Læsetid: 2 min.

Streg på afveje

10. november 1999

Malene Landgreen har arbejdet længe på at opnå sit særegne udtrykssprog. Det modtager hun i dag Gauguin-prisen for

Kunstpris
I år uddeles Martha og Paul René Gauguins Fond for 14. gang. Denne gang går det til maleren Malene Landgreen.
Det ser enkelt ud, men det er faktisk uhyre krævende, det Malene Landgreen bedriver i sine både meget store og mere beskedne formater, hvor farver vibrerer let på en monochrom baggrund, og hvor elementerne forbindes via en til tider selvlysende streg, der snor sig dekorativt på fladen.
Landgreen er en af de stille, men vedholdende kvindelige kunstnere, der uden medieramasjang og sensationsfalbelader er gået hen og er blevet en vældig god kunstner. Så god, at hendes nye værker sagtens tåler et internationalt eftersyn.

En fræk og modig streg
Man bemærker hurtigt, at hun har eksperimenteret sig frem til et særegent udtrykssprog og sendt sin streg på afveje, en streg som frækt og modigt skriver hendes billeder ind i - ja, på nærmest
haiku-agtig vis med spring, fald og mange overraskelser - viderefører erkendelserne fra efterkrigstidens amerikanske eksperimenter som action painting og også 70'ernes new image painting.
Hendes nye værker balancerer mellem på den ene side at være rene flademalerier, dvs. konkrete og objektagtige, idet de understreger, at de er ikke-illuderende, bl.a. ved ikke at være malet ud til kanten. Og på den anden side indbyder de vore blikke til at gå på vandring, og her og der skabe et landskabsmotiv eller nikke genkendende til en form, der minder om noget fra vore nærmeste omgivelser.

Mændene fylder mest
Selv om Landgreen ikke er kendt af en bred offentlighed, har hun dog været med på kunstscenen, siden hun gik ud af Akademiet i 1991, men hun har ikke trådt frem i forreste række lige så lidt som hendes talentfulde kolleger Bodil Nielsen og Milena Bonifacini.
Det synes at være en almindelig tendens for kvindelige kunstnere (som i de fleste andre erhvervsgrupper), at det er uendelig få kvinder, som når hurtigt frem i forreste række. Mændene fylder det meste. Som en kendt københavnsk gallerist en gang sagde, så må den kvindelige kunstner, der vil frem, sørge for at få sig en ordentlig kone.
I denne sæson er Malene Landgreen imidlertid virkelig trådt frem med udstillinger i Brandts Klædefabrik (på gruppeudstillingen Farve Volumen, der kan ses til 31. dec.), på en separatudstilling i Galleri Søren Houmann i Sølvgade, hvor legatet i dag uddeles. Den kan ses til og med på lørdag. Indtil for kort tid siden kunne man også se hendes værker i Galleri Specta og i Politikens Forhal.
Når Malene Landgreen i dag kl. 16 modtager æren og en check på 20.000 kr, så er det altså fuldt fortjent

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu