Læsetid: 3 min.

Venstrefløj i forhandling om finanslov

26. november 1999

Forlig om trafik med venstrefløjen muligt. Torsdag meldte V og K sig ud af forhandlinger om trafik

Særligt SF, men også Enhedslisten, var torsdag igen på vej ind i centrum af forhand-
lingerne om en finanslov. Mens SF'erne deltog i torsdagens forlig inden for sundhedsområdet, så kan begge partier være på vej til et trafikforlig.
Finansminister Mogens Lykketoft synes dog, det vil være fint at få midterpartierne med, og "det har jeg også nogle forhåbninger om".
Både SF og Enhedslisten kræver dog betydelige ekstra investeringer i forhold til regeringens oplæg, men er i modsætning til de borgerlige partier indstillet på at betale regningen i form af flere afgifter.
"Vi ønsker et større løft end det regeringen har lagt op til," siger Enhedslistens Søren Kolstrup.
Også SF's Jes Lunde forudsætter forbedringer for den kollektive trafik, for at sige ja til et forlig.
"Vi skal have et flottere løft end regeringen har lagt op til. Pendlere med et dagligt behov skal have bedre service. Det vi er ved at lave er en fem-årig aftale om et væsentligt område for den kollektive trafik. Der skal flere tog til og flere afgange," siger Jes Lunde.
Et trafikforlig skal række fem år ud i fremtiden og omfatter i regeringens forslag udgifter på omkring 1 mia. kroner om året i alle fem år.
*Skinnenettet skal genoprettes efter års nedslidning. Prisen bliver 530 millioner kroner om året. Denne post omfatter op til halvdelen af de midler, trafikforliget afsætter.
*Der skal købes tog for 1,1 mia. kroner, herunder ekstra fire tog til den nye Øresundsbane, der kører fra Helsingør til Lund og Kristiansstad i Skåne. De nuværende kystbanetog skal så overføres til andre strækninger i landet.
*Københavns Hovedbanegård skal udbygges og der skal anlægges et ekstra spor i en ny tunnel ved Nørreport i København.
*Nærtog omkring de store byer skal køre oftere.
*Der skal være halvtimesdrift mellem København og Aalborg.
Forliget kommer ikke til at omfatte elektrificeringen af jernbanen mellem Fredericia og Århus og heller ikke anlægget af en ny jernbane mellem København og Ringsted.
Regeringen vil finansiere forliget fra fire forskellige kilder. Der er tale om en ekstra afgift på diesel, som indbringer 350 millioner kr., der er tale om en ny afgift på naturgas, der indbringer 210 millioner kroner, og der skal føres værdier for 1,75 mia. kroner ud af Københavns Havn. Endeligt skal DSB og Banestyrelsen i fællesskab spare 200 millioner kroner om året.
Torsdag meldte både de konservative og Venstre sig ud af forhandlingerne. Thor Pedersen (V) sagde, at regeringen med de fire forslag til finansiering fjernede sig fra et forlig med de to borgerlige partier.

Usikkerhed om politiet
Mens regeringen kan vælge et forlig med de to venstrefløjspartier og måske CD og Kristeligt Folkeparti på trafikområdet, så er det mindre sandsynligt, at regeringen vil hente støtte hos SF og Enhedslisten til et forlig om politiet.
Her ønsker regeringen et bredt flertal, så både Venstre og de konservative støtter et forlig.
Efter torsdagens forhandlinger er det langt fra sikkert, at det kan lykkes.
Torsdag mødte Anders Fogh Rasmussen og Bendt Bendtsen op til et ikke-annonceret møde hos Mogens Lykketoft for at snakke forlig om politiet efter afbrudte forhandlinger tirsdag aften.
Problemet er stadig finansieringen af de ekstra politibetjente, som forliget omfatter. Hvor Mogens Lykketoft tidligere har foreslået afgifter for 570 millioner kroner om året på pas, kørekort, nummerplader og tinglysning på huse, så var indtægterne på afgifterne torsdag barberet ned til 225 millioner kroner om året. Det er først og fremmest ske ved at fjerne afgiften på tinglysninger, tilbage står så afgifter på pas, kørekort og nummerplader.
Samtidig har finansministeren plukket et enkelt spareforslag fra Venstre og konservatives liste. Efter Informations oplysninger har regeringen sagt ja til de to partiers forslag om at fjerne portotilskuddet til ugeblade som Anders And og Familie Journalen, vel vidende, at det også kommer til at ramme en stribe fagforeningsblade.
Selv om Mogens Lykketoft har nærmet sig Venstre og de konservative, så er Venstre meget tæt på at sige nej til et forlig, der skal finansieres med afgifter. Her er det kun de konservatives vilje til sammenhold med Venstre, der holder de to partier sammen.
Et forlig med en udvidelse af Politiets bemanding frister de konservative, selv om de skal sige ja til nye afgifter. Ind til nu har Anders Fogh Rasmussen og Bendt Bendtsen kunnet holde deres alliance trods ophidsede diskussioner torsdag før de to partilederes fælles møde med Mogens Lykketoft.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her