Læsetid: 7 min.

Operation 'Luk lukkeloven'

7. december 1999

Danmarks største butikker vil have lukkeloven fjernet. Angrebet ledes af Brinkmann Kommunikation - en af landets mest effektive pr-firmaer

PR-KRIG
"Boghandlerne er en perfekt breche."
Økonom Steen Christensen fra Forbrugerrådet er begejstret.
Det er lige gået op for ham, at Information vil skrive om boghandlernes behov for at holde åbent om søndagen, så de kan tage kampen op med de mange nye Internetboghandlere.
I Forbrugerrådets optik er artiklen et scoop.
Den er et nyt anslag mod lukkeloven og placerer sig smukt i den kampagne mod loven, som Forbrugerrådet er en afgørende deltager i.
Kampagnen orkestreres af pr-virksomheden Brinkmann Kommunikation, der ledes med hård hånd af den tidligere erhvervsjournalist Niels R. Brinkmann.
Han har som pennefører på parallelimportørernes vellykkede angreb på medicinlovgivningen tjent sig et ry som en af branchens mest effektive aktører.
Kundskaberne skal nu afprøves på lukkeloven.

Løfter i flok
"Loven skal lempes kraftigt, og det skal være muligt at holde åbent om søndagen," lyder opdraget fra den slagkraftige kunde: En gruppe bestående af de fem butikskæder Dansk Supermarked, Ikea, Magasin, Fona og BR Legetøj.
For Ikeas danske salgschef, Peter Høgsted, er målet med kampagnen tindrende klart.
"Vi vil simpelthen gerne holde åben fra på søndag."
Og selvom butikskæderne er parate til at investere flere millioner kroner for at få lukkeloven afskaffet, er de klar over, at målet ikke nås gennem traditionelle mediekampagner. Der skal langt mere avancerede metoder i brug, når store virksomheder forsøger at påvirke politikerne. Går de alene i felten, er de alt for utroværdige.
"Det er utrolig svært at påvirke politikerne alene, og derfor er der større mulighed, hvis vi er flere," forklarer Peter Høgsted.
Men der skal mere til. Sproget og argumenterne i den politiske debat er væsentligt anderledes end det, virksomhederne er vant til. Her spiller Brinkmann en afgørende rolle.
"Brinkmann kan fortælle os, hvor vores modstandere er, så vi sammen med vore kunder og vores personale kan få en mere kvalificeret dialog. Det er simpelthen for at få mere viden og et mere detaljeret indblik i debatten, at vi har bedt Brinkmann om at hjælpe os," siger Høgsted.

Samler skyts
Sammen med direktører og informationsmedarbejdere i de andre butikskæder er han blevet udstyret med den stribe af argumenter, der vinder mest gehør i den offentlige debat. Spidsargumentet er: "Det er for forbrugernes skyld."
Brinkmanns opgave går dog langt videre, forklarer Magasins direktør, Ib Jessen.
Det er nemlig ikke nok at være velargumenteret. Der skal også være et grundlag for argumenterne.
Det grundlag skaber folkene hos Brinkmann.
"De har nogle ressourcer, hvor vi kan bruge dem til at få struktureret og beskrevet nogle problemstillinger. Det handler om at være klædt på til den debat, der vil komme," siger Ib Jessen.
Oversat til almindeligt dansk betyder det, at Brinkmann har startet en højtryksproduktion af analyser og rapporter, der skal tjene som indslag i debatten om lukkeloven.
Mange af dem laver Brinkmann selv, men derudover har virksomheden kontaktet stort set samtlige eksperter, organisationer og konsulenter, der ved noget om lukkeloven.
Af de mere end 30 personer, Information har talt med i forbindelse med denne artikel, er der kun én, der ikke er blevet kontaktet af Brinkmann. Men han har også været ude af landet i over et halvt år.

Dandy-sag spøger
Ole Stenvinkel Nilsson er en af de mange eksperter, der er blevet kontaktet. Udover at være leder af Center for Detailhandelsstudier på Handelshøjskolen i København er han medlem af Erhvervsministerens forskergruppe.
For de fem butikskæder er Ole Stenvinkel en perfekt mand at lægge sig tæt op af. Og igennem Brinkmann forsøger de ihærdigt.
"Jeg ved ikke rigtig endnu, hvad der kommer ud af det. Men de er interesseret i at få en uvildig redegørelse om konsekvenserne for butikkerne, hvis lukkeloven ændres," fortæller Ole Stenvinkel.
Spørgsmålet er dog, om ikke butikskædernes interesse er blevet kølnet efter den megen omtale af Dandy-sagen. Ole Stenvinkel understreger i hvert fald, at han vil have fri råderet over resultatet af sin forskning.
"Uanset hvilket resultat undersøgelsen viser, vil den blive offentliggjort. Vi er jo ikke konsulenter, der går ind og laver et partsindlæg."
Dem er der til gengæld mange af. Og butikskæderne og Brinkmann står nærmest i kø for at kaste dem i nakken på alle, der udviser den mindste interesse i lukkeloven.
Efter artiklen om boghandlernes problemer med lukkeloven fik Information også sin andel.
Eksempelvis kom der fra Dansk Supermarked et ni siders 'manifest' mod lukkeloven, ligesom Magasin tilfældigvis havde en stribe notater i skuffen, der anskueliggør nødvendigheden af en lukkelovsændring.

