Læsetid: 4 min.

Film

9. december 1999

*Alan Parker præsterede i 1976 en af sine talrige tour de force-iscenesættelser, da han satte denne gangsterfilm op med 12-14-årige i hovedrollerne. Jodie Foster - 14 år, men allerede en erfaren trouper - spiller den udfordrende gangsterpige, der driver sine hundekunster med unge Bugsy, stamgæst i Fat Sams smugkro i New York år 1929. Det bliver til en historie om gangsteropgør og rivalisering på mange fronter, men uden vold: der er kun skum i geværerne, og nogle razziaer ender i et kæmpemæssigt lagkageslagsmål i smugkroen. - Dygtigt skruet sammen og klart en forløber for den Olsen-bande-julekalender med børn, som kører i øjeblikket på TV2. Personligt bryder jeg mig ikke meget om denne særlige, kunstige form, hvor børn anvendes som dværg-voksne. En stil, der tenderer mod at berøve børneskuepillerne deres to vigtigste kvaliteter: ægthed og spontaneitet.
Bugsy Malone. DR 1, fredag kl. 16.16-17.40

*Bodil Ipsen ydede sin største filmindsats som instruktør, men når hun gav los for sine folkelige instinkter, var hun også en herlig filmskuespillerinde, der formåede at aflægge diva-manererne og fænge med et djærvt, ligefremt udtryk. Man så det i Bolettes Brudefærd, og hun gentager kunststykket i en anden af dansk films vellykkede folkekomedier, Sørensen og Rasmussen fra 1940. Her er den jævne Grevinde Danner, der besøger en jysk herrgård med sin elskede Fritz - det vil sige Kong Frederik d. Syvende. Det vækker så stort postyr blandt den snobbede landadel, at husjomfruen Sørensen sættes til at agere værtinde. Og da hun spilles af Marguerite Viby, bliver det på alle fronter til en sjov og velturneret forvekslingskomedie om høj og lav og om ægte og falsk aristokrati. - Valdemar Møller spiller den joviale konge, og desuden medvirker bl. a. Peter Malberg og Agnes Rehni.
Sørensen og Rasmussen. DR 1, lørdag kl. 21.00-22.35

*Denys Arcand er en begavet canadisk instruktør, som allerede i 70'erne gjorde sig bemærket med ukonventionelle, personlige film. Han brød igennem på en bredere front med sædeskildringen Generationen, der blev væk fra 1986, men hans mest interessante film er Jesus fra Montreal, som tre år senere fik en tiljublet verdenspremiere i Cannes. Det er en underfundig realistisk fabel om skuespillere og rollespil, tro og overtro. Hovedpersonen er den unge Daniel, der spiller Jesus i et bibelsk friluftsdrama og lægger en brændende indre styrke i kærligheds- og forsoningsbudskabet. Daniel ligner den genkomne Jesus så slående, at en ung pige kaster sig for hans fødder. Opførelserne forsøges stoppet, men Daniel og hans venner bliver ved. Og efterhånden antager Daniels lidelseshistorie betænkelige ligheder med den skæbne, der overgik den frelser-figur, han fremstiller. - Der er hvas mediesatire, drilagtigt drama og vindende humor i denne historie om skuespilleres og gøgleres overlevelsesforsøg i det moderne mediecirkus. Lothaire Bluteau har intens, gådefuld udstråling som den stilfærdige Daniel, der bliver en særdeles overbevisende Jesus og får en troværdig midlertidig succes. For som det hedder i filmen, da et af medie-dyrene betvivler hans gennemslagskraft: "Der er altid mere plads i medierne, end der er folk med noget på hjerte."
Jésus de Montréal/Jesus fra Montreal. DR 2, lørdag kl. 21.00-23.00

*Bertrand Tavernier fik en gedigen succes med sit indlevede signalement af tre rodløse 18-20-årige. Trioen er en rigmandssøn, hans kammerat og en overfladecharmerende pige, som lever i et kulturelt og familiemæssigt tomrum bestående af videovoldsfilm, MTV og drømme om forretningskup og pludselig rigdom. De vil til fadet i en verden fuld af overflod, de ikke har adgang til, så længe de barer dalrer rundt - pigen i trioen driver det ikke længere end til at blive dekorativ underholdning for ældre herrer med fed tegnebog. - Filmen understreger deres almindelighed og ser dem som repræsentanter for en retningsløs ungdom, hvis tilværelse ligner ét stort, sjælløst zappershow. Når man mangler rødder og kultur, forsvinder den moralske målestok også, og de tre unge glider - som den naturligste sag af verden - over i grov kriminalitet. - Tavernier moraliserer ikke firkantet, men viser med et mylder af detaljer, hvordan trioens forfalskede idealer og hele levevis skaber grobund for kriminaliteten. I øvrigt bygger filmen på en virkelig kriminalsag fra 80'erne - og har i Marie Gillain et stærkt trumfkort: som de halvkvikke lokkedue er hun den perfekte good time girl, der behager, lukker øjne og ører for alt ubehageligt og håber det bedste. Amoralisme med et alt for velkendt ansigt.
L'appât/Lokkeduen. TV2, lørdag 23.50-01.45

*Ander Rønnow-Klarlund en af dansk films unge hedsporer, debuterede i 1996 med Den Attende. Da var Rønnow-Klarlund kun 25 år gammel, og han startede det ambitiøse projekt uden støtte fra Filminstituttet, hvilket kræver energi langt ud over det normale. Filmen rummer tre historier, der slynger sig ind i hinanden og udmunder i de traumatiske Nørrebro-uroligheder den 18. maj 1993, hvor politiet åbnede ild mod demonstranterne. Denne begivenhed er dog langt fra det afgørende moment i en film, der ofte ganske følsomt og lydhørt pejler sig ind på et sommerligt København, hvor mennesker mødes uden at kunne få kontakt eller jager hinanden i frustration. Der lyser både filmfornemmelse og rytmesans ud af Rønnow-Klartofts og fotografen Eigild Brylds billeder, men de tre historier havner for ofte i det banale og vilkårlige. Instruktøren Rønnow-Klarlund er klart bedre end manuskriptforfatteren af samme navn - det var også manuskriptet, det kneb svært med, da han udsendte sin film nummer to, den overlæssede thriller Besat. - Det skal tilføjes, at Den Attende, der herhjemme blev modtaget med yderst behersket begejstring af både publikum og kritik, har vakt betydelig interesse i udlandet, især på festivaler.
Den Attende. DR 2, søndag kl. 20.50-22.30

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu