Læsetid: 3 min.

Litteraturens lange korte århundrede

23. december 1999

Fra 1900 til 1999

*Valget af disse ti bøger afgøres af det, de kom til at betyde på det tidspunkt, jeg stiftede bekendtskab med dem. Altså er det lidt ligesom med forelskelser: man er forgabt og fortabt.
ks

Henrik Pontoppidan: Lykke-Per
*1898-1904: Historien om Per Sidenius, der bliver ingeniør og den nye tids mand, men indhentes af sin egen baggrund og undervejs omvurderer alle værdier, er uudtømmeligt klog. Per vokser ud over sin "livssky" præstebaggrund ved at vokse på den og 'vinde sig selv'. Derfor kan Per i sin efterladte dagbog skrive: "...så blev jeg da en Verdenserobrer alligevel."

Johannes V. Jensen: Digte 1906
*1906: er et stykke af Grottesangen, jættepigerne Fenja og Menjas møllesang:
"Og dog maler vi nyt Foraar og ny Grøde, synger Fenja rasende, vi maler dig Solhverv og Blikstille paa Havet, vi maler dig Føl og fimrende Hundehvalpe og Søndenvind, vi maler dig Løvspring og Tro.
Ja, vi svinger Kværnen saa det knager, skogrer Menja, vi maler til Barsel, vi maler i Kisten, vi maler Sne og Fortvivlelse. Jeg synger sidst."

Karen Blixen: Den afrikanske Farm
*1937: Den fortællende rytme taler eventyret langt ind i én. I Den afrikanske Farm fremkalder Karen Blixen sig selv, ikke som hun var - det ved vi fra de senere offentliggjorte breve - men som hun syntes, hun skulle være, og den person er dybt fascinerende.

Martin A. Hansen: Dansk vejr
*1953: "...det drøje drama i luften. Lufthavet i dets alvor med vældige skyblokke eller isnende klart, skinnende som jøkler ude i verdensrummet. Eller vaarbranden svimmelhøjt oppe en aprilmorgen, den hvide ild i himlen. Uvejret der rejser sig som en hingst over jorden. Eller blot skyfarten, flaaderne i højderne, rejsende fastlande."

Peter Seeberg: Fugls føde
*1957: I et forfatterskab som Peter Seebergs, der i den grad drejer sig om vanskeligheden ved at nærme sig virkeligheden - og sit eget jeg - er det værd at lægge mærke til den befriende humor, der også er der. "Vi skal jo intet her i verden, ingen herser med os."

Klaus Rifbjerg: Konfrontation
*1960: Den var min indgang til modernismen, det var kraftige billeder, man forstod. "...og begejstringen vil komme/danne kulgrabbe/denne overting/pludselig føder, føder og man/tvinges til at overvære moderkageafgang/brunstskrig, sekretion, passager/sort, forløsning af nyt liv/styrtet, faldet, afføringen/og skyen af sprængte bevidsthedshinder/letter for synet af en rokkende kulpram/er man underst?
- Og som man forstår anderledes nu."

Tove Ditlevsen: Barndom. Ungdom
*1967: Hendes evne til netop at erindre, hendes hudløse sårbarhed og usentimentalt nøgterne skildringer er sande. Desuden har Tove Ditlevsen en barok, paradoksal humor, der bringer dramatikken ind hendes poetiske sprog: "Om morgenen var håbet der," som anslaget lyder.

Kirsten Thorup: Lille Jonna/Den lange sommer
*1977-79: Jonna, der er historiens fortæller, forsøger at erindre, hvad der skete i hendes barndomsmiljø, hvor tavsheden herskede. Ved således at skrive sig frem til, hvad der skete, bryder hun tavsheden, giver sin fortid mæle, og frem vokser et gennem-almindeligt og lyslevende miljø, der ligner livet selv.

Vibeke Grønfeldt: Sommerens døde
*1978: Grundstemningen udtrykkes i Franziskas følelse af "en mistanke, der gælder livet selv", miljøet er provinsens udkantsområder, og krisen modernitetens indtog og skånselsløse smadring af menneskelige værdier i den traditionelle landlige livsform. Personerne er dog hypermoderne: rodløse, eksproprierede.

Inger Christensen: Sommerfugledalen
*1991: Som al-tid hos Inger Christensen et stramt system - her sonetten - samt eksakt viden om sommerfugle, og stor poesi.
"Som blåfugl, admiral og sørge-kåbe/ i farvens periodiske system/ved hjælp af blot den mindste nektardråbe/kan løfte jorden op som diadem.(...)"

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu