Læsetid: 5 min.

Fuld af himmel og liv

2. december 1999

Thomas Winding inkarnerer om nogen troen på livet som et mulighedsfelt med uanede potentialer

Børnebøger
Med hele fire nye udgivelser her i efterårssæsonen er Thomas Winding på banen i allerfineste form.
Tre meget forskellige billedbøger og et nyt epos om hunden Mester - og som altid hos Winding er de alle båret af en ukrukket, fordomsfri og nysgerrig tilgang til livets store og små tilskikkelser.
Winding er ingen himmelstormer. For ham handler det mere om at få himlen ned på jorden, hvor drømme og hverdagsliv så kan befrugte hinanden.
"Vi er allesammen med i hinandens drømme". De ord lægger Winding i munden på den belgiske 1500-talsmaler Pieter Bruegel, hvis vidunderlige og ofte ganske uhyggelige myldrebilleder af jævne folks gang på jord er genstand for en dialogisk gennemlysning i en ganske anderledes billedbog, der bærer malerens navn som sin titel.
Der er ikke tale om en kunsthistorisk gennemgang af udvalgte værker. Udgangspunktet for de ni valgte -og smukt reproducerede- malerier er snarere Windings egen fascination af den billedkraft og udtryksrigdom de indeholder.
Bruegels billeder har levet i Winding, siden han som dreng fik foræret den gamle mesters vinterbillede i postkortudgave. Og denne dreng går så at sige igen som dialogpartner i de tekster, Winding har skrevet til hver af de ni billeder.
Udgangspunktet er, at man næsten intet ved om maleren Bruegels liv og levned. De er blevet til i en periode omkring reformationen med politisk forfølgelse, inkvisition og pestepidemier - en opbrudstid, hvor det både kunne være farligt at tale og at male. Af samme grund er billederne fyldt med hemmeligheder, som det kan være svært at forstå.
Winding går så den anden vej rundt. Han laver et dialogfelt omkring billederne mellem Bruegel og den nabodreng, der drysser ud og ind af malerens værksted, idet han samtidig pointerer, at det hele har en relativ sandhedsværdi, da det "nærmest er noget jeg selv har fundet på".
Men godt fundet på, må man tilføje, for samtalerne bliver netop et afsæt for en både øje- og øreåbnende dialog om dialektikken i alle livets forhold: Historier om mennesket i samspil med mennesker på en klode hvor arbejde, kærlighed, leg, drømme, krig og ondskab indgår i et kompliceret mønster.
Stemningsmæssigt spændende fra det lyksalighedsbrusende i billedet Høhøsten til det uhyggelige krigsbillede Dulle Griet, hvor alle onde tanker kæmper med alle onde følelser, men hvor det også lykkes en gæv kvinde at narre "den lille onde satan", hvis væsen det er at sætte lus i skindpelsen.

Mesterlige Mester
Egentlig er springet fra Bruegels sære mammutbilleder til den frikadellespisende og spørgelystne hund Mester ikke særlig stort. Her handler det nemlig også om at forstå og tackle det levede liv.
Mester, min mester er Windings tredje bog om forholdet og samværet mellem mand og hund, og den er som forgængerne bygget op omkring de tos dagligdags samtaler om stort og småt i tilværelsen vekselvirkende med de finurligt vise eventyr, Mester lokker Thomas til at fortælle, og som hunden altid har en perspektivforskydende kommentar til.
Kuppet i bøgerne er fortælletonen, som - i et helt særegent og yderst underfundigt spil mellem det banale og det filosofiske - indfanger og fastholder en humoristisk spørgende vinkel på det at begribe verden, uanset om det handler om at forstå en flues adfærdsmønster, samfundets indretning med den private ejendomsret eller det blot at være til stede, selv når der absolut ingenting sker.
Og som sproglig sidegevinst er bogen der ud over et muntert studie i, hvordan en samtale kan være en guldgrube af underfundigt betydningsladede pauser, betoninger og stilskift.
Mester kæmper i denne bog med at komme overens med katten Pimme, som er kommet til huset, i og med at Thomas er blevet gift med Bibi. Og det er den lille forløsende udvikling i forholdet mellem hund og kat, der er det mikroko(s)miske omdrejningspunkt i denne lavmælt kloge bog, som i tankebefordrende jordhøjde har mere fornuftig at berette om kunsten at indrette sig med andre mennesker end nok så mange pop-politiske programerklæringer.

Poetisk nisse-tur
Billedbogen En lille nisserejse - medillustreret af Peter Hentze - er Windings fortolkning af den kendte børnesang af næsten samme navn.
Den lette omredigering af titlen afspejler fint den pointe, der lægges op til, nemlig at nissen - i kapløb med Tiden - først finder ud af, at han er større, end han selv troede, samt at der er mere inden i ham end udenpå, da han ved det store hav kigger ned i vandet, og der pludselig sker noget: "En lille fisk kom til syne på hans kind, og inde i hans øje var der noget, som viftede med halen." Langsomt åbner den forunderlige havverden sig for nissen, som bliver ét med tiden, universet og sig selv.
Dette kig ned i en bevægelig og farverig verden formidles legende og meddigtende i Peter Hentzes nærmest transparente illustrationer, hvor fiskeformer fluktuerer i en symfoni af mønstre på skiftende let syrede og 'lysshow-lignende' baggrunde. Poetisk og stofligt eksperimenterende, men ikke helt på højde med makkerparrets tre foregående bøger om den afrikanske pige Emilie.

Jorden rundt med mor
En lignende næsten euforisk betagelse af vand er ligeledes på spil i billedbogen Mor kan ikke svømme, som viderefører det givtige samarbejde mellem Winding og illustratoren Bente Bech, der blev indledt med Sjuskedukken fra 1997.
Den knappe tekst beretter om drengen William, der vil lære den lidt vandforskrækkede mor at svømme. Da han først får lært hende at flyde, og hun begynder at tage de første hjemmelavede svømmetag, sker der ting og sager. Moderen svømmer pludselig som en speedbåd og får lyst til at svømme verden rundt.
Det fraråder drengen dog, så i stedet surfer de sammen ud på det blå ocean, hvor en kæmpebølge løfter dem helt op i himlen og retur ind ad vinduet i deres eget hus, hvor William morgenen efter formaner den brusebadende mor om, at det kan være farligt at bade for meget.
Med denne fint underfundige slutkommentar lander denne vidunderlige historie om at tro på egne kræfter elegant på begge ben.
Bente Bechs illustrationer med kraftfulde akvarelfarver og en medrivende og løssluppen penneføring emmer af stoflig vandglæde og livslysten udforsketrang - og forlænger teksten med op til flere sømil. En rigtig vitaminrig vandpjasker, der flytter bevidstheden langt væk fra det vingestækkende vintermørke.

*Thomas Winding: Pieter Bruegel. 40 s. 268 kr. Carlsen
*Thomas Winding (tekst og ill.): Mester, min mester. 64 s. 168 kr. Høst & Søn
*Thomas Winding: En lille nisserejse. Ill. af forfatteren og Peter Hentze. 32 s. 148 kr. Branner og Korch
*Thomas Winding: Mor kan ikke svømme. Ill. af Bente Bech. 32 s. 168 kr. Høst & Søn

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu