"Folk troede ikke deres egne øjne. "Hvad laver aben?" spurgte de. "Står den på ski? Kælker den?"
"Aben surfer i sneen!" sagde en dreng.
Fra G. N. i sneen
DET KAN godt være, det i vore dage er vanskeligt at rekruttere medlemmer til politiske partier eller deltagere til demonstrationer mod kapitalismen, men lige nu er der en enorm protestbevægelse i gang mod det, der dybest set er kulturimperialisme, når den er mest klumpet. Over 5.000 danskere har - foreløbig - mailet ind til Danmarks Radios hjemmeside med lidenskabelige protester mod det overgreb, der er sket mod den gode, gamle abekat, Peder Pedal, som forlaget Carlsen A/S har tvangsnavneforandret til Georg Nysgerrig i fem nyudsendte bind med historier om denne kendte figur fra barndommens land. Som der står skrevet på siten:
"Det er noget fusk".
"Hvad fanden er meningen?"
"Jeg er målløs".
"Grov voldtægt mod barndomsminder".
"Jeg græder, indtil det bliver ændret".
"Boycot Georg Nysgerrig".
"Peter Pedal for ever!"
"Vi er mange her i Amager Kulturcenter, der er rystede".
"En skandale - sagen bør rejses i EU".
Og så videre i den dur. Mange sammenligner med andre koryfæer - og imødeser med gru konsekvensen: Så skulle Ingrid og Lillebror måske hedde Brian og Jeanne i fremtiden, Magnus Tagmus genlanceres som Palle Ib og Radiserne genopstå som Jordnødderne, etc.
BAGGRUNDEN ER, at forlaget Carlsen har snuppet rettighederne til udgivelsen for næsen af Gyldendal, der tidligere har haft dem. Situationen er derfor den, at Gyldendal kan blive ved med at udgive de gamle bøger i nye udgaver med Peter Pedal som navnet, mens Carlsen sideløbende kan køre løs med det meget lidt mundrette, Georg Nysgerrig, så vidt man forstår. I sandhed en ejendommelig situation. Repræsentanter for de to forlag er kørt i stillingskrig i en artikel i går i Politiken. Der er åbenbart flere uafklarede spørgsmål.
F.eks. hvad aben skal hedde i en kommende film, hvor Tom Hanks skal spille manden med den gule hat, den menneskelige hovedperson i bogen. Et uforsigtigt gæt er, at Georg Nysgerrig løber af med filmtitlen. Carlsen er nemlig blevet tvunget af de amerikanske rettighedshavere til at bruge originalnavnet, Curious Georg, eller den nærmeste danske titel. Fodslaw over hele globussen, om de må be'.
Nu skal der nemlig sælges t-shirts, armbåndsure,
penalhuse og anden tingeltangel - med et fint ord merchandise - som i forbindelse med film er ved at udvikle sig til en endnu større indtægtskilde end
selve filmen. Formentlig derfor måtte Peder Pedal
lade livet.
KULTURIMPERIALISME er det, og der er fortilfælde. Det begyndte, da Disney-koncernen udstedte et edikt om, at Mikkel Mus pludselig skulle hedde Mickey Mouse. Vi har tidligere på lederplads anholdt denne utidige indblanding i et helt folks nationale følelser. Overgrebene omfatter imidlertid ikke kun navne og titler, men selve ånden i de klassiske værker. Således har et consult-firma, Allen & Allen, forgrebet sig på Peter Plys i nogle bøger, der skal forestille at være plysbjørnens filosofiske tanker, men som ikke når forlægget til labbeholderen. Disney-koncernen har også lavet digitalt plat på A.A. Milnes underfundige bjørn, og ingen synes at have protesteret i den anledning.
Også Pippi Langstrømpe er blevet maltrakteret på det groveste, som det fremgår af Christian Monggaards anmeldelse inde i bladet. Grimme og sjuskede tegninger. En helt anden og plattere Pippi, end man kender fra Astrid Lindgrens bøger. Her har man dog bevaret navnet - (skønt alle måske i dette tilfælde var bedre tjent med, om det var blevet ændret).
REAKTIONÆRT? Skal man ikke have lov at bearbejde klassikerne i børnekulturen, ligesom man gør det på teatrene med Shakespeare og andre store dramatikere? Og skal de kære og elskede figurer ikke have lov at have et digitalt liv også? Jo, men det må gøres med verve og respekt, og det er lige præcis, hvad det ikke er sket i tilfældet Georg Nysgerrig, og derfor er det opløftende, at vi har fået Folkebevægelsen til Bevarelse af Peter Pedal.
Tænk, at der skulle en hel abe til, før folk fik åbnet øjnene for det, der er ved at ske på mange planer. Træder på folks følelser, gør de. Nu er det os, der har aben. Det er tankeløst, det er skamløst, det er gearløst, og man forstår, hvorfor aben surfer i sneen med en brækket ski.Bjørk