Analyse
Læsetid: 5 min.

Stivnede smil i bogbranchen

20. november 1999

Mens det udenlandske bogmarked omstiller sig til den skærpede konkurrencesituation stivner smilene i den danske bogbranche

Weekendens bogmesse i København vil uden tvivl ligne sidste års. Men hvad de mange tusinde besøgende ikke kan se er, at den danske bogbranche i det seneste år har fået nogle nye og meget magtfulde konkurrenter, som i den nærmeste fremtid vil sætte alt ind på at få brudt forlagenes ret til at fastsætte priserne på bøger og boghandlernes monopol. Hvis de besøgende på bogmessen i år vil opleve flere stive smil end sædvanligt, er der en særlig god grund. Bogbranchen har nemlig endnu ikke kunne opsætte noget tungtvejende forsvar for det nuværende system.
De nye konkurrenter i branchen er de elektroniske boghandlere og den store detailhandel med Dansk Supermarked i spidsen. Handel via Internettet er så nyt, at det er svært at forudsige konsekvenserne for bogmarkedet. Men en netop offentliggjort rapport fra International Data Comporation forudser, at danskernes handel de næste fem år vil stige fra 200 mio. kr. i 1997 til henved 30 mia. kr. i 2002.
Den danske internetboghandel, SAXO, blev efter blot tre måneder på nettet sat til salg af dens ejere Munksgaard og Gyldendal. Et godt gammelt ordsprog siger, at man ikke skal skide i egen rede. Derfor var SAXO på forhånd dømt til fiasko. På Internettet står konkurrenterne på ryggen af hinanden og priskrigen er i øjeblikket så voldsom, at ikke engang branchens storebror, amazon.com, præsterer overskud. Munksgaard og Gyldendal har derfor måtte sande, at det ikke er deres arbejde at sælge bøger på Internettet, for hvordan skal de kunne indgå i en så hård konkurrencesituation uden at tage markedsandele fra deres vigtigste og tætteste samarbejdspartner: Boghandlerne?
SAXO's fremtid er endnu uvis. Imens er svenske, engelske og amerikanske internetforlag begyndt at slå rødder på det danske marked. Markedet er dermed overgivet til de udenlandske internetboghandlere, der kræver en stadig større bid af det danske bogsalg.
Den danske bogbranche følger udviklingen nøje.

Boghandlernes svar på de elektroniske angreb har indtil videre været usynlige. Det umiddelbare modtræk for en traditionel boghandel ville være at gøre det attraktivt for læseren at besøge en boghandel af mursten og mørtel. Går man ind i en af de store boghandlerkæders butikker i dag og spørger efter en forfatter som J.P. Jacobsen, risikerer man at blive spurgt, om han har udgivet noget for nyligt(!). Til gengæld er personalet meget hjælpsomt, når det drejer sig om viden om de sidste nye cd-rom, blomstret brevpapir eller poesibøger.
Oplevelsen af at befinde sig i en boghandel, hvor personalet faktisk læser det, de sælger og er engagerede i litteraturen og rammerne for denne, finder man ofte bedst i den lokale boghandel nede om hjørnet. I de få bogcafeer, der har set dagens lys kan man endda være heldig og møde en forfatter, der - over en kop kaffe - fortæller om sin seneste udgivelse. Boghandlere i andre europæiske storbyer og i USA har for længst erkendt, at det er andre oplevelser end blot bogsalget, der skal til at lokke læseren væk fra skærmen og ned i boghandlen.
Den danske bogbranche følger udviklingen nøje.

I begyndelsen af denne uge lancerede Netto i samarbejde med forlaget Høgsted & Høgsted en ny biografi af Jacob Haugaard, som kan erhverves for 99 kroner pr. styk (kiloprisen oplyses ikke!). Man har ikke tidligere kunne købe bøger i Netto med undtagelse af deres egne kogebøger, men Dansk Supermarked melder, at salget går over alt forventning. På to dage har man solgt en sjettedel af det samlede opkøb på 8.000 eksemplarer. Detailgiganten har her fået øje på et nyt uopdyrket marked:
"Bogbranchen har i mange år indgået i en ond cirkel, hvor man har fastsat bogpriserne høje, fordi man ikke har troet på, at det er muligt at sælge særlig mange eksemplarer af en given bog. I stedet burde man vende det om og så satse på, at en bog kan sælge og så sætte priserne lavere," siger Jan Krarup, der er ansvarlig for bogindkøbene i Dansk Supermarked.
Den massive markedsføring af bogen viser, at Dansk Supermarked bruger biografien til at manifestere, hvad man kan forvente i fremtiden fra Dansk Supermarked. Allerede i sommer indrømmede boghandlerne - efter pres fra forelæggerne - at det er svært at forestille sig en fremtid med boghandlermonopol. Og Dansk Supermarked står klar i kulissen. Til Forfatterforeningens blad, Forfatteren, oplyser Jan Krarup, at supermarkedskæden har planer om at åbne bogafdelinger i 35 af koncernens butikker inden for kort tid. Det bliver ikke den smalle litteratur, der finder vej til Bilkas og Føtex' hylder, men derimod bestsellerne, der er de etablerede boghandleres største indtægtskilde. Den danske bogbranche følger udviklingen nøje.

Den danske bogbranche ynder ofte at sammenligne sig med den svenske. Og det er der flere gode grunde til at gøre - både som skrækeksempel og som foregangsland. I Sverige er der ikke faste bogpriser, og følgevirkningerne skulle være, at en række lokale boghandler har måtte lukke, fordi de ikke kunne konkurrere med de store kæder, og at statsstøtten til bogbranchen er gået amok. Ingen af delene har hold i den faktiske virkelighed. Den svenske befolkning er fortsat dækket ligeså godt ind som den danske, hvad angår boghandlerne, og faktisk er den danske litteraturstøtte væsentligt større end den svenske. I Danmark får litteraturen i form af biblioteksafgifter og forskellige statsfonde cirka 160 mio. kroner i støtte, mens et tilsvarende regnestykke i Sverige ender på knap 130 mio. danske kr.
Når Sverige fremhæves som foregangsland er det, fordi der i øjeblikket kører en velorganiseret kampagne for at få nedsat den svenske bogmoms. Ved Gøteborg bogmesse i september gik den samlede svenske bogbranche til angreb på Sveriges høje bogmoms, der sammen med Danmarks er Europas højeste. Bag kampagnen står stort set hele den svenske bogbranche med forelæggerforeningen i spidsen. Og resultatet er ikke udeblevet. På nuværende tidspunkt har tre partier i Rigsdagen ændret kurs på dette område, ligesom Stockholms socialdemokratiske kulturborgmester er gået aktivt ind i kampagnen. Dansk Forfatterforening har flere gange forsøgt at skabe en tilsvarende debat her hjemme, men det har ikke været muligt at skabe en fælles røst med den øvrige bogbranche.
"Vi holder møder med europæiske forlæggerforeninger om emnet, ligesom det også vil være på dagsordenen på vores næste bestyrelsesmøde," siger Den Danske Forelæggerforenings formand, Erik Lindgren.
Og han tilføjer: "Vi følger naturligvis udviklingen nøje i Sverige."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her