Læsetid: 3 min.

Usminket musik

5. november 1999

Komponisten Lasse Laursen debuterer. Han insisterer på at gøre alt det, der for ikke længe siden var strengt forbudt

Komponistdebut
Musikken bevæger sig i rummet gennem højttalergrupper. Figurer gentages og forskubbes i forhold til hinanden. Tidligere tiders musik og teknik klinger med i lydbilledet. Form og struktur søges ikke tilsløret.
Karakteristikken gælder Lasse Laursens musik. Han sminker ikke klangen med subtile raffinementer, er ikke bange for de enkle formuleringer, der undertiden i tydelighed grænser til det pædagogisk fremstillede. Det hele tilsat humor og rytmisk spændstighed fik publikum at opleve i det sidste værk ved komponistens debutkoncert: Rundt om solen.
Det er et stykke for to sopraner og tenor, som benytter sig af talekor og lidt sang. Teksten undergår forskellige behandlinger og via gentagelser bliver det muligt at høre, hvad det er sangerne siger og synger. "Rundt om solen med ledning til tanken. Men vil du have toner, så spil mig en tanke" er ord, der vender tilbage i forskellige udformninger. Det sangerne siger er faktisk nogenlunde det, der sker i musikken. Når de siger "Tag ud, tag ind, fald, systematik, tag dig en tone" osv., så er det det, komponisten konkret gør med materialet.
Med Rundt om solen indskriver Laursen sig i en bestemt tradition. Ordet 'spring' indgår i værket og leder tanken over på Pelle Gudmundsen-Holmgreens Konstateringer, som også arbejder med gentagelser, talesang og systematik. Nonsense-sproget kan minde om Ligetis Aventure, det pædagogisk-fornøjelige om Geografisk Fuga af Ernst Toch.

Sans for timing
Nu er det næppe den afsluttende, humørfyldte tappenstreg, Laursen ønsker skal dominere indtrykket fra debuten. Der var da også andre værker, som satte andre dagsorden. Set fra en klanglig vinkel var værket Faktisk for basun og elektronik et meget lækkert stykke. Igen arbejder komponisten med rumvirkninger via elektronikken, og forskydninger af det spillede, så man som lytter får fornemmelsen af en lydlig flerdimensionalitet. Værket blev uropført af Niels-Ole Bo Johansen og bør få mange opførelser, gerne med samme kunstner.
Trio Tsiaj spillede to Laursen-værker: Drowning og Igen og Igen. Tidligere tiders musikalske vendinger finder her ind i danskerens musik, og man bemærker især tre forhold: Komponisten har en bemærkelsesværdig god evne for at slutte overbevisende og effektfuldt, han har en vilje til ikke at overlæsse det musikalske bygningsværk med ornamenter og unødvendigt fyld, og sidst men ikke mindst har han en fornemmelse for tid og forløb. Det sidste er ikke uvæsentligt, for hvor ofte hører man ikke nye værker, der kører i tomgang, hvor man som lytter hele tiden bliver mindet om klokketiden slet og ret fordi man keder sig.
Trio Tsiaj består af Birgitte Bærentsen Pihl (violin), Thomas Agerfeldt Olesen (cello), Kæv Gliemann (klaver). De er godt sammenspillet, jeg nyder ikke mindst Pihls varme tone og smukt klingende vibrato.

Fortiden genopdaget
Lasse Laursen er født i 1969 og er ikke belastet af påbud fra musikpolitiet. Diskussionen modernisme versus ikke-modernisme er for denne lytter ikke nærværende i Laursens musik. Han tilhører en generation for hvem den historiefilosofiske diskurs, som blev ført tidligere i århundredet, er passé. Snarere føler Laursen en elementær tiltrækning ved at arbejde med musikalske parametre, som kan høres og forstås. Komponisten tager lytteren alvorligt, hvilket er sympatisk. Det gør hans musik sanselig og spændende, men til tider også overtydelig og modstandsløs.
Fascinationen af gentagende mønstre, der forskyder sig i forhold til hinanden, gør Laursen med hjerte og hjerne (den hollandske minimalist Louis Andriessen var en af hans lærere). Genopdagelsen af melodien er et generationsfænomen, som ikke kan affærdiges som mode. Pendulet svinger...

*Lasse Laursen: Debutkoncert i Diamanten, Det Kgl. Bibliotek, ons. Medv.: Trio Tsiaj, pianisten Anne Sophie Parbo, basunisten Niels-Ole Bo Johansen, og sangerne Signe Asmussen, Ulla Munch og Bo Gad. Værker af debuttanten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her