. Mange af hendes elskere er da allerede bukket under, flere vil nazisterne gøre kål på.
Dansk var hun altså ikke, det var blot et bekvemmelighedsflag, hun valgte at sejle under i krigstid. Men går rejsen sydpå, er Emmy Hennings-udstillingen også omvejen værd.
Folk, der vil gøre bekendtskab med en fin lyriker og en begavet brevskriver henvises til kataloget, der er en intelligent collage over denne spændende kunstner.

*Emmy Ball-Hennings 'Ich bin so vielfach...' Museumsberg Flensburg til 28. november. Katalog 48 D-mark

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu