Læsetid: 2 min.

Kopier i cyberspace

15. december 1999

Folkene bag Zentak har læst på de sidste 30 års lektie af science fiction-serier

Ny tegneserie
Som grafisk fortællende medie er tegneserien perfekt som formidler af visioner om fremtidsverdener. I tegneserien findes ikke eventuelle økonomiske begrænsninger, som hos filmen, kun tegnerens fantasi og grafiske evner sætter en stopper for udfoldelserne.
Franskmanden Jean-Claude Mézières, tegneren af Linda & Valentin, beskrev engang dette forhold via arbejdet med sin faste forfatter,
Pierre Christin:
"Det er sådan, at en manuskriptforfatter f.eks. skriver: 'På side 42 er der en kæmpe planet omgivet af millioner af asteroider'. Og det skal jeg så bruge de næste par uger til at tegne! Eller 'det skal være storslået, formidabelt eller usædvanligt!' Held og lykke med tegningerne!"
Mézières har dog aldrig haft problemer med at skabe fascinerende tableauer. Linda & Valentin vil høre med blandt det 20. århundredes store fremtidsserier, også selv om den i de sidste 10 år har haft svært ved at leve op til tidligere bedrifter.

Tung af referencer
Med første nummer af Zentak, Argonauternes pas, er der stadig et stykke vej, inden dén serie skal regnes med blandt de store. Den forsøger at arbejde sig hen imod det, men mangler stadig at finde sin egen form.
Forfatteren Jean-Pierre Pécau og tegneren Def har baseret Zentak på et rollespil ved navn Cyber Age, men støtter sig også godt op ad det forgangne århundredes populærkulturer og de sidste 30 års science fiction-serier. Referencerne hober sig op, og således er ikke kun inspirationen fra Moebius' monumentale science fiction-epos John Difool og Ridley Scotts stilskabende film Blade Runner slet skjult, men der findes også henvisninger til både Dashiell Hammett og Roger Rabbit!

Mord i cyberspace
Vi introduceres for megabyen Euro-Lopa, en fremtidig sammensmeltning af London og Paris. Her befinder Tim Page sig, en tidligere ekspert fra hærens specialstyrker, en såkaldt netrunner. Af et mystisk firma får han til opgave at sørge for et ejerskifte af et hukommelseslager. Firmaet ledes af Zentak, en unavngiven person eller computer, der for enhver pris vil have, at opgaven skal lykkes. Således får Tim Page den kamptrænede pige Blade som livvagt, men Zentak sørger tilsyneladende også for at redde Page i andre situationer. I en erotisk rus med en luder tilkobler Zentaks folk et nanokamera til Pages synsnerve, så de kan følge ham overalt. Nogle er tilsyneladende ude efter Page, siden han bliver udsat for mordforsøg, når han søger oplysninger i cyberspace.
Zentak er en kompliceret historie. I et væk kastes der bolde i luften, og mange begreber og detaljer skal der holdes styr på. Det er ikke godt for overblikket, men samtidig skærpes nysgerrigheden til at kaste sig over seriens fremtidige bind.
Defs tegninger blander Moebius og andre fra den europæiske science fiction med japansk manga, uden at det bliver for overstyret. Kan man leve med, at hovedpersonen ligner en ung John Difool, og storbymiljøet er kalkeret af fra Los Angeles i blade runner'nes tid, tilbyder Zentak et spændende univers. Men for at læseren for alvor skal komme op at ringe, bør folkene bag serien venligst yde en mere individuel præstation i de kommende bind.

*Jean-Pierre Pécau og Def: Zentak 1, Argonauternes pas. 48 s., 79,50 kr. Arboris

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her