Stunts og events
Udover at påpege forbrugernes stærke ønske om søndagsåbent er det gennemgående tema, at lukkeloven er latterlig.
Den nuværende lov, der blev vedtaget i 1995, bliver især beskudt på dens undtagelsesbestemmelser.
Frem til næste års revision af lukkeloven vil Brinkmann orkestrere en lang række af sager, hvor undtagelsesbestemmelserne vil blive udstillet som tåbelige. Akkurat som det skete i Dansk Supermarkeds Føtex-butik i Roskilde søndag den 17. oktober. Ved at udnytte bestemmelsen om, at butikker, der ligger ved trafikknudepunkter, må holde søndagsåbent, slog Føtex dørene op for hundredevis af købelystne søndagskunder.
Effekten overgik alle forventningerne. Ikke alene blæste alle landets største dagblade til fornyet angreb på lukkeloven, Dansk Supermarked fik samtidig påvist, at forbrugerne er vilde med at handle om søndagen. Kommunikationseksperten Henrik Byager betegner åbningen i Roskilde som "typisk Brinkmann".
"Det er den aggressive stil, der er hans kendemærke. Brinkmann er en særdeles idérig, driftig og aggressiv kommunikationsrådgiver, som har ry for at lave stunts og events, som virkelig kan skabe fokus," siger Byager.
Han mener ikke, at Brinkmann er sat på en umulig opgave med opdraget om at få lukkeloven lempet. Tværtimod.
"Befolkningens grundstemning er nok efterhånden til en liberalisering," vurderer Byager.
Han er ikke i tvivl om, at Brinkmann vil skrue endnu mere op for blusset, når debatten om lukkeloven påny tager fart i slutningen af februar, hvor Erhvervsministeriet offentliggør en række undersøgelser.
"For Brinkmann handler det om at skabe maksimal uro og latterliggøre lukkeloven, sådan at man udstiller de tilbageblevne forsvarere som nogle, der forsvarer noget fortidigt, bureaukratisk og latterligt."

Mørkemænd
De to ihærdigste forsvarere er De Samvirkende Købmænd (DSK) og HK/Handel, der i stor udtrækning har slået pjalterne sammen. DSK's direktør, John Wagner, er ikke i tvivl om, at de to organisationer vil blive udstillet som reaktionære mørkemænd, der ser spøgelser.
"Samtidig vil Brinkmann benytte sig af den mindste sprække til at skabe virak. Og vi ved jo, for hver ny holmgang, så er der yderligere et par folketingsmedlemmer, der siger, at lukkeloven er åndsvag. De vil forsøge at finde nye sjove sager, hvor folk vil sige, Gud hvor er lukkeloven åndsvag. De kan finde på at oprette en Føtex-butik på en færge og sejle fra havn til havn," vurderer Wagner.
Selv holder Niels R. Brinkmann kortene helt tæt til kroppen.
Da Information ringer ham op, vil han først ikke fortælle, hvilke virksomheder har engageret ham, og hvad hans opgave er.
Efter en halv times diskussion om Brinkmanns brug af elendige analysemetoder løsner han dog op og påstår, at Brinkmann "ikke kører hemmelige projekter."
"Det er ikke konspiration. Det er faktisk kommunikation. For du kommer ikke igennem med konspiration i Danmark," siger Niels R. Brinkmann.
Men samtidig konstaterer han, at det handler om at få folk til at skifte mening. At gøre det attraktivt for dem.
"Vi er nødt til at finde ud af, hvad der skal til, for at det kan være attraktivt for HK, for Forbrugerrådet, for Pia Gjellerup, for de konservative, for hvem som helst."
Forbrugerrådet behøver ikke den store overtalelse. Tværtimod. Rådet er en ihærdig modstander af lukkeloven. Og det skal udnyttes.
Med Forbrugerrådets store legitimitet i den offentlige debat er samarbejdet en gave for de fem butikskæder.
Og netop derfor skal Forbrugerrådet plejes i udstrakt grad, understreger Magasin-direktør Ib Jessen.
"Forbrugerrådet er en interessant spiller i den her sag. Derfor er det også vigtigt, at vi får det afhjulpet, hvis der er nogle forhold, som rådet er usikre på," siger Jessen.
Med andre ord: Operation luk lukkeloven er i fuld sving.

FAKTA
Brinkmann
Brinkmann Kommunikation ledes med hård hånd af den tidligere erhvervsjournalist Niels R. Brinkmann, der har en fortid på Aktuelt og Jyllands-Posten.
De 15-20 ansatte holdes primært i sving med kommunikationsopgaver for virksomheder og interesseorganisationer, der vil påvirke den offentligt mening.
Firmaets kundekreds tæller virksomheder som Kellogs, Tele Danmark, Sophus Berendsen, Den Danske Bank, Falck - og også Kulturministeriet har bidraget til omsætningen.

FAKTA
Lukkeloven under pres
Når debatten om lukkeloven for alvor blusser op i år, skyldes det, at den skal ændres næste år. Det var en del af aftalen, da den nuværende lukkelov blev vedtaget i 1995.
Ifølge loven er åbningstiden fri på hverdage, mens der skal holdes lukket fra lørdag kl. 17 til mandag kl. 6 samt på helligdage, juleaftensdag og grundlovsdag.
En række undtagelsesbestemmelser gør sig dog gældende. Det er nemlig tilladt at holde søndagsåbent, hvis butikkens omsætning er under 13,8 millioner kroner, ligesom butikker ved havne, banegårde og andre trafikknudepunkter har frie åbningstider.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu