Læsetid: 2 min.

Den blå bog

23. december 1999

Hello Bellini! Kirkeby skriver sig frem til en forståelse af sin fascination af Giovanni Bellini i sin nye, lille, men eksklusive julebog

Kunstbog
Opskriften er enkel: Den mest berømte, mest veltænkende og -skrivende maler, vi har, skriver om én af sine karismatiske forgængere. Og ikke noget med røde og grønne farver i den lille julebog. Nej, selv teksten er blå.
Kirkebys små julebøger er først og fremmest statements, der fortæller noget om ham selv. Her er ingen fluekneppende detaljer eller noter og bibliografica. Næ, det er drevet på et vidensbegær, og han lukker os ind i selve skaberaktens inderste hellige og lader os følge de mange overvejelser, der foregår her.
I den ny bog favner og hylder han sin ældre kollega, Giovanni Bellini (f. 1427 el. 1430 i Venedig, død 1516), med følgende karakteristik: Hans billeder er "så skarpskårne og udfordrende i deres følelsesmæssige intelligens at de går lige i både bug og hjernebark," lyder det.
Det er blevet nødvendigt for Kirkeby at annamme og trænge ind i Bellinis uafviselige 'geologiske' billeder, propfulde som de er med sten og klippemassiver. Kirkeby, der jo selv er ikke så lidt af en stenfreak med hang til marmorering, indrømmer at have stjålet ivrigt fra disse billeder.

Malerens værste fjende
Den lærde i maleren var allerede på Bellinis tid malerens værste fjende, og derfor tog han - Bellini - fat i at male himlen, jorden, træet, korsfodens kiler. Med andre ord: Alt det nærværende, konkrete, håndgribelige, mener Kirkeby, der hellere end gerne så, at renæssancemaleren helt havde bortfjernet det overvejende bibelske persongalleri fra sine billeder.
Bellini maler korsets klippegrund som et muret hvælv, og Kirkeby konkluderer: Et billede bygges op som et hus. Han anser de kiler, der holder Kristi kors på plads i klippegrunden, for at være billedets egentlige smertepunkt. Det hele er konstrueret, det hele er artificielt, skabt på fladens betingelser.
Kirkeby overvejede oprindelig at skrive om Andrea Mantegna. Statens Museum ejer imidlertid det berømte "Kristus som den lidende forsoner". Men det havde nødvendiggjort, at han måtte lægge vejen forbi Sølvgade, hvilket fik ham til at opgive projektet. For han har svoret ikke vil sætte sine ben i det skandaløst elendige, madlugtende og kunstfjendske museum i fem år! Four more years to go, Per. En herlig, frisk og dybt personlig lille bog, der bygger bro mellem fire århundreder.

*Per Kirkeby: Bellini. 64 s., farveill. 285 kr. Edition Bløndal

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her