Læsetid: 3 min.

Den obskure virkelighed

7. december 1999

Det handler om at finde det almene i det nære, det poetiske i det forhåndenværende. I hvert fald hvis man tager et vue over kunsten i Århus lige nu

Kunst
Der er noget sært immaterielt over samtidskunsten. Ideen om kunstneren, der heroisk kaster sig ud i en aldrig afsluttet kamp med materialet, er for længst passé. I stedet placerer dagens kunstner sig på sidelinjen til samfundet, sakser i det væld af billeder, der hér findes, for på den måde at skabe nye. Man ved godt, at billederne blot er repræsentationer, hule gøglebilleder af en allerede overfladisk virkelighed, og alligevel insisterer man på, at samplingen føjer nye betydninger til og rammer en poetisk nerve under overfladen
Tag eksempelvis udstillingen 'Out of Focus', der i øjeblikket kan ses på udstillingsstedet Rhizom i Århus. Hér kredses der om det æstetiske rum, altså det ikke-fysiske billedrum, som man mentalt kan træde ind i. Ikke som dén repræsentation, man finder i maleriet, men snarere et virtuelt rum, vi kan spejle vores tanker og forestillinger i.
Det lyder ambitiøst og teoretisk, men er egentligt ganske visuelt forførende. En Hollywood-film er blevet sløret, så vi ikke længere kan følge med i fiktionen, og den uskarpe, mudrede projektion ledsages af et dunkende soundtrack, skabt af den svenske kunstner Magnus Engstedt. "I live inside you / I make the dreams you dream," lyder den dæmoniske, hypnotiserende stemme og tilføjer en undertekst af fare til den allerede unheimliche filmprojektion. Svenske Maria Finn udstiller samtidig en række fotos, der tilsyneladende er underligt tomme fragmenter af en film, vi aldrig har set. Et par hænder mod en rude, en nakke foran et fladt landskab - mere skal der ikke til, før tilløb til en fortælling danner sig i vores bevidsthed.
Det er Cecilie Høgsbro Østergaard, der har kurateret udstillingen, og med dén en publikation, som en række kunstnere har bidraget til under overskriften "Reflexive Magazine for Transparency & Projection". På engelsk, naturligvis, for projektet vil gå på tværs af grænserne, både de nationale og de genremæssige.

Sweet Reality
Fotografen Lisbeth Nielsen, som udstiller for kulturprojektet Art Crash, arbejder også med rum. Helt konkret, vel at mærke, for hun tager billeder fra sin lejlighed og forvandler det tilsyneladende velkendte til noget ganske andet, blot ved at indfange virkeligheden med sit kamera.
Et farvebillede taget af en udsigt, reflekteret i en rude og set gennem et gardin, erstatter virkeligheden med et sløret drømmesyn, balancerende mellem det konkrete og det uvirkelige, skønt hun fotograferer noget, som hele tiden har været der. Sweet Reality hedder hendes lille udstilling, der består af en serie af otte fotografier. Virkeligheden er altså også en fiktion, når kameraet går helt tæt på og viser noget, vi aldrig før har set.

Høj hat og briller
På Galleri Image har fotografiet fået til opgave at afslutte dette årtusind. 57 fotografer har sendt et billede ind til 'Opslagstavlen til det nye Millenium', som udstillingen hedder, og det er der kommet et broget resultat ud af. Billederne er hængt op som på en - nå ja - opslagstavle, uden rammer og tilsyneladende ganske strukturløst, med både etablerede fotografer og unge opkomlinge i en skønsom blanding.
Hele spektret af fotografiske billedtyper er repræsenteret, fra det nostalgiske fotografi fra nytår anno 1965, med høj hat og hornbriller, til de obligatoriske sort-hvide landskaber. Johnny Jensen har fotograferet en hel masse brugte kondomer, liggende blandt rastepladsens affald, og det er vældigt stærkt, Millenium eller ej. Hvorfor dog ride med på Millenium-bølgen, når nu fotografierne taler for sig selv?

Mærk verden
Hos kunstneren Steffen Tast loves der nu hverken bod eller bedring. 'Lux, slet og ret', hedder hans nyeste udstilling på Galleri Hummeluhre, hvor en række forunderlige lysskulpturer i alskens materialer på én gang er pudsige og poetiske, klodsede og sfæriske.
I en skulptur rækker bundter af fiberlys frem mod os fra en glat aluminiumsplade, som var de følehorn, der vedvarende trækker sig frem og tilbage fra en verden, der er al for materiel.
Og i skulpturen Stille Vækst brydes lyset i de gennemsigtige akrylpinde, der vokser op fra en underskov af mælkebøttefrø, samlet med nænsom hånd.
Det er det forhåndenværende, der hér bliver poetisk, når det trækker sig tilbage fra virkeligheden og insisterer på sin egen lille verden.

*Out of Focus. Rhizom, Mejlgade 51, Århus. Til 12. dec.

*Lisbeth Nielsen: Sweet Reality. Rosenkrantzgade 1, Århus. Til 11. dec.

*Opslagstavlen til det nye Millenium. Galleri Image, Toldbodgade 8, Århus. Til 19. dec.

*Steffen Tast: Lux. Galleri Hummeluhre, Vestergade 49, Århus. Til 21. dec.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her