Læsetid: 2 min.

Århundredets danske reklame

22. december 1999

Er det virkelig så enkelt at åbne det røde Europa og den grønne flaske?

Grøn front!

"SIG JOLLY til din cola" må være med i opløbet om æren som århundredets danske reklameslogan, især hvis man udtaler ordene med filipensbesat stemme, mens langhårede pubertetsdrenge på kanotur med kæresterne nipper til sukkervandet i en ægte 1970'er-reklame. Danmark var dengang som eneste industrialiserede nation i stand til at opretholde en markedsandel på forrygende to tredjedele for det lokale cola-bryg, trods møven fra mastodonten Coca-Cola. Respekt!
Til gengæld er der dømt fjantet "Poul Kjøller er Gud" i ulidelig letvægtsklasse, hvis Jolly virkelig skulle tildeles Informations Særlige Udmærkelse - Århundredets Danske Reklame.
Nej, der må skrappere sager på bordet.

PRØV LIGE at stille dette som opgave for alverdens kreative:
Lav for et produkt efter eget valg en annonce, som er grafisk forenklet helt ned til en betydningsbærende mindstestørrelse, hvor intet yderligere kan skrælles af, og blikket suges fast som af Rip, Rap og Rups hypnotisérpistol. Annoncen skal desuden være fuld af forstandig humor - og ikke mindst være båret af historiens vingesus og dermed oplagt kandidat til århundredets reklame.
Hvor mange ville komme med et udkast, der nåede blot halvvejs op på håndtaget i Tuborgs geniale reklame med oplukker-og-segl?

DET VAR det københavnske reklamebureau Wibroe, Duckert & Partners, der i 1989 med Peter Wibroe som kreativ urkraft, slap flaskens ånd løs - end ikke som en engangsforestilling, men som led i en mangeårig kampagne med en gennemgående visuel idé, den diskrete silhuet af Tuborg-etikettens kronede oval eller af en øloplukker. Alt i grønt. Tuborg-kampagnen blev bestilt i 1979, og efter en usædvanligt lang udviklingstid lanceret i 1981. Om det skyldes reklamerne eller tilfældige strømninger i ølsmag skal være usagt, men Tuborg brusede frem i firserne og overhalede Hof i 1986. Siden gik det som bekendt småskidt for begge mærker, da stormfloden af mineralvand og Coca-Cola brød diget mellem drikkevare-kategorierne og flød ud over alle grænser. Hvorefter discount-øllet tog de næstsidste af De Forenede Bryggeriers kunder.
Oplukker-og-segl annoncen kæler for øjet med sin runde grundform, stryger med hårene ved hjælp af det velkendte symbol og stryger straks efter blidt mod hårene, fordi et hårdtslående folkeligt arbejdsredskab elegant er erstattet af et folkeligt fritidsredskab. Det rykker, fordi Sovjetunionen netop i 1989 svedte med at løfte blikket for at skue mod nye horisonter.
Således blev Wibroes reklame en kærlig kommentar til brydningerne mellem det tyvende århundredes samfundssystemer. Da Peter Wibroe i 1990 modtog Danske Dagblades Forenings pris for oplukker-segl-annoncen, bad han den sovjetiske kulturattaché i Danmark om at videregive prisen til præsident Mikhail Gorbatjov, manden der - kort fortalt - vippede kapslen af kommunismen.
Skål og til lykke med Informations udmærkelse. Næste uddeling finder i øvrigt sted den 21. december 2099 kl. 15.00.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu